• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Wiggy

Tänkte att det kan vara bra att ha ett programförslag färdigt tills vi träffar henne.

• Soldemor
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:24:55 följande:
    Tänkte att det kan vara bra att ha ett programförslag färdigt tills vi träffar henne.
    Lite nyfiken: Var skall ni gifta er?
  • Kjell Präst
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:07:08 följande:
    Vår präst tillträder inte förrän veckan före vårt bröllop. Så jag tänkte att vi måste planera vigselprogrammet i förtid. Får man ha 4 solosånger? Utöver de två obligatoriska psalmerna då, alltså. Vi vill ha mycket musik på bröllopet, nämligen.
    Det finns ingen egentlig gräns för hur mycket musik man får ha med, det man bör hålla i minnet är att det inte ska bli en konsert utan en vigselgudstjänst.
  • Wiggy

Vi ska gifta oss i Gammalkils kyrka utanför Linköping 5/9.

Nä, nån konsert ska vi inte ha. Vi skulle vilja ha 4 sånger och två psalmer. Vi vill ju njuta av stunden. En vigsel är ju över så fort.

• Soldemor
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:30:58 följande:
    Vi ska gifta oss i Gammalkils kyrka utanför Linköping 5/9.Nä, nån konsert ska vi inte ha. Vi skulle vilja ha 4 sånger och två psalmer. Vi vill ju njuta av stunden. En vigsel är ju över så fort.
    Blev nyfiken eftersom jag börjar min nya tjänst 1/9.
    Tre-fyra solo upplever jag som inte helt ovanligt, många par resonerar precis som ni!
  • Noomi
    Wiggy skrev 2009-07-23 14:30:58 följande:
    Vi ska gifta oss i Gammalkils kyrka utanför Linköping 5/9.Nä, nån konsert ska vi inte ha. Vi skulle vilja ha 4 sånger och två psalmer. Vi vill ju njuta av stunden. En vigsel är ju över så fort.
    Åh, där är jag född och uppvuxen (ja, kanske inte just i kyrkan då).
  • Amandi

Hej!

Satt lite och funderade, min styvmor är pastor, brukar man kunna låna en kyrka om man har en egen vigselförättare? Hon är inte medlem i svenska kyrkan.

• tågjäntan

Amandi
    När det gäller själva vigseln, som jag förstått det, så är det upp till varje svenska kyrkan församling att bestämma det. En del församlingar går med på det andra inte.
    Undantaget är Svenska Missionskyrkan (fd Svenska Missionsförbudnet). De har ett speciellt samarbete med svenska kyrkan och då ska det inte vara något problem.
    Sedan är beror det på om du och/eller din blivande är med i kyrkan eller inte om ni får vara i en svenska kyrkan kyrka. I en del fall, om ingen av er är det, kan man kanske "hyra" kyrkan tror jag. Iaf kanske om man är med i något annat trossamfund. Jag vet inte hur det är om man inte är aktiv kristen.

• tågjäntan

fd Svenska Missionsförbundet - ska det vara

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-23 19:28:21 följande:
    När det gäller själva vigseln, som jag förstått det, så är det upp till varje svenska kyrkan församling att bestämma det.
    Ja, det stämmer!
Svar på tråden Fråga prästerna 8