• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Svanboet

Oj, när du säger det så har jag nog varit med om det tror jag... och nattvard. Det kändes en aning mysko måste jag säga.

Kjell Präst skrev 2009-07-16 13:45:19 följande:

För mig är det inte alls viktigt att man står upp vid ingången. Enda gången jag tycker sådant är viktigt är när det är procession vid högmässan, då är det ju korset man reser sig för. Men något processionskors brukar inte vara med vid vigsel...
  • Wedding 2009

Hej!
    Vi ska bestämma vilka bibelord som vi vill ha vid vigseln och vår präst sa att vi kunde hitta olika bibelord på Bröllopstorget, men vi har inte hittat några. Var kan vi hitta bibelord till vigseln?

• passionsblomman

Det enda citerade bibelord jag hittar under bröllopsplanering är detta:

www.brollopstorget.se/Traditioner/langre_citat.php

Dvs kärlekens lov från Korintherbrevet
    Wedding 2009 skrev 2009-07-17 15:40:22 följande:

Hej!Vi ska bestämma vilka bibelord som vi vill ha vid vigseln och vår präst sa att vi kunde hitta olika bibelord på Bröllopstorget, men vi har inte hittat några. Var kan vi hitta bibelord till vigseln?
  • tågjäntan

Har ni en Bibel hemma? Då skulle nån av prästerna kunna skriva ner vilka av bibelorden man kan välja mellan, utan att behöva skriva ner hela versen/verserna.

• wiicky
    tågjäntan skrev 2009-07-17 16:06:07 följande:
    Har ni en Bibel hemma? Då skulle nån av prästerna kunna skriva ner vilka av bibelorden man kan välja mellan, utan att behöva skriva ner hela versen/verserna.
    Det räcker med att man har internet eftersom hela bibeln finns på www.bibeln.se
  • JustMeAndMyLove

Lite nyfiken efter att ha läst en artikel om att svenska kyrkan fått hård kritik av den brittiska.
    Hur viktigt är det för kyrkan att ha kontakter som fungerar med andra kyrkor utomlands? Det måste vara riskfyllt att tillåta homoäktenskap tex.

• Kjell Präst
    JustMeAndMyLove skrev 2009-07-17 18:54:48 följande:
    Lite nyfiken efter att ha läst en artikel om att svenska kyrkan fått hård kritik av den brittiska.Hur viktigt är det för kyrkan att ha kontakter som fungerar med andra kyrkor utomlands? Det måste vara riskfyllt att tillåta homoäktenskap tex.
    Ja,just den aspekten är en av dem som oftast tas fram i debatten om homoäktenskap. Samma sak har gällt i biskopsvalet i Stockholm där vi till ny biskop har valt en homosexuell kvinna som lever i partnerskap (valet har överklagats på formella grunder så vi vet inte än om hon verkligen blir biskop). Det kan bli svårt med relationerna till andra kyrkor, det tror nog även jag - men ska det verkligen få styra? Jag tycker ju inte det, jag tycker att någon måste gå först - och varför inte Svenska kyrkan? För mig är det en självklarhet att man ska få gifta sig i kyrkan oavsett könet på ens partner, och vi är m-å-n-g-a som tycker likadant.
  • Kjell Präst

Wedding 2009 skrev 2009-07-17 15:40:22 följande:

Hej!Vi ska bestämma vilka bibelord som vi vill ha vid vigseln och vår präst sa att vi kunde hitta olika bibelord på Bröllopstorget, men vi har inte hittat några. Var kan vi hitta bibelord till vigseln?
    Sök på www.bibeln.se efter
    Höga v. 8:6-7
    Rom. 12:9-10, 15
    1 Kor. 13:4-7, 13
    Gal 6:2
  • Wedding 2009

Tack så mycket för alla svar!

Hur många bibelord brukar man ha med, alla dessa?

• Jeez

En text från Matteus läses alltid av präst sedan är det valfritt, så en eller flera eller alla

Wedding 2009 skrev 2009-07-18 10:35:09 följande:

Tack så mycket för alla svar!Hur många bibelord brukar man ha med, alla dessa?
Svar på tråden Fråga prästerna 8