maj2010 skrev 2009-05-29 23:00:18 följande:
Ja, här har vi ett känsligt ämne. Jag har ända sedan jag var liten varit bombsäker på att jag skulle byta efternamn när jag gifter mig, men nu när det är på väg att bli verklighet börjar jag tveka... Nu kommer jag förmodligen att byta bort mitt ganska ovanliga finska efternamn för att dela efternamn med ca 28000 andra svenskar. Nu är jag ensam i Sverige om min kombination av för- och efternamn. Byter jag får jag leva med att det finns minst 60 till som heter likadant (enligt
upplysning.se). Frågan är hur stor roll det spelar för mig?Att han skulle ta mitt namn är uteslutet. Att hitta på ett nytt känns krystat. Tror jag får leva med att ha ett mindre unikt namn... En fördel blir att jag slipper bokstavera mitt efternamn för folk hela tiden
Precis så känner jag också. Kommer att byta från mitt chilenska efternamn till Andersson. Det är ett mycket vanligt efternamn men samtidigt kommer det att kännas grymt skönt att slippa bokstavera, precis som du skriver.
Det kommer att kännas ganska konstigt att dela samma för- och efternamn med fyra andra personer i Sverige.
Dock skulle jag bara vilja vara helt bombsäker på att det är det jag vill..det är ju bara 20 dagar kvar.