Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

MAJ 2010

CiaLovesAndreas skrev 2009-08-26 16:55:34 följande:
    Såg en jättefin brudbukett på bild idag. Kommer dock kosta 1500:- Känns lite saftigt, Vad tycker ni?
    Smet in på en blomsterbutik på vägen hem från jobbet häromdagen och frågad lite. Deras handbunda brudbuketter låg på 600-900 kronor. Ska man ha i handtag var det nog dyrare.

Cia:
    Förlåt, har jag rört ihop det? Sorry...

Usch, det här med kyrkan och vigselrätten fick mig att bli alldeles nedstämd över hela bröllopet! Jag vill så gärna ha det RIKTIGA kyrkliga bröllopet. Förstår inte varför de skulle ta bort det. Det är väl jättebra att det finns valmöjlighet att gifta sig både kyrkligt och borgligt.... Men jag hoppas att jaao och 73an76an har rätt om att det INTE går igenom!

Vi ska skicka våra inbjudningar vid jul just så att folk tror det är ett julkort, men när de öppnar det så... Voila, en bröllopsinbjudan! *hoppar upp som gubben i lådan*
  • Martinaa

Välkommen hit EmMagnus! När gifter ni er?

• Martinaa

Vårt kuvertpris för MAT ligger på ca 450kr. Sen tillkommer vinpaket för 199:-, men det kommer inte alla gäster ha. Deras dryck ingår i matpriset.
    Tårta är inte bestämt än, men den ligger väl på ca 35-45 kronor biten.

I vår budget har vi totalt räknat med ca 700 kronor per person... :S Hellre lite för mycket än för lite iaf.

• Martinaa

OM nu kyrkan avsäger sig vigselrätten så kommer man, vad jag förstått, få gifta sig FÖRST borgligt, och sedan kan man om man vill få en välsignelse över äktenskapet i kyrka. Denna välsignelse kan man efterlikna en vanlig vigselceremoni ganska mycket om man vill, men man har inte själva vigselakten med då. Skulle det bli så har kyrkan till och med maj på sig att uträtta vigslar, men de kan själva välja att sluta i januari till exempel... Men som sagt, ingenting är klart ännu och jag håller tummar och tår att kyrkan kommer fortsätta med vigslar precis som idag!! Detta blir ju en anledning till att gå och rösta i kyrkovalet...

Myspuuh:
    Så tidigt som möjligt! Hellre vara ute i god tid och få den/det man vill ha, än att vara ute för sent och välja det "näst bästa" Vet du vad du vill ha så varför inte slå en pling med en gång?
    Jag ska dock vänta med klänning till januari, ifall midjemåttet skulle hinna förminskas lite, haha. Frisör "får" jag typ inte boka förrän nästa år heller, men kyrka och festlokal är det bäst att börja med bums om du inte har det!

TillsDödenSkiljerOssÅt:
    Klänningen jag kikat på är denna www.maggiesottero.com/dress.aspx&line=m&keywordType=any&page=0&pageSize=12&style=A483 fast jag ska beställa härifrån: www.millybridal.com/store/comersus_viewItem1.asp&idCategory=50 Den har passande nog samma namn som jag!

Aaah, imorgon ska jag få prova!! Ska bli sååå kul! :D Undrar just hur jag kommer reagera när jag får se mig själv i en fin vit brudklänning.... Kommer säkert böla, haha!

• Martinaa
    CiaLovesAndreas skrev 2009-08-27 22:05:31 följande:
    Äsch, mannen har gått och blivit förkyld så nu blir det ingen titt på lokalen imorgon. Vill ju inte gärna gå dit själv. Jag som hade sett fram emot det så mycket. Jaja, förhoppningsvis har de tid någon dag nästa vecka.
    Trist! Är det så illa att han inte kan åka o kika på en lokal?
    Men den står nog kvar nästa vecka med, även om jag vet preciiis hur jobbigt det är att få vänta extra mycket. Hoppas han kryar på sig kvickt iaf!
  • Martinaa
    CiaLovesAndreas skrev 2009-08-28 16:01:17 följande:
    Åh, mannen har piggat på sig, så ikväll ska vi kolla in festlokalen
    Yeeey!!!

Nyligen hemkommen från (ett mycket regnigt) Göteborg där jag nu för första gången har beskådat mig själv i brudklänning. Kändes underligt. Kan tydligen fortfarande inte fatta att det verkligen händer och är på riktigt nu...!
    De hade ju inte just den klänningen jag vill ha, men fick prova en liknande modell och den kändes riktigt bra. Nu vet jag att jag vill ha en "diamond white" istället för kritvit, och helt plötsligt så vill jag nog ha släp i alla fall, jag som bestämt mig för att välja bort de, haha. Testade att sätta en slöja i håret och det var också mycket finare än jag väntat mig, men tror jag ska avstå ändå. Kikade lite på tiaror med, men de var ganska stora där tyckte jag. De jag kollade på på Glitter var betydligt mindre... Vad kostade tiaran du köpte där Cia? De jag kollade på låg på cirka 200 kronor, medan de kostade runt 600-800 kronor i bröllopsbutiken idag...

Hann även kila in på In-Ex där jag köpte lite papper och färg som jag ska måla mina trolldegshjärtan till bordsplaceringen med och lite annat smått och gott. Det stället ska definitivt besökas igen innan maj, förhoppningsvis redan innan jul!

Hur går det för er andra i ert planerande?
  • Martinaa

Bluebride:
    Whot!? Ska du skriva alla festprogram för hand!? Eller menade du "bara" inbjudningskorten? Imponerande! Hade jag haft en fin handstil skulle jag kanske övervägt det, men nu? Icke!
    Hoppas sin hand/handled mår bra i alla fall, så läkaren bara säger att det är nåt tillfälligt!

• Martinaa
    Bluebride skrev 2009-08-30 20:11:22 följande:
    Nä, jag ska skriva allt för hand. Jag har rätt fin handstil om jag tar det lugnt när jag skriver. Jag har mallar till vissa ord som överskrifter å så. Fixar bilder sen när jag är klar.
    Oh jisses! Det var inte dåligt!! Ja det vill jag verkligen se bilder på!

Jag sitter just nu och pillar lite med hållarna till placeringskorten. Tidigt? Oja, men jag kan inte låta bli. Hittade en bra ståltråd på In-Ex i fredags så vill ju bara testa att göra några stycken...
  • Martinaa

Cia:
    Haha, "risken" finns väl men vi får se hur många jag orkar nu. Jag är uppe i femton stycken än så länge och gör väl klart den här rullen ståltråd ikväll i alla fall (kanske fem till eller så).

Bluebride:
    Gör ju inte själva namnlapparna än, förrän jag vet vilka som kommer, utan det är bara hållarna jag pysslar med.
    Vad är det för krukor du har? Hur har du tänkt göra?

• Martinaa
    EmMagnus skrev 2009-08-30 21:07:23 följande:
    Vi gifter oss 15 maj!
    We too!
  • Martinaa
    shamrock skrev 2009-08-30 21:35:14 följande:
    Kul att läsa tt den 15 maj är lite populärt. Vi ska också gifta oss då. Har ni valt detta datum av någon särskild anledning?
    Tja... Efter att sambon friat tog jag en almanacka och började bläddra lite och kolla vilka datum som lördagarna föll in på nästa år. Vet inte varför just maj kändes bra, men det gjorde det. Fastnade ganska direkt för den femtonde, för jag tycker det låter bra, 10-05-15...
    Föreslog det för sambon och han tyckte det blev bra (var nog inte så noga för honom, hehe) och nu känns det helrätt! Helst skulle vilja ha den 15'e klockan 15, men det lutar åt att det blir kl.16...
  • Martinaa

Nu är rullen ståltråd slut, det blev precis 25 stycken. Nästa rulle får jag göra imorgon eller nån annan dag. Sen ska det bli kul att göra små trolldegshjärtan till fötter!

Gonatt!

• Martinaa

Ööh... början av mars kontra innan jul!? Eller du menar kanske juli, haha.

Ja sånt där är ju knepigt. Oftast tycker jag barn brukar gå över tiden, men man vet ju aldrig. Lägg vigseln 1 maj? Ingen garanti, men förhoppningsvis kan de komma då. Annars får ni flytta fram (bak?) vigseln ännu tidigare för att vara på säkra sidan (mars-april). Bättre det än att flytta fram vigseln kanske, då jag hellre skulle gå på vigsel gravid än med ett spädbarn. Dock ger det er lite mindre planeringstid...

• Martinaa

Hmm... Har beslutsångest! Jag hade typ bestämt hur jag ska göra inbjudningskorten; nämligen vika min silvertapet dubbelt till ett 15x15-kort och sedan klippa ut ett fönster på framsidan där jag ska ha en embossing-stämpel med våra namn.
    Här är mitt första utkast till kortet, dock ej med stämpel utan bara med vanlig utskrift www.martinaa.se/pix/dsc01461.jpg Alltså jag ska klistra fast ett finare vitt papper på insidan, där stämpeln ska vara.
    Nu fick jag plötsligt för mig att jag kanske inte alls vill ha ett fönster, utan göra stämpeln direkt på framsidan?? Vad tror ni?

Här bjuder jag förresten på två bilder när jag provade klänning i fredags om någon vill se. Vill ju inte lägga upp några bilder i mitt galleri här pga rädsla för snokande vänner
    Observera att klänningen på bilderna inte är den klänning jag tänkt beställa, utan endast en liknande. Jag har heller inte tänkt ha slöja, utan ville bara testa hur det såg ut!
    www.martinaa.se/pix/dsc01437.jpg
    www.martinaa.se/pix/dsc01449.jpg

• Martinaa

Haha, ni måste varit trötta så här tidigt på morgonen, för precis innan länkarna skrev jag att det INTE är den klänningen jag ska ha, utan bara en liknande!

Mailade Stämpelfabriken igår och har redan fått svar så ska nog beställa min egna stämpel av dem så kan jag göra ett test av inbjudningskortet både med och utan fönster.

Snuttfia: Visst är det King & Queens font, den är så fin!
    Efter frieriet blev jag och sambon som nykära igen så jag känner igen mig i det du skriver! Man kan inte bli mer säker än vad jag är på att det här är rätt!! Ååå va jag älskar honom!!

Fröken: Välkommen hem igen och tillbaka hit! :) Hoppas er resa var riktigt underbar!

Shamrock: Nä, jag har faktiskt bara använt tapeten. Trodde jag skulle behöva klistra något papper på insidan för att "stabilisera" men det går bra att ha den som det är. Visst skulle man väl kunna ha det tjockare, men det funkar som den är.
    Ang papper, om du bor i närheten av Göteborg kan jag rekommendera In-Ex på Östra Larmgatan, massor av papper och penslar och allt du kan tänkas behöva!

• Martinaa
    Bluebride skrev 2009-09-02 12:53:39 följande:
    Ja, jag födde henne i vecka 28+6 dagar.Jag tycker klänningen var jättefin på dig och jag tycker du borde ha slöja.
    Aha, du menar DET hållet. Jag räknade framåt!

Har hoppats på en fin håruppsättning så då vill jag inte täcka över den med slöja...!
  • Martinaa
    maj2010 skrev 2009-09-02 14:37:04 följande:
    Martinaa, superfin klänning! Passar dig perfekt!
    Tack! Men som sagt, inte den klänningen jag ska ha sen!
  • Martinaa

Shamrock:
    Åh va skoj!!
    Insidan är helt slät och enfärgad. Var rädd att det skulle vara stödlinjer och tryckt text på baksidan men det var det inte på den jag köpte. Spring till närmaste tapethandel och bläddra i någon av deras pärmar så får du se och känna på texturen och känna hur tjock den är samt se hur baksidan ser ut! :)
    Efter att jag skurit till korten och vikt dem lägger jag dem under skärbrädan (eller nån bok eller nåt annat tungt) över natten och på morgonen är de platta!

• Martinaa
    EmMagnus skrev 2009-09-02 21:37:59 följande:
    Jag tycker utan tvekan att du ska ha ett "fönster" tror att det ser mer genomtänkt och arbetat ut än om du inte har det. Jag blir så imponerad av er som har tålamod och ork att göra sånt här själva! Superfin klänning btw
    Åh tack så jättemycket!
    Just nu har jag massor av energi och vilja att sitta och pyssla kvällarna i ända. Får se hur kul det är i mars-april nästa år, hehe.
    Ang fönster eller ej, jag har (i nuläget) tänkt göra två fönster även på festhäftet nämligen, i omslaget (som också kommer vara i silvertapeten) och ha vår stämpel samt en bild på oss som kommer synas i luckorna. Fast då ska inte pappret vara fastklistrat på omslaget, utan det är sida 2 som syns genom fönstrena... Eeeh, ja om ni fattar va jag svamlar om! :P
    Men vi får väl se hur det blir!

Dags o nanna!
    Gonatt!
Svar på tråden MAJ 2010