Vad kostar er fotosession?
och vad ingår i det priset?
och vad ingår i det priset?
Vi betalade 5800kr för fotograf under 4 tim. Vi fick 3oo högupplösta (färdigredigerade) bilder. De låg på mellan 5-9 MB per styck. Vi fick även ett bildspel med 100 bilder samt ett presentkort på ett antal förstoringar.
Våra högupplösta bilder är på DVD, och de är på 12 MB om jag inte minns helt fel. Inte mindre än 12 MB iaf, det är jag helt säker på. Färdigredigerade.
Emmas syster skrev 2009-07-29 18:31:13 följande:
det fin inga fotografer som släpper ut sina RAW filer
en normal jpeg ligger runt 5-10mb beroende på vilken kamera fotografen använde
man får inte blanda ihop mb och pixlar
en cd rymmer max 800mb
en dvd rymmer max 8gig (dubla lager)
det beror på hur mycket bilder du får om det blir en cd eller dvd
Vi fick 3oo högupplösta (färdigredigerade) det tror jag inte
en bild tar minst 1tim att fixa till i Photoshop
men det finns ett pogram som heter Photoshop Lightroom
som fotografer använder och där får bilderna en sväng om
och man fixar till det mästa på en bild och tar ca 1min/bild
och den kan man inte gemföra med när der gäller det vanliga Photoshop
Våra högupplösta bilder är på DVD, och de är på 12 MB om jag inte minns helt fel. Inte mindre än 12 MB iaf, det är jag helt säker på. Färdigredigerade. mycket stora flier hoppas att ni har en snabb dator ( fick ni dom inte lågupplösta så att ni kan titta på dom och seda välja ut dom filer ni skall sicka iväg för utskrift)
lycka till
Wacom
Visst finns det fotografer som gör så - jag t.ex.! Jag ser inga problem med detta men har all respekt för att andra fotografer inte vill.
Jag bokade en hobbyfotograf som sen gjorde av med alla våra bilder, så det ångrar jag väldigt mycket idag... Tänk på det hur billigt det än är!! Ha iallafall en kompis med vid tillfället som tar kort på er med vanlig kamera!
Helt rätt, WACOM. Jag blandade ihop mb och pixlar Fast jag var helt säker... men på pixlarna i kameran då... *ha ha*
Bilderna vi fick är på 5,78 mb och ingenting annat. Vi fick både lågupplösta (på cd) och högupplösta (på dvd).
Ha det gott!
Vi har idag bokat vår fotograf.
Det är en ny fotograf som ännu inte hunnit skaffa sig ett stort namn så därför är priserna lägre. De bilder vi sett tidigare är riktigt fina så det blev ett solklart val för oss.
Heldagsfotografering (2 fotografer), bröllopsalbum med 48 sidor, DVD med redigerade och högupplösta bilder och 50 tackkort för totalt 7550 kr.
Toppenpris säger jag.
Det var tur också att vi gjorde bokningen nu för efter 1/8 höjer de priserna.
Jag betalar 7000:- för:
# Planeringsmöte inför vigseln. (På plats eller efter överenskommelse)
# 2-2.5h bröllopsfotografering enligt era önskemål. (Innan/ under/ efter vigseln)
# Bilresor inom Bohuslän. (Planeringsmötet och fotodagen)
# Bröllopsalbum med de 8st bästa bilderna i bildformatet 13x18cm.
# Provbilds CD-skiva och kontaktkartor med alla fotograferade bilder.
# 1st valfri (färg, svartvit eller sepiatone) 30x40 cm fotokopia eller 20x30cm förstoring på canvas.
# Där till ett oändligt stort efterbeställningssortiment.
Måtte det bli bra!!
Jag lämnar inte ut RAW-bilderna (NEF, kör Nikon) utan att brudparet vet vad de gör och vill ha raw-formatet. Oftast handlar det om fotografer eller liknande som vill ha det.
Att de skulle göra egna förändringar och sedan skicka de till tidningen tror jag inte det är allt för stor risk för. Ryktesmässigt hoppas jag att 99% lyckade och 1% lyckade, men brudparet gjort en dålig redigering, inte leder till dåligt ryckte.
Men jag förstår precis vad du menar!
RAW bilderna kan läsas i andra program än photoshop. inget man behöver snöa in sig på.
Emmas syster skrev 2009-07-31 17:19:05 följande:
Vi får/kan göra precis vad vi vill med våra bilder!!
Emmas syster skrev 2009-07-31 17:19:05 följande:
är det ingen som känner att era namn kan bli lite dragna i smutsen om kunden får högupplösta filer och redigerar sönder dom och sen står ni som fotograf på fotona?
Nu håller jag inte på med fotografering men med mat och jämför lite med att lämna bort mat som kunderna drar i en massa kryddor i och serverar ngt som smakar fruktansvärt och säger att det är jag som gjort det. Eller lägger upp maten som om den vore en spya...
Jag levererade och la upp min mat - och tog självklart betalt för arbetet och skulle aldrig i livet släppa den kontrollen till ngn okunnig
Jag har tur, har en kompis som jobbar som fotograf så hon fotar gratis hela dagen och sen betalar jag för de kort jag vill ha. Dock har jag faktiskt inte kollat hur mycket hon tar per kort, men för både mig och m2b är korten viktiga (han är också fotograf så jag är rädd att han kommer vara lite jobbig att fota med massa krav och så)
Efter att ha kikat lite på allas svar till TS i den här tråden blir jag så förvirrad. Förlåt TS om jag gör ett litet inlägg som sticker av från tråden lite men jag måste fråga om här är någon som är från skåne? Jag har letat fotograf här nere och hade i princip bestämt mig för en men hon ska ha 7500 för 4 timmar, varav 1½ timma är porträttfotografering. Och då får vi ett antal papperskopior och ett bildspel med många foton men inga bildfiler på cd och ingen förstoring. Efter att ha läst vad ni andra fått och vad ni betalat för det känns det som ett överpris även om hon som vi tänkt oss fått goda rekommendationer. Vem har ni andra haft som fotograf? I skåne...
J D skrev 2009-07-27 11:28:48 följande:
Emmas syster skrev 2009-07-31 23:14:57 följande: