• Sonja68

Tantvarning 5

Sådär nu är ungarna nattade. Ro hit med äppelkaka, chips och allt vad ni har för gott!
    Blomman; jag gör samma: predikar ang chips och glass och godis. Endast på lördag blablabla. Så fort ungarna somnat går jag och norpar i påsarna....

• Sonja68
    Fjosok skrev 2009-08-31 20:18:54 följande:
    Jag är impad av alla er som har barn. Ni gör ett fantastiskt jobb
    OJ, så trevlig att höra. Tack!
  • Sonja68

Ibland känns föräldraskapet som ett ganska otacksamt jobb när ungarna bara gnäller och grinar; sexåringen bölar och ylar för att de nya gympadojjorna, som man jagat runt halva stan för att få tag på i panik, var i fel färg och fyraåringen tjuter att hon inte vill ha köttsoppa IGEN...

• Sonja68
    Bobou skrev 2009-09-01 12:15:53 följande:
    Im yours skrev 2009-09-01 10:37:03 följande:
    Hahaha! Då kan jag tänka mig att de garvat på kundtjänst... Frulle, jag lyckades över helgen odla en hel koloni bananflugor i papperskorgen på jobbet. Äckelpäckel. Igår surrade de runt skärmen hela dagen men idag tror jag de börjar bli matta av hunger, som tur är. (Ja, jag tog såklart bort all flugmat...) Men jag slapp iaf trampa på dem på golvet!I'm yours, vad roligt att det går så bra med manusskrivandet!Idag är jag ynklig. Sitter och har känningar av en eventuellt annalkande urinvägsinfektion, och jag VILL INTE. Det är verkligen den värsta känslan i världen!!! Så jag bälgar i mig vatten och te och tog bussen till jobbet, hoppas det hjälper. Gjorde förresten en paj igår som jag gärna bjuder på! Äppelpaj med rosmarin och citron, någon? Finns vaniljsås också såklart!
    Äppelpaj som efterrätt efter min goda lunch, passar alldeles utmärkt. Tack så mycket!
    Så trist med urinvägsinfektion. Kissa taggtråd är INTE skönt, jag vet. Drick transbärsdricka i massor, det hjälper!! Sån där JOKK från Norrmejerier. Gärna inte alltför utblandat.

I'm yours, jag blir så lycklig när jag läser om dig och dina filmprojekt. Go for it Girl !

Åsså blir jag lycklig av att höra hur pengarna formligen rasslar in i Blommans mobiltelefon !

Alltså, det här med spiral. Jag blöder som en GRIS vid mens, mycket och länge. Endel säger att jag ska skaffa hormonspiral, då slutar det blöda helt. Men låter inte det lite konstigt Jag är lite skeptiskt till alla hormongrejer efter att ätit p-piller i så många år. Bestämde mig att låta kroppen vila från hormoner och bara låta den vara som den är, för flera år sedan. Innan barnen. Men nu efter att jag fött barnen så har mensen blivit mer och mer outhärdlig. Mer ont, blöder mer och längre.
    Hrm, ja ni får ursäkta myspyssnacket så här vid lunch. Sorry

Flickornas ryskalärare ringde igår. HOn hade pratat med rektorn och de har bestämt att ge henne 20 min/vecka till de ryska barnen i förskolan. Visst är det skrattretande?! Så hon kommer att komma varannan vecka och ha 40 min med dem.
    Samtidigt är det bättre än ingenting, så jag vet inte om jag ska orka bråka mer. Finns inga regler för HUR och i vilken OMFATTNING modersmålsstödet skall ges i förskolan. Så de kan göra som de vill med det.
    Det blir för oss att jobba mer med detta hemma har vi konstaterat jag och min man. Han hade köpte lite mer material när han var i Murmansk i helgen, så vi får använda oss av det och så ska han läsa ryska sagor oftare har vi (läs JAG) bestämt.

Kram på er allihop!
  • Sonja68

Tack Fjällbruttan, jag väntar med spänning på fröna!

Ang. hormonspiral. Lokala eller inte lokala hormoner, nå´n sort hormonbehandling är det ju eftersom mensen för många helt uteblir efter ett tag. Innebär det att man slutar ha ägglossning? DET om något är väl hormonbehandling?
    Jag har också hört om såna problem som du berättar Fjällbruttan. Samt viktökning.

Extrakramar till Fjällis och Frulle.

Blomman, vad händer Budar de på era intressenter eller vad?

• Sonja68
    Heloise skrev 2009-09-01 15:16:32 följande:
    Hormonerna i en hormonsprial påverkar inte äggstockarna, de gör slemhinnorna segare så att ägget inte kan fästa. Det är därför kvinnor i klimakteriet kan anv sig av hormonspiraler( deras slemhnnor blir oftast sköra), det är iaf vad barnmorskorna sa till mig, dessutom så "fungerar" din kropp som vanlig och tekniskt sätt kan man bli gravid samma dag som man tar ut spiralen. Visst har jag kanske oxå fått ngr hårstrån( men kan ju inte säga om det är pga spiralen eller ålder eller nått annat) gått upp i vikt har jag säkert gjort, men jag var baske mig fet när jag satte in den så det är säkerligen självförvållat.Men imorron ska jag boka tid för att ta ut den( fast inte än bara boka tid) känns lite nervöst och pirrigt måste jag säga.
    Tack snälla Heloise för infon. Ja, det verkar som att det är olika hur man reagerar. Men det lät ju bra att den inte påverkar ägglossningen!
    Och att du ska ta ut din... Projekt familjetillökning på G?
    Lycka till!
    Vem är du arg på, katten eller Panzer eller nån annan?
  • Sonja68
    Soldemor skrev 2009-09-01 17:56:32 följande:
    Idag har det varit min första dag på nya jobbet, den var helt ok: Först var det baby-cafe, alltså kunde jag sitta med en tremånaders bebis i knät i två timmar, sedan åkte jag med min konfirmandledare ner till Löderups strandbad och gick en runda vi skall ha med konfirmanderna när vi är där nere på läger om en månad. Massor med kramar till alla, nu skall en trött tant gå på kör, terminsstart.
    Sämre första dag på nya jobbet kan man ju ha...
  • Sonja68

Godmorgon! Springer in lite snabbt... har massor att göra på jobbet.
    Cantaton; sorgligt med din vän och släktingar. Kram! Men positivt med Xtravaganza. Låter spännande! Du håller väl oss uppdaterade?
    Tinker: Jag ber också för dina vänners bebis. Ojojoj, vilken press och stress och våndar för de stackars föräldrarna... jag får tårar i ögonen. Åh, vad jag önskar att allt ska gå bra för den lill* så familjen får vara lycklig.
    Frulle: Bra att du tagit beslutet att sluta röka. Trodde aldrig jag skulle fixa det efter så många år, men när jag blev gravid så var det ett lätt beslut. Och visst är jag sugen ibland, vore lätt att trilla dit igen. Men när jag tänker på hur mycket BÄTTRE jag mår utan giftpinnarna så...NÄÄÄ!
    Kämpa på, det är definitivt värt mödan och en ren investering i hälsan!
    Blommis: Wow, så spännande alltihop och jag är så glad att det verkar lösa sig till det bästa för er. Förstår också att du inte tar ut nåt förrän allt är på pränt och stålarna på konton Jag är likadan. Livets hårda skola har lärt mig.
    Fjällis o I'm yours: Vill bara veta att ni (och ni andra här på tråden också) ger mig så mycket positiv energi med era inlägg, tack kära ni!

Hjärtan och pussar till alla!

• Sonja68
    Sonja68 skrev 2009-09-02 08:29:49 följande:
    Fjällis o I'm yours: Vill bara veta att ni (och ni andra här på tråden också) ger mig så mycket positiv energi med era inlägg, tack kära ni!Hjärtan och pussar till alla!
    Vill bara att ni ska veta... skulle det ju vara. BråttomFia kan inte skriva.
  • Sonja68
    Heloise skrev 2009-09-02 13:36:28 följande:
    Jag är ju inte ens nästan vuxen nog, vad tänker jag på hur ska jag kunna ha ett barn, jag klarar ju knappt av mig själv!
    Hehehe, så där tänkte jag också. Men man har nio månader på sig (i bästa fall) att förbereda sig lite.
    Sen så växer man med uppgiften när man väl är förälder.
    Jag känner mig fortfarande jättenovis i föräldraskapet, jag hade (och har fortfarande) noll koll på det här hur det fungerar med ungar och uppfostran och sånt. Men jag lär mig så sakteliga, läser, rådfrågar andra hur de har gjort osv. Jag har en mentor, min bästa väninna som har 2 stora tjejer (hon blev mamma när hon var 19) och en sladdistjej på snart 7. Jag bollar mycket med henne. Det känns tryggt.
    Och så luftar jag ju lite tankar och frågor här i Tanttråden
    Oroa dig inte, kör så det ryker!! Allt det andra löser sig.
    Jag brukar tänka så här när jag tvivlar på min mammaroll: Den bästa mamman för just mina barn är nog ändå just JAG.
Svar på tråden Tantvarning 5