Tantvarning 5
Åh, äntligen får jag tid att sitta härinne en stund!
Vad alla är duktiga med sina matvanor och motion!
Jag kämpar ju själv nu med min vikt. Jag har börjat att tappa
några kilon men jag har fler kvar att ta itu med.
Så nu kör jag på och är ute och går mycket. Minst en timme om dagen blir det då jag går till och från jobbet och 2 långpromenader i veckan försöker jag få till.
Jag går inte efter någon speciell metod utan jag äter tex. såhär en dag.
frukost:
tallrik med gröt eller naturell youghurt m bär och musli.
en grov smörgås med pålägg, kokt ägg, en kopp the, ett glas juice.
mellanmål: frukt eller en näve nötter
lunch: linssoppa/annan soppa eller någon sallad med bulgur, lagom portion.
mellanmål: ett glas youghurt eller någon frukt, ibland en smörgås.
middag: kött/kyckling/fisk med mycket grönsaker, både råa och tillagade och lite mindre potatis/råris/fiberpasta. Ibland med någon sås, ibland inte.
Jag äter godis, bulle, pizza mm på helgerna om jag känner mig sugen på sånt och då tänker jag inte vikt. Men i veckorna är jag nu mer noga med regelbundna måltider. Alltid frukost, lunch, middag samt två mellanmål samt att röra på mig.
Det verkar funka bra för mig, då jag fått resultat. Man måste hitta sitt egna sätt vad man mår bäst i. Aldrig svälta sig utan se till att äta så man blir lagom mätt, så håller sig både blodsocker och humör i schack.
Min man gick ju ner 25 kilo på 5 månader och jag gjorde allt i min makt för att han inte skulle hetsa sig ner i vikt. Men han ville inte lyssna på mig, tränade som en galning och hade knappt någon vilodag som är jätteviktigt. Visst nu har han nått sin drömvikt men kroppen far illa och man bryter ner den istället för att vara hälsosam, som var meningen.
Jag tror mer på en långsammare viktnedgång. Visst kan man ha en "kickstart" den första periden då man är lite strängare. Jag är såklart jättestolt över att maken tog tag i sin vikt och kämpat så hårt.
Men jag har varit orolig för honom och tyckt att det hela gick överstyr. Från i vintras och till våren har han och jag nästan bara samtalat om mat, vikt och träning. Han gick ner och jag gick upp i vikt! Jag kunde nästan kräkas på allt med vikt och träning för det stod mig upp i halsen.
Jag har känt mig som en pluffsa bredvid honom. Skämts över att jag inte varit lika duktig. Nu har jag ju absolut inte 25 kilos övervikt men ändå.