• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Igia

En fråga du kanske kan svara på nu när du är i Ullared... Vad handlar man där eftersom det tar två shoppingturer/dag i en veckas tid? Har aldrig varit där bara hört talas om att det är billigt...

En annan fråga som kanske är med bröllop Tycker du att det är för sent att öva i kyrkan dagen innan?

• Frulle

Ååå man kan köpa ALLT!! Jag trodde jag skulle smälla av när jag kom dit!! Jag köpte 2 stora, fulla kassar och det gick på typ 500:-. Då var det allt från hygienartiklar, hårfärger, nappflaskor, barnkläder mm mm.

Igia skrev 2009-07-28 18:01:33 följande:
    En fråga du kanske kan svara på nu när du är i Ullared... Vad handlar man där eftersom det tar två shoppingturer/dag i en veckas tid? Har aldrig varit där bara hört talas om att det är billigt...En annan fråga som kanske är med bröllop Tycker du att det är för sent att öva i kyrkan dagen innan?
  • wiicky
    Arwent skrev 2009-07-27 18:57:20 följande:
    Jag vill bara utfärda en varning för alla som planerar att åka dit. Gör inte det! (Inte Kjell då som redan är där) Det var den värsta kö jag någonsin sett in till varuhuset.:-0 Vi åkte hem igen, bättre att vänta några veckor tills semestrarna är över så kanske man kan röra sig där inne...
    Jag var där den dagen man slog besöksrekord förra året och det var inga köer då...
  • Kjell Präst
    Igia skrev 2009-07-28 18:01:33 följande:
    En fråga du kanske kan svara på nu när du är i Ullared... Vad handlar man där eftersom det tar två shoppingturer/dag i en veckas tid? Har aldrig varit där bara hört talas om att det är billigt...En annan fråga som kanske är med bröllop Tycker du att det är för sent att öva i kyrkan dagen innan?
    Som Frulle säger:Allt! Hittills, på två dagar, har vi fyllt femton kassar och då har vi varken varit på exempelvis damavdelningen eller kemtekniskt. Vad gäller bröllopsfrågan så är det säkert inte försent att öva dagen innan, själv övar jag aldrig med mina brudpar.
  • Fjällbruttan

Helt OT, men hur bor ni där? En vecka i Stuga eller husvagn eller?? Hur rymmer ni allt när ni ska hem??
    Vänta... kom ju på det, har frugan åkeri och egen lastbil med sig??

*Nyfiken*

• passionsblomman

Och här håller jag på och kastar och kastar...för vi har köpt ett hus och ska flytta. Till Småland. Det är ett jättestort hus, så då måste man kanske åka till det där Gekås då? Är det och Ullared samma sak?

Kjell Präst skrev 2009-07-28 18:27:29 följande:
    Som Frulle säger:Allt! Hittills, på två dagar, har vi fyllt femton kassar och då har vi varken varit på exempelvis damavdelningen eller kemtekniskt. Vad gäller bröllopsfrågan så är det säkert inte försent att öva dagen innan, själv övar jag aldrig med mina brudpar.
  • Martinaa
    passionsblomman skrev 2009-07-28 20:02:32 följande:
    Och här håller jag på och kastar och kastar...för vi har köpt ett hus och ska flytta. Till Småland. Det är ett jättestort hus, så då måste man kanske åka till det där Gekås då? Är det och Ullared samma sak?Kjell Präst skrev 2009-07-28 18:27:29 följande:
    Köpcentrat Gekås ligger i orten Ullared. Så egentligen är det inte samma sak, men nästan ändå!
  • Fjällbruttan

En till fråga Kjell...
    Har du fått denna reaktion nån gång??

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-28 18:41:20 följande:
    Helt OT, men hur bor ni där? En vecka i Stuga eller husvagn eller?? Hur rymmer ni allt när ni ska hem??Vänta... kom ju på det, har frugan åkeri och egen lastbil med sig?? *Nyfiken*
    De senaste åren har vi bott i campingstuga på Ullareds camping.

Jag har en fru som är bra på att stuva in bagage i bilen... och så har vi min bror med oss, som sitter ensam i en bil...han får ta en hel del av våra kassar - men han har nästan lika mycket själv, för han köper tex schampoo, tvättmedel, rakskum, deodorant för ett helt år...
Svar på tråden Fråga prästerna 8