• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • JustMeAndMyLove

Ja, själv blev jag rätt förvånad. Förstår att man har en politisk del som man måste tänka på, men att Svesnka kyrkan skulle behöva styras av andra länder knns inte riktigt vettigt... Nån måste ju börja! För nog kan de flesta se att det är en posetiv förändring eftersom det bygger på ökad acceptans

Kjell Präst skrev 2009-07-18 07:52:52 följande:

Ja,just den aspekten är en av dem som oftast tas fram i debatten om homoäktenskap. Samma sak har gällt i biskopsvalet i Stockholm där vi till ny biskop har valt en homosexuell kvinna som lever i partnerskap (valet har överklagats på formella grunder så vi vet inte än om hon verkligen blir biskop). Det kan bli svårt med relationerna till andra kyrkor, det tror nog även jag - men ska det verkligen få styra? Jag tycker ju inte det, jag tycker att någon måste gå först - och varför inte Svenska kyrkan? För mig är det en självklarhet att man ska få gifta sig i kyrkan oavsett könet på ens partner, och vi är m-å-n-g-a som tycker likadant.
  • Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-18 15:42:52 följande:
    För nog kan de flesta se att det är en posetiv förändring eftersom det bygger på ökad acceptans
    Amen!
  • Mint

Hur långt innan vigseln brukar man få träffa prästen?

• Kjell Präst
    Mint skrev 2009-07-19 08:41:20 följande:
    Hur långt innan vigseln brukar man få träffa prästen?
    Det varierar från präst till präst. Sällan tidigare än en månad, skulle jag tro, och oftast senare. Tycker du att det börjar dra iväg och närma sig vigseln kan du alltid själv ta kontakt med prästen.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-19 13:41:35 följande:

Det varierar från präst till präst. Sällan tidigare än en månad, skulle jag tro, och oftast senare. Tycker du att det börjar dra iväg och närma sig vigseln kan du alltid själv ta kontakt med prästen.
    Skall ha vigselsamtal idag, med ett par som gifter sig i november. Fast till viss del kan det bero på, att jag snart går på semester och sedan byter arbetsplats. Fast jag brukar alltid ta kontakt med mina brudpar så fort jag fått vigselblanketten för att bestämma tid för samtal, så har vi iaf haft kontakt.
  • Hante

Hej
    Finns det någon präst i västsverige som viger på annan plats än i kyrkan? (vi känner en präst som vi inte tillfrågat ännu men om han svara nej så behöver vi ett alternativ). vi vill ha medeltida bröllop och har ev möjlighet att kunna få det i samband med medeltidsfestival men framförallt jag kräver att det ska vara en "riktig" vigsel utförd av en präst med guds välsingnelse.

en fråga till är vad det finns för medeltida psalmer eller psalmer med anknytning långt tillbaka som kan passa för ett medeltidsbröllop som är offentligt...?

tacksam för svar. Tack på förhand.
    med vänliga hälsningar Hante

• Kjell Präst
    Hante skrev 2009-07-20 15:57:09 följande:
    HejFinns det någon präst i västsverige som viger på annan plats än i kyrkan? (vi känner en präst som vi inte tillfrågat ännu men om han svara nej så behöver vi ett alternativ). vi vill ha medeltida bröllop och har ev möjlighet att kunna få det i samband med medeltidsfestival men framförallt jag kräver att det ska vara en "riktig" vigsel utförd av en präst med guds välsingnelse. en fråga till är vad det finns för medeltida psalmer eller psalmer med anknytning långt tillbaka som kan passa för ett medeltidsbröllop som är offentligt...?tacksam för svar. Tack på förhand. med vänliga hälsningar Hante
    Vet tyvärr inte alls vilka präster som tjänstgör i västsverige, långt mindre vilka som ställer upp på att viga utanför kyrkan.
    Psalmfrågan får jag återkomma till, sitter just nu i min koloniträdgård och har inte tillgång till psalmboken
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 10:06:11 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-19 13:41:35 följande:
    Skall ha vigselsamtal idag, med ett par som gifter sig i november. Fast till viss del kan det bero på, att jag snart går på semester och sedan byter arbetsplats. Fast jag brukar alltid ta kontakt med mina brudpar så fort jag fått vigselblanketten för att bestämma tid för samtal, så har vi iaf haft kontakt.
    Tror nog ändå att det hör till undantagen att man hör av sig så tidigt, och framför allt att man har samtalet tidigare än en månad innan, och det var ju egentligen det frågan gällde.
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:05:26 följande:

Tror nog ändå att det hör till undantagen att man hör av sig så tidigt, och framför allt att man har samtalet tidigare än en månad innan, och det var ju egentligen det frågan gällde.
    Jo, men jag har ofta första samtalet tidigt, sedan kan man ju ha kontakt under "resans gång" ifall det är något speciellt. Måndag samma vecka som vigseln brukar jag kontakta paret för att spika bibeltexter, vilka löften de önskar samt övriga val, så att allt är klart när vi träffas för att öva vigseln.
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-20 16:07:54 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-20 16:05:26 följande:
    Jo, men jag har ofta första samtalet tidigt, sedan kan man ju ha kontakt under "resans gång" ifall det är något speciellt. Måndag samma vecka som vigseln brukar jag kontakta paret för att spika bibeltexter, vilka löften de önskar samt övriga val, så att allt är klart när vi träffas för att öva vigseln.
    Jo, vi har ju konstaterat tidigare att vi jobbar olika
    Samma vecka som vigseln äger rum har jag normalt spikat alltihop för flera veckor sedan. Och övar vigseln gör jag aldrig.
Svar på tråden Fråga prästerna 8