• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Kjell Präst
    Freje skrev 2009-07-15 21:01:49 följande:
    Vi var på möte med prästen idag. Måste säga att vi blev besvikna. Han tog fel på tid, hade inte med våra papper och betedde sig allmänt konstigt. Ett tag så tänkte jag, den här mannen är en bedragare....När vi pratade om vigseln drog han igenom den i rekordfart.Dessutom verkade det som att det var första gången han sett orden som stod i vigselpapperna. Nu är det bara 1 1/2 vecka kvar så det går inte att byta direkt.... Vad gör man?
    Tråkigt! Kan han ha varit nyvigd? Eller tvärtom aningen för gammal? Tyvärr är det väl inte mycket att göra såhär nära inpå vigseln, det är - som du själv skriver - lite väl sent att byta präst. Förhoppningsvis skärper han sig till själva vigseln, sådant händer!
  • Macecrush

Vår präst kändes också lite osäker, men hon har bara varit präst sedan i vintras samt att hon mest hade hand om begravningar i vanliga fall. Du skall se att det löser sig.

• Jeez

Man andas och tänker att det allra viktigaste är att ni blir gifta i alla fall. Och så får man vara besviken för att samtalet inte blev som man förväntat sig, men man låter det inte ta all ens energi och förta glädjen. Och samtalet säger inget om hur vigseln ska bli. Det kan finnas hundra orsaker till att han var som han var på samtalet, stressad, för mycket att göra osv Förhoppningsvis är det annorlunda nästa lördag!

Freje skrev 2009-07-15 21:01:49 följande:
    Vi var på möte med prästen idag. Måste säga att vi blev besvikna. Han tog fel på tid, hade inte med våra papper och betedde sig allmänt konstigt. Ett tag så tänkte jag, den här mannen är en bedragare....När vi pratade om vigseln drog han igenom den i rekordfart.Dessutom verkade det som att det var första gången han sett orden som stod i vigselpapperna. Nu är det bara 1 1/2 vecka kvar så det går inte att byta direkt.... Vad gör man?
  • Aleta

Oj, finns det folk som sitter när brudparet kommer?
    Jag trodde att man alltid stod upp.

allehanda skrev 2009-07-15 20:49:44 följande:
    OM fok har hyfs så gör de det, men om man har mycket "kepsfolk" så lär det bli sittande ingång!( efter 20 år i yrket så gissar jag rätt de flesta gånger, men inte alltid)
  • Svanboet

Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!

Aleta skrev 2009-07-16 09:04:38 följande:
    Oj, finns det folk som sitter när brudparet kommer?Jag trodde att man alltid stod upp.
  • Martinaa
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:42:40 följande:
    Ja, fast det är singular. Hur blir det i plural?
    Smileys eller smileysar. Engelskt eller försvenskat...
  • Martinaa
    Svanboet skrev 2009-07-16 09:29:08 följande:
    Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt
    Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!
    Aaah, längtar till just de ljuden!

Får dock lyssna till dem redan på lördag då jag ska på bröllop, som gäst. Men iiiih, tänk den dagen en hel kyrka reser sig upp för MIG och min blivande!
  • allehanda
    Svanboet skrev 2009-07-16 09:29:08 följande:
    Om någora vet att man ska stå brukar resten av folket följa med upp ganksa snabbt Det blir ett jäkla buller precis som dörrana öppnas och sen kommer kamera-smattret!
    Med digitalkameran så blir det snarare "ping-pong" eller små trudelutter!
    Om jag ssom vaktmästare ser att gästerna inte reser sig upp så brukar jag lite demonstrativt skrapa med en stol på golvet, och i de flesta fall så fattar folk vinken.
  • Martinaa
    allehanda skrev 2009-07-16 11:57:29 följande:
    Med digitalkameran så blir det snarare "ping-pong" eller små trudelutter!Om jag ssom vaktmästare ser att gästerna inte reser sig upp så brukar jag lite demonstrativt skrapa med en stol på golvet, och i de flesta fall så fattar folk vinken.
    Hahaha!
  • Kjell Präst

För mig är det inte alls viktigt att man står upp vid ingången. Enda gången jag tycker sådant är viktigt är när det är procession vid högmässan, då är det ju korset man reser sig för. Men något processionskors brukar inte vara med vid vigsel...

Svar på tråden Fråga prästerna 8