• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-30 20:02:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär? Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
    Dyrt? På Gekås???? Jag vet inte riktigt hur mycket vi tjänar, men som ett exempel kan jag säga att på tio trepack makrill tjänar man ungefär 100 kronor... Och nyss köpte vi varsin skiddress åt tjejerna för sammanlagt under tusenlappen...
    Själv har jag bland annat köpt T-shirts för 29 kronor (inte bästa kvaliteten, men helt okay) och massor av CD-skivor för mellan 29 och 49 kronor styck och DVD-filmer för 50 kronor styck. Så dyrt kan man nog inte kalla det - jag och familjen är nu uppe i ungefär 25 kassar och bror min har köpt ungefär lika mycket - så totalsumman blir förstås kortsiktigt hög.
  • Svanboet

Så brukar min sambo också säga
    Det händer att vi svänger förbi när vi ändå passerar och vi brukar därför aldrig handla ett helt års förbrukning av saker... det är väl kanske först då som det faktiskt märks att schampoo är en 5 billigare per flaska. Inte om man bara köper 3 flaskor.

tågjäntan skrev 2009-07-30 20:02:05 följande:
    Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär? Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
  • allehanda

Jag var där för en månad sen och skulle faktiskt inte få för mig att köpa tex schampo på Gekås när ÖB tar halva priset men jag tycker det är kul att ta en sväng i butiken någon gång då och då.

• Arwent
    allehanda skrev 2009-07-31 12:17:59 följande:
    Jag var där för en månad sen och skulle faktiskt inte få för mig att köpa tex schampo på Gekås när ÖB tar halva priset men jag tycker det är kul att ta en sväng i butiken någon gång då och då.
    De lever mycket på sitt rykte om att vara billiga när de i själva verket i inte alltid är det.
  • tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-07-30 22:48:07 följande:

Dyrt? På Gekås???? Jag vet inte riktigt hur mycket vi tjänar, men som ett exempel kan jag säga att på tio trepack makrill tjänar man ungefär 100 kronor... Och nyss köpte vi varsin skiddress åt tjejerna för sammanlagt under tusenlappen...Själv har jag bland annat köpt T-shirts för 29 kronor (inte bästa kvaliteten, men helt okay) och massor av CD-skivor för mellan 29 och 49 kronor styck och DVD-filmer för 50 kronor styck. Så dyrt kan man nog inte kalla det - jag och familjen är nu uppe i ungefär 25 kassar och bror min har köpt ungefär lika mycket - så totalsumman blir förstås kortsiktigt hög.
    Jag håller med dig att man verkligen skulle tjäna på det. Men det är inte många killar som skulle gilla att gå där i flera dagar som ni .
  • Jeez

Inga frågor till oss präster som är icke-ullared-relaterade?

• Svanboet

nope, det är ju semester och dåligt väder

Jeez skrev 2009-07-31 19:53:51 följande:
    Inga frågor till oss präster som är icke-ullared-relaterade?
  • Miss Giggle

När vi gifter oss skulle vi väldigt gärna ha samma präst som döpte vår dotter, men vi kommer inte att gifta oss i en kyrka som tillhör hans församling, kan man ändå få den prästen?

Vi var tvugna att gifta oss borgerligt för ett tag sedan, mot min vilja, men nu ska jag äntligen få gifta mig i kyrkan som betyder mycket mycket mer för mig. Hur ser man på det inom kyrkan? Dvs att vi redan är gifta lagligt?
    Är det ngt speciellt att ta ställning till då?

• Snittgurkan

Måste bara fråga,.. är det inte meningen att prästen ska skriva under vigselbeviset?? Det gjorde inte våran och det kändes lite konstigt. Tänkte jag skulle ringa till honom men vill höra här först. Hur är det egentligen??

• Soldemor
    Snittgurkan skrev 2009-08-01 13:43:59 följande:
    Måste bara fråga,.. är det inte meningen att prästen ska skriva under vigselbeviset?? Det gjorde inte våran och det kändes lite konstigt. Tänkte jag skulle ringa till honom men vill höra här först. Hur är det egentligen??
    Intyg om vigsel skall vigselprästen skriva under efter vigseln och se till att det kommer till skm. Sedan är det nog lita olika hur vigselintygen (de paret får i slutet av vigselgudstjänsten) är utformade, de vi har i min nuvarande församling, skrivs inte under, men prästens namn står där.
Svar på tråden Fråga prästerna 8