• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Martinaa

Vi kommer eventuellt gifta oss i ett privatägt kapell. Präst kommer "lånas" från närmaste kyrka vad jag förstod. Gäller fortfarande alla "vanliga" regler som inom Svenska Kyrkan då?

• Kjell Präst
    Martinaa skrev 2009-07-15 11:28:04 följande:
    Vi kommer eventuellt gifta oss i ett privatägt kapell. Präst kommer "lånas" från närmaste kyrka vad jag förstod. Gäller fortfarande alla "vanliga" regler som inom Svenska Kyrkan då?
    Ja, så länge en präst förrättar vigseln är den kyrklig och ska följa ritualet för vigselgudstjänst
  • Blivande präst
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 11:04:37 följande:
    Har inte psalmboken på jobbet ;)Nej, vi gifter oss i kyrka tillhörande Svenska kyrkan men har valt att använda oss av min konfirmationspastor från Baptist/Missionskyrkan där jag "hängde" mycket i min ungdom. Den kyrka vi gifter oss i har god känt att vi använder oss av vår pastor, han har tidigare vigt flera par i samma kyrka. I vår kommun har Baptist/Missionskyrkan rätt så nära samarbete med Svenska kyrkan :)
    Då er pastor kommer från Baptist/Missionskyrkan, så er det deras ordningar som gäller och inte Svenska kyrkans. Det räknas alltså som om ni hade gift er i en Baptist/Missionskyrka, vilken byggnad det är spelar ingen roll.
  • Soldemor
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    Är det en psalm där verserna har en stjärna före, då skall de det!
  • tågjäntan
    Soldemor skrev 2009-07-15 09:19:47 följande:
    Smiley?
    Ja, fast det är singular. Hur blir det i plural?
  • tågjäntan
    Ridtravaren skrev 2009-07-15 10:48:56 följande:
    Hejsan svejsan... nu kommer en fråga som jag klurar på. När första psalmen sjungs efter vi har kommit in i kyrkan. Skall församlingen resa sig då? Vår pastor är jättebra att ha att göra med och har givit oss ett helt kompendium med olika förslag på vigselordning. Vi har fått välja fritt ur fyra olika förslag på varje del av vigselordingen och det känns toppen! Men.... som sagt, skall församlingen resa sig vid första psalmen? Vill skriva in det i vigselprogrammet eftersom min släkt är otroligt okyrkliga.... typ bara jag som är döpt och konfirmerad.
    När vi gifte oss (i svenska kyrkan av sv. k. präst) uppfattade jag det som att gästerna stod upp när man gick in och ut och under själva vigselakten. Även om det för er iofs är en frikyrkopastor som kommer viga er, så tror jag att det är det vanliga på de flesta bröllop.
  • allehanda
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:45:27 följande:
    När vi gifte oss (i svenska kyrkan av sv. k. präst) uppfattade jag det som att gästerna stod upp när man gick in och ut och under själva vigselakten. Även om det för er iofs är en frikyrkopastor som kommer viga er, så tror jag att det är det vanliga på de flesta bröllop.
    OM fok har hyfs så gör de det, men om man har mycket "kepsfolk" så lär det bli sittande ingång!( efter 20 år i yrket så gissar jag rätt de flesta gånger, men inte alltid)
  • Freje

Vi var på möte med prästen idag. Måste säga att vi blev besvikna. Han tog fel på tid, hade inte med våra papper och betedde sig allmänt konstigt. Ett tag så tänkte jag, den här mannen är en bedragare....
    När vi pratade om vigseln drog han igenom den i rekordfart.Dessutom verkade det som att det var första gången han sett orden som stod i vigselpapperna. Nu är det bara 1 1/2 vecka kvar så det går inte att byta direkt.... Vad gör man?

• Kjell Präst
    tågjäntan skrev 2009-07-15 20:45:27 följande:
    Jo,det stämmer, men första psalmen sjungs när brudparet redan är inne, så svaret på den aktuella frågan måste ändå bli att det beror på om psalmen är märkt med stjärna eller ej.
Svar på tråden Fråga prästerna 8