• Lexmaja

    OSA och inga svar???

    Är det nån mer som har samma "problem" som vi? Vi har OSA på måndag, och det är knappt hälften som svarat!
    Brukar folk vänta till sista stund eller kan man inte räkna med att alla hör av sig? Hur har ni andra det? Ska man själv höra av sig till de gäster som inte osat innan sistadatum?

  • Svar på tråden OSA och inga svar???
  • hunybunny

    Vi skickade ut våra kort så gästerna hade de på en fredag. Samma dag ringde de och under helgen. Så nästan en månad innan osa senast så hade alla svarat. Ett par hade sagt att de visste inte hur de skulle göra för det krockade med något annat.

  • Aleta

    Wow, grattis!


    hunybunny skrev 2009-05-30 22:50:09 följande:
    Vi skickade ut våra kort så gästerna hade de på en fredag. Samma dag ringde de och under helgen. Så nästan en månad innan osa senast så hade alla svarat. Ett par hade sagt att de visste inte hur de skulle göra för det krockade med något annat.
  • EhjärtarE

    Jag skickade just ett påminnelsemail till de tio personer som inte svarat (har bjudit 40) eftersom vi har OSA imorgon. Det tog två minuter så kom första svaret! Effektivt det där!

  • Lovecats

    Eftersom ingen begripit vad som menats med "OSA" i andra inbjudningar jag skickat ut, så skrev vi "svar önskas senast 22/5". Inte sjutsingen fick vi in alla svar för det. De sista två-tre dagarna svarade 20% och sambon och jag jagade rätt på 15% av de inbjudna under de närmaste dagarna därefter. Vi har varsin gäst kvar som vill, men inte kunnat ge svar än och vi vill så gärna ha med dem att vi valt att ge dem lite extra tid.

    I slutändan kan vi ju faktiskt säga till restaurangen att vi blir en mer än vad som hittills tackat ja. Då kommer det inte att skilja på mer än en person, istället för två, ifall vi ger dem besked i veckan som kommer.

  • December 2009

    Äsch svarar ingen innan sista dagen hos oss får de ingen plats vid bordet och ingen mat så vill de nrävara får de se på när andra äter.

  • Lovecats

    December 2009 skrev 2009-05-31 11:10:26 följande:


    Äsch svarar ingen innan sista dagen hos oss får de ingen plats vid bordet och ingen mat så vill de nrävara får de se på när andra äter.
    Det sa jag också. Man ändrar sig när man får dra ur svat t.o.m. ut mamsen och pappsen. "Men vi vill inte lägga oss iiiiii". Jamen förihelvete! Det är väl inte samma sak som att säga om man kommer eller ej?

    Första barnet badar man. Andra barnet duschar man. Tredje barnet ställer man ut i regnet. Gissa vilket nummer jag har i syskonskaran?
  • Glimta

    Hahaha, *bugar o bockar* Håller med fullständigt.
    Vi har heller inte fått svar från alla o då har vårat osa-datum passerat för över en vecka sen. Många såg det som självklart att de skulle komma och en del hade väl andra saker, som t.ex. sitt eget liv i tankarna o kastade sig inte efter luren direkt. ;)
    De som inte hört av sig, ringde vi helt enkelt upp o kollade med.
    Med andra ord, bli inte besvikna när etiketten sviker hos vissa, det är inte alla som vet vad som förväntas av dem!


    passionsblomman skrev 2009-05-27 20:27:23 följande:
    "Om Svar Anhålles senast den xx"Om man då svarar dagen xx, alltså senast sista dagen för svar, så kan man knappast anklagas för att ha dålig stil eller att inte ha svarat.EFTER dagen XX, då behöver man få redan på varför folk inte svarat. Och ibland r det helt enkelt så att alla inte vet så jädra mycket om förkortningar. I andra fall glömmer man vilken dag det var aman skulle svarat och iblandkan inbjudan ha kommit på villovägar så de aldrig fått den.Väldigt få tror jag känner sådan entusiasm att de upplever ett stort behov av att uttrycka den genom att jublande kasta sig på luren.
  • fidar

    jag förstår inte hur folk tänker ibland, vi har bjudit två personer som inte ens har svarat på inbjudan.. helt tyst! riktigt otrevligt!

  • 20090725

    vi hade sista osa i måndags å hade inte fått svar från min moster å hennes man å min morbror med familj och min andra morbror. å en bardomskomis till mig!

    jag pratade med mamma om det så hon mailade ett mail till sina syskon där hon skrev; Våran mamma har tydligen missat vett och ettiket uppfostran med hennes tre yngsta barn, när man får en bröllops inbjudan å det står osa, så svarar man även om man inte kommer.

    på ett lite skojsammt sätt, och alla tre hörde av sig, min moster trode hon hade svarat via sms direkt när de fick inbjudan, å min ena morbror trode han hade svarat, men sedan konstaterat att de bara hade pratat där hemma hur roligt det skulle bli att gå på bröllop!
    å min sista morbror hade bara glömt av det!

  • emelieochlinus

    Sista osa-datumet var i lördags (2 dagar sedan). flera anmälde sig sista dag och dagen efter.
    Idag ringde vi upp resterande 6 personer som inte svarat och frågade och alla utom en ville gärna komma och ursäktade sig så mycket att de helt enkelt hade glömt. Det tycker jag är väl helt ok, det kan hända den bästa.
    Däremot var det en som inte hade svarat och som när vi ringde upp tackade nej, vilket jag tycker är lite dåligt. Ska man tacka nej tycker jag det är extra viktigt att höra av sig i tid så att brudparet snabbt kan bjuda in någon annan. (och det var inte en anledning som dykt upp plötsligt utan som han vetat om hela tiden sedan inbjudan skickades ut)
    Men nu vet vi i alla fall vilka som kommer och glädjs åt dem!

  • CinLove

    Jag har fått in 33 svar, sista OSA är imorgon, vi saknar 43 svar. Det är alltså inte 43 personer utan 43 inbjudningar som vi inte har fått svar från.

    Mer än hälften har inte hört av sig! Jag är faktiskt riktigt ledsen och sårad över beteendet. Vill vi verkligen ha dessa personer närvarande när de inte ens kan tacka för/svara på inbjudan? Jag vet bara att jag verkligen inte har någon lust att sitta och ringa runt och påminna. Vi har lagt några tusen på inbjudan med kort, porto, kuvert, svarskort och band. Det minsta de kan göra är att sätta ett kryss eller två och sätta på frimärke och lägga på brevlådan. De behöver inte ens skriva sina namn eller vår adress. :(

  • lillabruden
    CinLove skrev 2009-06-15 19:41:08 följande:
    Jag har fått in 33 svar, sista OSA är imorgon, vi saknar 43 svar. Det är alltså inte 43 personer utan 43 inbjudningar som vi inte har fått svar från. Mer än hälften har inte hört av sig! Jag är faktiskt riktigt ledsen och sårad över beteendet. Vill vi verkligen ha dessa personer närvarande när de inte ens kan tacka för/svara på inbjudan? Jag vet bara att jag verkligen inte har någon lust att sitta och ringa runt och påminna. Vi har lagt några tusen på inbjudan med kort, porto, kuvert, svarskort och band. Det minsta de kan göra är att sätta ett kryss eller två och sätta på frimärke och lägga på brevlådan. De behöver inte ens skriva sina namn eller vår adress. :(
    ooj... *kramar* inget roligt alls!!! kan du inte be någon ringa runt? en tärna eller bestman?
  • EhjärtarE
    CinLove skrev 2009-06-15 19:41:08 följande:
    Jag har fått in 33 svar, sista OSA är imorgon, vi saknar 43 svar. Det är alltså inte 43 personer utan 43 inbjudningar som vi inte har fått svar från. Mer än hälften har inte hört av sig! Jag är faktiskt riktigt ledsen och sårad över beteendet. Vill vi verkligen ha dessa personer närvarande när de inte ens kan tacka för/svara på inbjudan? Jag vet bara att jag verkligen inte har någon lust att sitta och ringa runt och påminna. Vi har lagt några tusen på inbjudan med kort, porto, kuvert, svarskort och band. Det minsta de kan göra är att sätta ett kryss eller två och sätta på frimärke och lägga på brevlådan. De behöver inte ens skriva sina namn eller vår adress. :(
    Eller skicka ett påminnelsemail till alla? Det går fort.
  • Duchess

    Å ena sidan förstår jag dig, men å andra sidan är det ju en dag kvar. Man kan svara sista dagen och ändå hålla vett och etikett.

    Det är värre när det går flera dagar efter OSA utan några livstecken. Vi lät våra värdar/toastmasters ringa de som inte hört av sig.


    CinLove skrev 2009-06-15 19:41:08 följande:
    Jag har fått in 33 svar, sista OSA är imorgon, vi saknar 43 svar. Det är alltså inte 43 personer utan 43 inbjudningar som vi inte har fått svar från. Mer än hälften har inte hört av sig! Jag är faktiskt riktigt ledsen och sårad över beteendet. Vill vi verkligen ha dessa personer närvarande när de inte ens kan tacka för/svara på inbjudan? Jag vet bara att jag verkligen inte har någon lust att sitta och ringa runt och påminna. Vi har lagt några tusen på inbjudan med kort, porto, kuvert, svarskort och band. Det minsta de kan göra är att sätta ett kryss eller två och sätta på frimärke och lägga på brevlådan. De behöver inte ens skriva sina namn eller vår adress. :(
  • CinLove

    Idag var sista OSA, fem svar låg i brevlådan. Tre har jag lyckats få via msn, en ringde till M2B imorse och en vän som jag ringde hade tydligen inte fått inbjudan alls. Men resten...

    Det går inte fort när man inte har allas mailadresser. Det tog mig en dryg vecka att hitta allas adresser. Mailadresser står ju inte på hitta.se eller birthday.se så det kommer ta ännu längre tid. Vi kommer höra av oss till våra vänner har vi sagt nu. Släktingar väntar vi med någon dag och sedan får våra föräldrar ringa och läxa upp sina släktingar åt oss. Vi struntar i om de kommer eller ej. Tar man inte en så ärofylld inbjudan på allvar så kan det vara.


    EhjärtarE skrev 2009-06-16 09:09:41 följande:
    Eller skicka ett påminnelsemail till alla? Det går fort.
  • Wiggy

    Vi hade OSA senast den 12/6. Den 13/6 ringde en som missat datumet. Sen var det 5 vi fick jaga rätt på, varav 1 (en av den blivande brudens bästa vänner) tackade nej utan vidare anledning, vilket gjorde den blivande bruden ledsen, två tackade ja med reservation och en tackade ja, vilket gjorde den blivande bruden något gladare. Av totalt 49 inbjudna kommer 44 stycken.

Svar på tråden OSA och inga svar???