• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Fjällbruttan

oki... vi har just kollat på en karta..
    Det får bli 4 veckors semester nästa år!
    Vi ska på Ullared, på Vallarnas friluftsteater och Liseberg...

Fast mannen vill inte till Ullared, så jag får väl gulla lite med honom
    Han morrar lite just nu över mina idéer coh förklarar att det är som dollarstore fast med timslånga köer...
    Jag tror honom inte

Nu hävdar han att hans fd. svärmor bodde på parkeringen i en husvagn, ställde sig i kö kl 7 för att komma in kl 10...
    Jag får nog gå dit själv....

• Kjell Präst
    Fjällbruttan skrev 2009-07-29 00:12:25 följande:
    oki... vi har just kollat på en karta..Det får bli 4 veckors semester nästa år!Vi ska på Ullared, på Vallarnas friluftsteater och Liseberg...Fast mannen vill inte till Ullared, så jag får väl gulla lite med honom Han morrar lite just nu över mina idéer coh förklarar att det är som dollarstore fast med timslånga köer...Jag tror honom inte Nu hävdar han att hans fd. svärmor bodde på parkeringen i en husvagn, ställde sig i kö kl 7 för att komma in kl 10...Jag får nog gå dit själv....
    En enda gång har jag råkat ut för timslång ingångskö. Och då har jag ändå varit här varje sommar i tio år...
  • passionsblomman

Jag tycker du borde erhålla ett Guldbonuskort för Extra Trogna Kunder som berättigar till företräde i alla eventuella köer, bärhjälp och fri hemtransport av alla varor!

Och gratis lunchknyte alla dagar!

Kjell Präst skrev 2009-07-29 06:49:16 följande:
    En enda gång har jag råkat ut för timslång ingångskö. Och då har jag ändå varit här varje sommar i tio år...
  • Igia

Faktiskt!

passionsblomman skrev 2009-07-29 07:37:42 följande:
    Jag tycker du borde erhålla ett Guldbonuskort för Extra Trogna Kunder som berättigar till företräde i alla eventuella köer, bärhjälp och fri hemtransport av alla varor!Och gratis lunchknyte alla dagar! Kjell Präst skrev 2009-07-29 06:49:16 följande:
  • katarina1984

okej väntar med spänning på fler förslag om psamler..=)

• För  kärlekens  skull

psalm förslag.... vi gifter oss den 15 augusti.... vet inte vad vi ska ha.... är det en, två eller tre psalmer.....

• Kjell Präst

För kärlekens skull skrev 2009-07-30 02:18:12 följande:

psalm förslag.... vi gifter oss den 15 augusti.... vet inte vad vi ska ha.... är det en, två eller tre psalmer.....
    Som det står i trådstarten så finns det i ritualet för vigsel plats för tre psalmer, men man kan om man vill välja bort en och alltså bara ha två psalmer.
    Som vanligt rekommenderar jag vigselpsalmerna 84 och 411. I augusti är det ju fortfarande sommar, så någon av sommarpsalmerna 200 och 201 kan ju fungera om ni vill ha något välkänt. En svängig psalm som jag gillar, men aldrig hört på en vigsel, är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Ingen kan sitta stilla i kyrkbänkarna om ni väljer den! Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-30 06:42:48 följande:

Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
    Den finns ju också med annan text, heter då 332. Mycket fin i den versionen också!
  • Svanboet

Jag kan inte annat än nynna första stroferna ur psalm 333 bara för att du skrev ut första raden Ofta sjungen i min församling från förr.

Kjell Präst skrev 2009-07-30 06:42:48 följande:

För kärlekens skull skrev 2009-07-30 02:18:12 följande:
    Som det står i trådstarten så finns det i ritualet för vigsel plats för tre psalmer, men man kan om man vill välja bort en och alltså bara ha två psalmer.Som vanligt rekommenderar jag vigselpsalmerna 84 och 411. I augusti är det ju fortfarande sommar, så någon av sommarpsalmerna 200 och 201 kan ju fungera om ni vill ha något välkänt. En svängig psalm som jag gillar, men aldrig hört på en vigsel, är nr 333 "Änglarna sjunger i himlen". Ingen kan sitta stilla i kyrkbänkarna om ni väljer den! Eller varför inte några verser av "Mr Bean-psalmen" nr 23 "Tack, gode Gud för allt som finns"
  • tågjäntan

Kjell Präst skrev 2009-07-28 21:16:25 följande:

De senaste åren har vi bott i campingstuga på Ullareds camping.Jag har en fru som är bra på att stuva in bagage i bilen... och så har vi min bror med oss, som sitter ensam i en bil...han får ta en hel del av våra kassar - men han har nästan lika mycket själv, för han köper tex schampoo, tvättmedel, rakskum, deodorant för ett helt år...
    Min syster och hennes sambo skulle dit en dag förra sommaren. Så jag och min man hängde på. Vi gjorde en del fynd men köpte inte så väldigt mycket, ändå tyckte min man att det blev dyrt. Så nu om GEkås kommer på tal säger han att det blir så dyyyrt. Ja, kortsiktigt försöker jag förklara.

Skulle du inte kunna fråga din bror vad han tjänar på ett år genom att köpa ett helt års förbrukning åt gången . Förresten - vad tjänar ni själva på det ungefär?
    Då kanske jag kan få något argument att åka dit igen. Fast fråga är om det inte hänger på att en- två - och treliters påsarna inte var riktigt som han tänkt sig...
Svar på tråden Fråga prästerna 8