Vad kostar er fotosession?
och vad ingår i det priset?
och vad ingår i det priset?
@ camilla 32, tyckte det du säger lät konstigt så jag kollade reklampolicyn. inte för att jag bryr mig om att du gör reklam men du har fel på alla punkter. du får inte länka till din blogg, du får inte bedriva reklam i gästböcker, inte ens som meddelande i inbox. tror tyvär att du kommer att bli avstängd inom kort. någon kommer att anmäla dig och då åker du dit. vanligen kommer anmälan från någon av de stackars yrkesfotograferna.
ledsen att jag inte håller mig till trådskaparens ämne.
Vi betalar 3500kr för porträttfotografering innan vigseln, i kyrkan och mingel efteråt. Får alla kort högupplösta på cd.
Har redan bokat fotograf, hon är rätt "känd" i stan och tar cirka 4800 tror jag... Känns dyyyrt och har lite ångest, men man får många bilder och hon har fotat oss hela familjen två gånger förut så jag vet att hon är toppen.
Hmm, undra om ni hade samma fotograf som vi?! Malmö?
Var iaf samma prisuppgifter och det låter som det är samma.
Får 8 förstoringar i 2 olika storlekar och några vanliga kopior.
Fick hem skivan med bilder igår och det var mer än 400 bilder som vi nu ska välja ut till förstoringar.
Jag förstår de fotografer som tar lite mer, det var något vi ville lägga pengar och och nu är jag jätte glad för det. Den fotografen vi hade var kanon och lugn. Inget stressande. Han lägger ner tid både före och efter bröllopet för att få fram de bästa bilderna till oss.
Åsa Erika skrev 2009-07-22 18:33:32 följande:
Lilla vännen för att kunna betala skatt behöver du åtminstonde ha ett FA skatte bevis vilket gör det möjligt för dig att både ha en "fast" anställning och ta "uppdrag" på sidan om.
Utan att vara registrerade hos skattemyndigheten att man bedriver egen verksamhet vare sig det är deltid eller fulltid kan man knappast komma och påstå att man är "seriös"!
camilla 32 skrev 2009-07-22 14:45:43 följande:
nej tinkerbell, helt fel. jag gör mina fotojobb som "hobbyverksamhet" då betalar man skatten på den vanliga deklarationen. helt vitt enligt skatteverkets regler
Visst kan man vara jätteseriös och ta kanonfina bilder som hobbyfotograf. Det är skattemässigt tillåtet så länge man lägger in inkomst av hobby i deklarationen. Det finns en maxgräns per år som man får tjäna - ca 20kkr vill jag minnas? Man får inte dra moms på inköp.
Att anlita en hobbyfotograf fungerar nog för många. Ett par saker att kolla extra (alltid bra att kolla även med fotografer med företag):
- Har fotografen en försäkring för ev. skador, t.ex. kostnader för att ta om foton? Detta täcks inte av hemförsäkringen för en hobbyfotograf.
- Har fotografen en bra backuputrustning?
Jag är lite osäker på vem som hamnar i kläm om inte fotografen tar upp inkomsten. det är normalt arbetsgivaren (brudparet) som isåfall är ansvarig att betala in arbetsgivaravgifter etc.
Knappast troligt alls