• Tokstolla

Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)

Jaa, hur mycket pengar fick ni/ bjuden gäst?

Ren nyfikenhet faktiskt. Funderar själva på att kanske be om pengar till vår bröllopsresa. Vi bjuder nog kanske runt 70 vuxna och det känns lite sådär faktiskt om bara 20 pers tycker det är OK med den formen av present. Att få ihop kanske 4000 känns inte som en sådär stor summa som är värd besväret att få folk mer eller mindre irriterade över att vi vill ha ett bidrag till vår resa... Föräldrar och nära nära släktingar som ger multum räknas inte. Tänkte mest på dem där "vanliga gästerna"

• Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)
  • EmMa09

Vi fick i genomsnitt 500:- / par av kompisar men mer av familjerna

• sadii

Oj oj jag blir chockad när jag läser 50-75 kr?! WHT!

När vi går på bröllop ger vi minst 3000 till paret när det är vänner, när det är släkt/familj fördubblas den summan lätt (beroende på hur nära brudparet man står) föräldrar ger mest så att säga.

Bröllop är inget födelsekalas det är något viktigaste i våran kultur och något man förhoppningsvis bara gör en gång

och sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet

• Red Scarlet
    sadii skrev 2009-07-04 10:37:34 följande:
    sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet
    Först blev jag lite chockad av din kommentar, sedan insåg jag att du skrev "i våran kultur", du pratar alltså inte om den traditionellt svenska kulturen. I många andra länder, arabvärlden och asien, är traditionerna helt annorlunda gällande hur man firar sitt bröllop och vilka gåvor man ger och hur stora summor det gäller. Detta har börjat influera Sverige lite grann men är egentligen från början väldigt 'osvenskt' om man får kalla det så att alla gäster ska ge stora summor pengar som bröllopsgåva. Det är i vilket fall uppfattningen jag fått.

Min far var för övrigt väldigt tacksam över att vi ville ha ett 'svenskt' litet bröllop och inte fira som i hans hemland, då 500personer skulle bjudits in med hjälp av hans egen plånbok och festen skulle vara i dagarna tre
  • Tokstolla
    Oj oj jag blir chockad när jag läser 50-75 kr?! WHT!När vi går på bröllop ger vi minst 3000 till paret när det är vänner, när det är släkt/familj fördubblas den summan lätt (beroende på hur nära brudparet man står) föräldrar ger mest så att säga. Bröllop är inget födelsekalas det är något viktigaste i våran kultur och något man förhoppningsvis bara gör en gångoch sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet
    Nja, jag tror det finns en hel del i min släkt som inte har råd med 500/par och det är inga problem alls. Jag ville nog bara inte att det skulle bli att folk fick en tråkig reaktion att vi önskar oss just presentkort/pengar till en bröllopsresa... Skulle jag få över 1000kr/par skulle jag nog få dåligt samvete för att vi fick så mycket. Då skulle jag nästan gå med vinst på bröllopet
  • sadii

red scarlet

jaha nej hehe jag berättade om våran traditioner och hur vi gör när det är bröllop. Vi har oxå bröllop i tre dagar :D men vi har bara ett "litet" bröllop på 100 gäster vilket jag & han betalar själva, så det är därför summan på gäster blivit så "liten"

• FruLjungberg

Vi ger runt cirka 1000 kr när det bes om pengar..

Annars köper vi något som de önskat sig.

• planerarbröllop
    Energy skrev 2009-06-27 23:51:07 följande:
    Tre gäster gav oss 1000 var och resten gav oss anonymt 50-75:-. Slut summan blev 5500:- och vi hade 55 gäster.
    Men herre gud.. Du måste skoja.. Stackars er.. Jag skulle aldrig bjuda dessa gäster igen...
  • planerarbröllop

Vi brukar ge 500:- och då har både jag och min sambo stor familj/släkt så det blir rätt mycket tillställningar.

• agnes72

Vi önskade oss pengar till en bröllopsresa och alla gästerna(65 st) utom 2 par gav oss just kontanter. Summan varierade mellan 300-800 kr/par, av några släktingar lite mer. De flesta gav 400 eller 500 kr/par. Vi var helt tagna över hur mycket pengar vi fick och kommer naturligtvis att skicka kort från vårt resmål till alla gästerna! Det kändes oerhört bra för oss att få precis det vi önskade- en resa. Vi bokade genast!!

• ario

1500 kr låter kanske mycket som man ska ge till brudparet om man kommer själv!

Jag kommer också från en kultur där det är vanligt att ge pengar istället för presenter, men 1500kr skulle jag aldrig ge om det inte är släkt.

500kr brukar det vara för vänner.

Oj oj jag blir chockad när jag läser 50-75 kr?! WHT!När vi går på bröllop ger vi minst 3000 till paret när det är vänner, när det är släkt/familj fördubblas den summan lätt (beroende på hur nära brudparet man står) föräldrar ger mest så att säga. Bröllop är inget födelsekalas det är något viktigaste i våran kultur och något man förhoppningsvis bara gör en gångoch sen får man titta i sin plånbok och se vad man har råd med naturligvis men jag tycker en normal summa om man inte har råd är 1500 till brudparet
Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)