• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Morticia skrev 2009-07-24 09:36:15 följande:
    Får jag fråga en präst angående tystnadsplikten? Den är ju absolut, men gäller det endast i de fall man i förväg bestämt att det ska gälla? Eller gäller det t.ex. en helt vanlig mejlkonversation också? Jag är inte intresserad av den moraliska aspekten där de allra flesta trots allt ha en egen spärr som motsätter sig vidarebefordring av mejl eller sammanfattande av telefonsamtal som kan tyckas oskyldiga. Helt enkelt; får Ni eller får Ni inte sammanfatta icke-förtroliga samtal och mejl?
    Tystnadsplikten gäller främst vid enskilda samtal av själavårdskaraktär. Den gäller alltså inte om en präst samtalar med en annan människa på en offentlig plats typ i matvaruaffären. När det gäller e-post vet jag egentligen inte exakt vad som gäller, det som är absolut säkert är att tystnadsplikten INTE kan gälla en vanlig konversation av allmän karaktär. Är däremot konversationen att betrakta som själavård så bör den absoluta tystnadsplikten gälla även där.
  • Morticia

Ok, tack för Ditt snabba svar, Kjell.

Jag kan specificera lite; spridning av mejl utan dennes vetskap. Om det inte direkt är juridiskt fel, så hur kan man tycka om det rent moraliskt?

• Kjell Präst
    Morticia skrev 2009-07-24 10:09:26 följande:
    Ok, tack för Ditt snabba svar, Kjell.Jag kan specificera lite; spridning av mejl utan dennes vetskap. Om det inte direkt är juridiskt fel, så hur kan man tycka om det rent moraliskt?
    Spontant känns det moraliskt fel om ämnet inte är sådant(bokning av dop, begravning, frågor om kyrkoavgiften tex)att prästen måste blanda in andra, och epostavsändaren inte kan anses ta skada av det.
  • Melisabeth
    Mia83 skrev 2009-07-24 00:46:31 följande:
    Är det vanligt att man ber kantorn lära sig en låt som önskas till utgångsmarch? Självklart inget stötande eller så... Eller om ett syskon spelar utgångslåten på elgitarr?Har varit på ett par bröllop på sistone då jag lagt märke till att brudparet inte kysser varandra. Gör man inte det längre, eller är det självvalt??
    Vår kantor var vänlig nog att både kompa solisten (i relativt okända låtar) och övade in rockballad till utgången
    JAg vet inte om faktumet att han är relativt ung och även musiklärare gjorde att han var ytterst flexibel, eller om alla är så generösa med sin vilja och tid. Men vi är jättetacksamma för det, och är så glada över att det blev genomfört så underbart som det blev.

Fråga går ju alltid, man kan ju inte få mer än ett nej
  • passionsblomman

Nejmen Mulle-Frulle, nu vet du ju redan ALLT, så när Kjell ska åka på konfaläger nästa gång tex, då kan du ju vikariera för honom i tråden!

Frulle skrev 2009-07-24 08:12:09 följande:
    Nu får jag ju aldrig vara här inne mer eftersom jag redan gift mig. Vad ska jag fråga liksom??
  • Frulle
    asg!! haha.. Ja absolut! Jag har ju redan skrivit en låt till psalmboken. Nog känner jag mig redo för prästrollen..
    passionsblomman skrev 2009-07-24 10:47:57 följande:
    Nejmen Mulle-Frulle, nu vet du ju redan ALLT, så när Kjell ska åka på konfaläger nästa gång tex, då kan du ju vikariera för honom i tråden!
  • passionsblomman

Hihi, du skulle bli bortvald av en massa brudpar...
    "om det ska stå en annan så snygg kvinna i vitt därframme så är inte jag MED" kommer brudarna att säga.

Frulle skrev 2009-07-24 10:49:38 följande:
    asg!! haha.. Ja absolut! Jag har ju redan skrivit en låt till psalmboken. Nog känner jag mig redo för prästrollen..
  • Frulle

hahaha!! Äääääh sluta!!

passionsblomman skrev 2009-07-24 10:55:55 följande:
    Hihi, du skulle bli bortvald av en massa brudpar..."om det ska stå en annan så snygg kvinna i vitt därframme så är inte jag MED" kommer brudarna att säga.
  • Fjällbruttan

Hmmm... du skulle då int fått hålla i min vigsel, då hade jag inte blivit gift
    Men du kan ju bli "bikttant" till all som gift sig och tycker att karl är lite off efter bröllopet.. eller som jag som är så trött just nu så det känns som jag aldrig orkar vakna...och är ensam hemma med lilla vild och mannen kommer hem till en sur-fru... stackarn...

passionsblomman skrev 2009-07-24 10:55:55 följande:
    Hihi, du skulle bli bortvald av en massa brudpar..."om det ska stå en annan så snygg kvinna i vitt därframme så är inte jag MED" kommer brudarna att säga.
Svar på tråden Fråga prästerna 8