• Kjell Präst

Fråga prästerna 8

Dags för "Fråga prästerna"-tråd nr 8. Här kan du fråga om den kyrkliga vigselakten och annat som rör kyrkan.
    Förra tråden hittar du här www.brollopstorget.se/Forum-1-12/m3289911.html

Som vanligt svarar jag redan här i trådstarten på två av de vanligaste frågorna:
    1) Svenska kyrkans ritual för vigselgudstjänst har plats för tre psalmer. Om brudparet så önskar kan man dock välja att avstå från en och alltså bara ha två psalmer i vigselgudstjänsten - men inte färre, enligt handboken.
    2) Brudöverlämning - dvs att brudens pappa överlämnar henne till brudgummen i kyrkan - är inte en svenskkyrklig tradition och det är därför oftast upp till varje enskild präst att säga ja eller nej till detta

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-06-15 04:10
    Idag, 15 juni, åker jag på två veckors konfirmandläger och har endast sporadisk tillgång till Internet. Det kan alltså dröja lite längre än vanligt innan ni får svar på era frågor. Ha det bra!/Kjell Präst

• Svar på tråden Fråga prästerna 8
  • Ateam

tack!!!

Jeez skrev 2009-07-07 12:20:50 följande:
    NN, jag vill älska digdela glädje och sorg med digoch vara dig trogentills döden skiljer oss åt
  • Duchess
    Aleta skrev 2009-07-11 15:08:34 följande:
    Jag undrar en sak.Känner någon till när, var och hur det gick till när det bestämdes vilka böcker som skulle ingå i bibeln?Jag har hört att det ägde rum på ett möte år 312 eller liknande, någon som vet något mer?Och vad hände med de texter som inte kvalade in?
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr.

Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
  • Kjell Präst
    Duchess skrev 2009-07-11 17:51:36 följande:
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr. Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
    Det finns ju två sorters apokryfer, sådana som hör till GT och sådana com hör till NT. GT:s apokryfer finns i Bibeln medan NT:s apokryfer aldrig har varit aktuella att ingå där. De finns dock att läsa även de, i olika samlingar utanför Bibeln. De har ansetts ha lågt värde eftersom de är tillkomna långt efter de fyra evangelier som ingår i NT
  • Aleta

Tack, mycket intressant!
    Finns/fanns det texter skrivna av kvinnor också?

Duchess skrev 2009-07-11 17:51:36 följande:
    Jag vet! Det skedde stegvis under 300-talet. Vissa bibelböcker var mer omstridda än andra, t ex Jakobsbrevet. Men den definitiva listan fastställdes på kyrkomötet i Karthago år 397 eKr. Många av de texter som inte kom med i kanoniseringen (fastställandet av bibelböckerna) finns att läsa i Apokryferna. Det är en samling texter som har biblisk anknytning. Luther tyckte att de var "god och nyttig läsning". Vet inte om jag håller med om det i alla avseenden, men intressanta är de iaf
  • Aleta

Fanns det inte fler samtida med de evangelier som ingår?
    Jag fick för mig att det fanns massor med texter.
    Kjell Präst skrev 2009-07-12 06:50:46 följande:

Det finns ju två sorters apokryfer, sådana som hör till GT och sådana com hör till NT. GT:s apokryfer finns i Bibeln medan NT:s apokryfer aldrig har varit aktuella att ingå där. De finns dock att läsa även de, i olika samlingar utanför Bibeln. De har ansetts ha lågt värde eftersom de är tillkomna långt efter de fyra evangelier som ingår i NT
  • Soldemor
    Svanboet skrev 2009-07-11 14:38:00 följande:
    :-O Jag tror inte mina ögon. Hur kan man fråga nått sånt?!
    Ja, det var så både jag och den tillkommande maken hoppade till. Det var innan vi skulle ha övningen i kyrkan och jag tyckte han småblängde på henne hela tiden när vi övade.
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-07-12 10:44:43 följande:
    Tack, mycket intressant!Finns/fanns det texter skrivna av kvinnor också?
    Inga kända, såvitt jag vet. Kvinnors värde var ju inte särskilt stort på den tiden och texter av kvinnor ansågs kanske inte särskilt intressanta?
  • Kjell Präst
    Aleta skrev 2009-07-12 10:46:01 följande:
    Fanns det inte fler samtida med de evangelier som ingår?Jag fick för mig att det fanns massor med texter.Kjell Präst skrev 2009-07-12 06:50:46 följande:
    Det finns inga texter som tillmäts samma värde som de evangelietexter som ingår i NT. Det kan förstås ha, och har säkert, funnits samtida texter men dessa har i så fall gått förlorade. De nuvarande evangelietexterna är de äldsta, Markus ju det allra äldsta från ca 70 e. Kr.
  • Hjartafró

Som jag förstår det är det många präster som inte vill att vigselakten styckas av med sånger (utöver psalmer), men att det är okej att ha solosång före och efter själva vigselakten. Innebär alltså det att man max kan ha två solosånger?

• Soldemor
    Hjartafró skrev 2009-07-12 15:09:00 följande:
    Som jag förstår det är det många präster som inte vill att vigselakten styckas av med sånger (utöver psalmer), men att det är okej att ha solosång före och efter själva vigselakten. Innebär alltså det att man max kan ha två solosånger?
    Det där med antal solon är nog ganska individuellt, skall ha en vigsel i augusti med fyra solosånger. Men om man valt en mycket populär vigselkyrka med tight schema mellan vigslarna, förstår jag om prästen måste styra antalet solon.
    Och eftersom själva vigselakten är något mycket speciellt och högtidligt, kan det bli konstigt att bryta upp den stämningen med solosång, dessutom står ju alla upp under vigselakten och med insprängt solo kan det dessutom bli fysiskt jobbigt för vissa gäster.
Svar på tråden Fråga prästerna 8