Inlägg från: Martinaa |Visa alla inlägg
  • Martinaa

MAJ 2010

Jaa!
    Jag vet hur våra inbjudningskort kommer bli, på ett ungefär! Nu har jag gjort min första "prototyp" av kortet, och vi är nöjda båda två! Så skoj att få se hur det kommer se ut, mer än på en ritad bild i Photoshop! Ser redan fram emot att få pyssla ihop alla kort i höst nån gång, hehe.

Har som sagt använt mig av en silvertapet (nr 3603 av Eco Metallic om nån skulle vara supernyfiken) som jag gjort till ett dubbelvikt kort i formatet 15x15cm. På framsidan har jag klippt ut ett fönster i tapeten på 6x9cm där jag sedan ska ha embossing-stämpeln med våra namn i glittrigt blått på ett papper som jag klistrar fast på insidan. Under "fönstret" ska jag klistra fast två små silverpaljetthjärtan.
    Längst till vänster har jag limmat fast ett brett blått tygband, lodrätt utmed mittenvikningen. Är det nån som fattar nånting?? Haha. Jag kommer visa bilder på det längre fram (när jag slipper vara anonym på min presentation).

• Martinaa

Hej på er!

Varit hemma hos föräldrarna i helgen som jag sagt tidigare, så nu hade jag några sidor att läsa ikapp!

I fredags satt jag och sambon och fikade med mina föräldrar och då ÄNTLIGEN fick jag berätta om våra bröllopsplaner. Dagen efter hade vi lite grillfest hos min ena bror och alla bröder med respektive och ungar var samlade så då kunde jag berätta för dem också! Så nu har vi en fotograf, samt en brudnäbb!
    Frågade min brorsdotter, fem år, om hon ville ha en fin klänning och gå med oss i kyrkan och det ville hon gärna. Senare på kvällen hade hon dock helt förtvivlat sagt till sin mamma att hon ville ha med henne (sin mamma alltså) också, och hålla i handen, men förstod att hon inte kunde ha det... Hon hinner nog tuffa till sig!
    När jag träffade alla mina syskonbarn slog det mig att en annan brorson kanske skulle passa som brudnäbb också, som jag inte tänkt på innan. Skulle gärna haft en tjej och en kille, men trodde den här grabben skulle vara för ung. Han kommer bara vara fyra år då, men kanske? Jag frågade om han ville gå med tjej-näbben men han skakade bara blygt på huvudet. Jag får fråga igen om ett halvår, hehe.
    Kul att äntligen ha fått berätta för familjen i alla fall!

Angående musik så kommer vi ha dator och ljudanläggning som en kompis fixar (hoppas jag, vi har inte frågat än! :P ). Han brukar vara DJ också, men vi vill inte att han ska behöva "jobba" på vårt bröllop så vi kommer bara ha en playlist och spela låtar vi valt ut. Visst kommer det bli lite stopp mellan varje låt men det tycker jag inte gör nånting! Liveband känner vi blir för mycket "onödiga" pengar. Visst kan det vara kul, men man måste ju prioritera och på vissa ställen måste man dra ner på kostnaderna.

Cia:
    Ska jag vara helt ärlig känns det kortet snarare som dop än bröllop. Eller vänta nu... Var det du som skulle ha både dop och bröllop ihop? I så fall är den ju perfekt!

• Martinaa

Hm... missade visst en hel sida med inlägg när jag skrev mitt. Nu ser jag att ni diskuterat lite mer angående inbjudningarna. Och uppenbarligen inget dop i samband med bröllopet. Var det inte nån här som skulle ha det? Eller har jag drömt ihop det? :P

• Martinaa

God"morgon" på er. Jaja, god eftermiddag då för er morgonpigga, haha.

Usch, idag känns allt bara trist. Vädret är trist, regnet vräker ner utanför fönstret. Det är städ- och tvättdag och sambon börjar jobba i eftermiddag. Och jag har INGENTING att göra med planeringen! Jag vill ju pyssla och fixa! Men jag har redan satt ihop en prototyp av inbjudningskortet och jag har ett nästintill färdigt festprogram. Nu då??

• Martinaa

Johi:
    Å lycka till! Hoppas ni får glada jublande reaktioner. Jag och sambon var lite besvikna att vi fick lite "lama" reaktioner från både hans och mina föräldrar. Vi som hade förväntat oss värsta kramkalas och hela baletten, haha. Självklart blev båda våra familjer jätteglada, men vi hade nog väntat oss...mer! :P

Jag har ringt och försökt få tag på ägaren till kapellet där vi ska gifta oss, men han är inte lätt att få tag på. Har pratat in på hans telefonsvarare två gånger nu att han ska ringa upp. Måste diskutera lite med honom angående tiden som nu är satt till 17.00. Det är för sent tycker jag. Ska man hinna med vigsel, brudskål, förrätt, middag och lekar så blir tårtan inte förrän vid tio-elva på kvällen enligt mitt preliminära tidsschema. Vill ju gärna att barnen (och jag, haha) ska orka med hela kvällen! :)

• Martinaa

Vad är det med pappor och att hålla så hårt i pengarna?? :P Hemma blev det en riktig diskussion av det, främst för att vårt kapell tar en hyra på 10 000 kr. Visst, vi vet att det är mycket pengar men det är ändå vårt beslut och våra pengar. Trodde inte de skulle göra SÅ stor affär av det. Det gjorde ju inte saken lättare att en bror till mig gifte sig förra året och höll en budget på runt 10 000 kronor (hur det går ihop förstår jag faktiskt inte, med mat, fotograf, ring och klänning)... Vi räknar med en budget på cirka 80 000 kronor (en siffra vi dock aldrig nämnde till mina föräldrar)

Detta "gräl" fick oss till och med att börja tveka på vårt beslut och fundera om vi verkligen gör rätt. Nu när det gått lite tid så känner vi ju ändå att det är på "vår" plats vi VILL vara. Skulle vi lyssna på min pappa så skulle vi ju flytta hem till dem och köpa hus på samma gata helst ;P

• Martinaa

Snuttfia:
    Vilket datum är det ni vill ha?? Du har kanske skrivit det, men minnet du vet Håller tummarna att du får den kyrka du vill ha det datumet iaf!

Jag pratade med herr Stenhusägare idag (dvs han som har hand om kapellet där vi ska ha vigseln) och vi kunde flytta till kl.16 iaf utan problem. Men ska se om jag kan ringa och tjata lite på honom i höst så kanske vi kan få kl.15, hehe. Problemet blir ju kanske då att det springer annat folk där eftersom de har guidade visningar där... Hmm.

Nä, det får väl räcka för ikväll. Gonatt med er! :)

• Martinaa

Haha, precis, Borås är ju Sveriges metropol!

När jag valde ut 15 maj i almanackan hade jag ingen aning om att det var klämdagar och ledigheter innan. Sen har jag iofs ett jobb där röda dagar inte spelar den minsta roll för ledigheter. Jag tyckte helt enkelt att "femtonde maj tvåtusentio" eller "100515" lät bra!

• Martinaa

På min test-inbjudning skrev vi 4 april (en söndag). Gifter ju oss 15 maj, så det blir ju ungefär sex veckor innan. I och med att vi skickar ut inbjudningarna redan vid jul så tyckte vi att vi kunde sätta en ganska tidig osa. Vissa sätter ju den bara typ två veckor innan. Förhoppningsvis hör ju de flesta av sig ganska tidigt, men om det är några sena så har man ändå lite tid på sig att fixa med bordsplacering, gästinfon till festhäftet osv.

• Martinaa

Cia:
    Åh häst och vagn! Det hade jag också velat åka i, men jag tror nog vi får promenera de 100-200 metrarna till festlokalen själva

Osa inte FÖR tidigt, tårta kan man ju beställa ändå, för man vet ju på ett hum hur många som kommer. Och lite tårta över har inget dött av

Snuttfia:
    Skönt att ni fick kyrkan ni ville ha! Hoppas det löser sig med festlokal också. 2 mil mellan kyrka och lokal funkar, men är liiite i längsta laget tycker jag.
    Eftersom hela vårt spektakel ligger ute i "skogen" en bit från Borås så ska vi försöka ordna med buss till och från Torpa. De som vill åka med den får anmäla sig och betala en liten peng (typ 50-100 kr beroende på vad det nu kommer kosta) så får de transport till och från bröllopet. Alla har kanske inte möjlighet att köra, eller vill köra då de kommer dricka lite!

Nu måste jag vara lite social här! Bror med familj är på besök! Hörs imonnkväll igen antar jag!

Hej hopp!

Svar på tråden MAJ 2010