• Tokstolla

Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)

Jaa, hur mycket pengar fick ni/ bjuden gäst?

Ren nyfikenhet faktiskt. Funderar själva på att kanske be om pengar till vår bröllopsresa. Vi bjuder nog kanske runt 70 vuxna och det känns lite sådär faktiskt om bara 20 pers tycker det är OK med den formen av present. Att få ihop kanske 4000 känns inte som en sådär stor summa som är värd besväret att få folk mer eller mindre irriterade över att vi vill ha ett bidrag till vår resa... Föräldrar och nära nära släktingar som ger multum räknas inte. Tänkte mest på dem där "vanliga gästerna"

• Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)
  • MakeMyDay

MG!
    Det kan inte stämma! Jag vill inte peka ut någon, men var det så att pengarna låg framme under festen? Någon måste ju ha stulit pengarna!!
    Summan är helt orealistisk!

//S

Energy skrev 2009-06-27 23:51:07 följande:
    Tre gäster gav oss 1000 var och resten gav oss anonymt 50-75:-. Slut summan blev 5500:- och vi hade 55 gäster.
  • Tess80

Nä det här var det snålaste som jag någonsin hört faktiskt! Jag menar, visst att dom flesta inte kanske kan lägga så mycket i present. Men oftast så får dom ju inbjudningarna i tid och kunna spara/gå ihop med andra tills dess!!

Vi har gett 500kr till vänner när dom gift sig. Det tycker vi varken är för snålt eller att det blir "ekonomisk kris" i plånboken. För det är inte så ofta man går på bröllop!

• Martinaa

Jag är precis som alla andra helt ställd över den otroligt låga summan pengar Energy fick... :-O

Vi ska på bröllop på lördag då brudparet önskat sig resecheckar, och jag har nog planerat att jag och sambon ska lägga 500 kronor ihop. Det är vad jag själv hade "förväntat" mig att få och jag tycker är en rimlig summa.

Tips förresten till alla som köper presentkort och tycker att det känns lite tråkigt att bara överräcka ett litet kuvert (stora paket ääär ju faktiskt roligare )! En kompis köpte presentkort på IKEA till ett brudpar, och gjorde en liten soffa i kartong som hon klädde med tyg så att det såg ut som en liten miniatyrsoffa, som hon sedan lade presentkortet i, och slog in hela alltet med cellofan!
    Eftersom jag inte är lika konstnärlig och kan göra ett flygplan i kartong så ska jag nog köpa ett litet leksaksflygplan (eller nåt annat passande) att sätta ihop med presentchecken! :D

• KatjaB

Alla har ju olika ekonomi och kanske inte kan ge pengar så att det känns "tillräckligt", att ge 200 kr skulle ju kännas rätt futtigt och då skulle jag hellre köpa en present för 200 kr om det vore så att jag inte hade mer att ge. Så kan jag tänka mig att många tänker. Om jag ger pengar så skulle det nog vara 500 kr från mig och sambon. Känns som en lagom summa som varken är för lite eller för generöst heller.

Men om ni är osäkra på hur folk kommer att reagera så hör er för lite i bekantskapskretsen hur folk tänker. Man vill ju gärna få sånt man önskar sig, samtidigt vill man ju inte att folk ska tro att man försöker mjölka dem på pengar.

• soffi73

Vi brukar ge 500 kr var, alltsa 1000kr ihop fran oss bada.

Vi ska i ar ga pa 6 bröllop allt som allt, skulle vi da lägga 3000 för varje par som sadii förslar skulle det betyda att vi allt som allt i ar skulle betala 18000kr i bröllopspresent till vara vänner!!!

• Energy

Oj, ni har ju skrivit till mig i den här tråden! Jag slarvar alltid bort trådar jag skriver i. haha.

Nej, dom låg i en cardbox som limmats ihop. Den var hel och fin när vi öppnade den två dagar senare. Och vi var två stora frågetecken.

Och vissa av gästerna finns inte i våra liv. Inte för att dom struntade fullkomligt i att ge oss nånting (jag har svårt att tro att alla gav 50kronor var) utan för att dom ägnade hela kvällen åt att förstöra vårt bröllop. Så ja lite pengar och en förstörd dag kan man väll säga då. Jag och min man var chockskadade länge efter vårt bröllop. Men usch nu skrev jag OT, förlåt. :-S

• Martinaa

Energy:

Ger en tröstkram. Det låter inte som du är speciellt nöjd alls, och det känns ju verkligen jättetråkigt. Jag hoppas ni kan försöka tränga undan de negativa sakerna och lyfta fram allt positivt som hände. Ni blev ju gifta den dagen, och det är ju det viktigaste av allt!
    Lycka till och hoppas ni får en skön och härlig bröllopsresa till slut ändå (om ni inte redan varit på den)!

• Martinaa

Ps. I menyn längst upp till vänster finns "Mina favoriter". Där hamnar alla trådar du skrivit i, och klickar du där så är trådar med nya inlägg fetmarkerade! Lättare att hänga med då!

• Panzerfaust

Hade jag fått 50:- i "present" av någon som var myndig hade jag givit pengarna åter och bett dem spendera dem på bussen hem...

Jag skulle aldrig ge mindre än 500/par, det vore ju ett hån.

• tuali

Vi bjöd ju på det mesta men fick nästan all alkohol i present, samt hälften av maten och fikan också. Sen önskade vi oss inte något alls. Vi fick en resa till Budapest inkl allt i present också. Vi är mer än nöjda. Jag tycker inte att man ska förvänta sig några summor, varför skulle man det?

Svar på tråden Hur mycket fick ni/ gäst- Ni som önskade pengar (till resa eller annat)