• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Jeez skrev 2009-07-21 07:36:24 följande:
    Och prästen. Jag har två till tre vigslar de lördagar jag är i tjänst i sommar (7 helger juni-augusti). Plus några dop varje helg och en och annan begravning i veckorna. Det är väldigt många personer att hålla i huvudet samtidigt. Mycket lättare med fyra veckors framförhållning och därmed ca en tredjedel så många personer i taget. ROligare för alla! Sedan finns det naturligtvis särskilda omständigheter som gör att man behöver träffas tidigare, semestrar osv.Kjell Präst skrev 2009-07-21 07:22:33 följande:
    Fast prästen har väl i regel allt nedskrivet, så den glömskan är mindre farlig, tycker jag Tycker i och för sig att brudparets glömska också är ofarlig, för jag leder ju gudstjänsten och har koll på allt. Det är därför jag aldrig övar heller...
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 09:48:24 följande:

Fast prästen har väl i regel allt nedskrivet, så den glömskan är mindre farlig, tycker jag Tycker i och för sig att brudparets glömska också är ofarlig, för jag leder ju gudstjänsten och har koll på allt. Det är därför jag aldrig övar heller...
    Låter farligt nära hybris-varning det där...
  • Tojk

Fanns en kyrkomusiker tråd förrut.. men den hittar jag inte

Funderar på att ha Canon in D som ingångsmusik.. funderar bara på om det är något de flesta musiker kan eller om man behöver ordna fram andra som spelar.

• Frulle

Vi hade den. Tror nog de flesta kan den, men av mer eller mindre avancerade versioner. Våran var superbra!
    Tänk på att den är sjukt lång!!!!!

Tojk skrev 2009-07-21 11:34:03 följande:
    Fanns en kyrkomusiker tråd förrut.. men den hittar jag inteFunderar på att ha Canon in D som ingångsmusik.. funderar bara på om det är något de flesta musiker kan eller om man behöver ordna fram andra som spelar.
  • Tojk

Frulle skrev 2009-07-21 11:44:42 följande:

Vi hade den. Tror nog de flesta kan den, men av mer eller mindre avancerade versioner. Våran var superbra!Tänk på att den är sjukt lång!!!!!
    Mmm, jag vet.. ligger väl på 6 min
  • Frulle

Gud, när vi hade kommit in (gick in i snigelfart i en STOR kyrka) så fick vi stå där framme och glo i minst 5 minuter. Vi kände oss ganska dumma då faktiskt..

Men många väljer att korta ner den lite.

• Jeez

Jo, jag skriver ner en del. Men jag vill inte ha långa personbeskrivningar på brudpar, jag vill komma ihåg dem!

• Tojk

Frulle skrev 2009-07-21 11:55:51 följande:

Gud, när vi hade kommit in (gick in i snigelfart i en STOR kyrka) så fick vi stå där framme och glo i minst 5 minuter. Vi kände oss ganska dumma då faktiskt.. Men många väljer att korta ner den lite.
    *skratt*
    Jag satt just och klurade på om man inte kan korta ner den något. Kanske kan köra göra den hälften så långt eller något och vänta lite med att gå in. Stå 5 min och vänta på att musiken ska ta slut klarar nog inte mina never då
  • Kjell Präst
    Soldemor skrev 2009-07-21 09:57:59 följande:
    Låter farligt nära hybris-varning det där...
    Vad menar du med det?????
  • Soldemor

Kjell Präst skrev 2009-07-21 14:05:16 följande:

Vad menar du med det?????
    Att du har sådan totalkoll, så det är därför du inte behöver öva!
Svar på tråden Fråga prästerna 8