• smurfen3

Till er som planerat att gifta er!

Jag har barn med min fästman men känner att jag retar mig på hans släkt.

Dem vill vara lite mer då dem äger gods i Sverige och har till och med övat bort sin dialekt för att bli med Stockholmare. Så löjligt tycker jag som är infödd Stockholmare.

Kan ibland känna att jag djupt ågrar att jag skaffade bar med denne man.

Har ni några ni retar er på? Man tvingas ju umgås på somrarna etc...

• Svar på tråden Till er som planerat att gifta er!
  • Miss Moneypenny

Vad är det sambons släkt gör som är så hemskt förutom att de pratar "fel" dialekt? Har du något mer konkret? Låter inte som en anledning att flytta utomlands annars..

• Vid havet

Nope... Och även om han gjort det - hans son hade ju inget val i frågan. Han måste leva utan sin mamma och sin lillasyster. Och dottern måste leva utan sin pappa. Barnen har ju inget val när föräldrarna beslutar saker - tyvärr.

smurfen3 skrev 2009-07-15 09:04:28 följande:
    Men gick dotterns pappa verkligen med på att låta sin fd fru/sambo ta med sig sin dotter till Australien??Hemskt scenario annars..Vid havet skrev 2009-07-15 08:32:56 följande:
  • smurfen3

Men det är väll olagligt att flytta med sitt barn utan att båda föräldrarna går med på det eller?

Vid havet skrev 2009-07-15 09:48:59 följande:

Nope... Och även om han gjort det - hans son hade ju inget val i frågan. Han måste leva utan sin mamma och sin lillasyster. Och dottern måste leva utan sin pappa. Barnen har ju inget val när föräldrarna beslutar saker - tyvärr.
  • Imma

Ja har man delad vårdnad måste båda godkänna en sådan flytt innan det går att göra.

smurfen3 skrev 2009-07-15 09:50:01 följande:
    Men det är väll olagligt att flytta med sitt barn utan att båda föräldrarna går med på det eller?Vid havet skrev 2009-07-15 09:48:59 följande:
  • Vid havet

Dottern föddes utomlands och i Sverige sen vägrade mamman ge pappan vårdnaden. Alltså var det fritt fram. Vilket inte innebär att det var rätt beslut för alla andra.

Men allt går ju även om det inte är lagligt. Att sen hitta någon i tex Australien är inte så lätt (nu var det inte så men ändå. Det är jättesvårt tydligen eftersom man kan flytta mellan stater som inte har insyn).

Men min poäng var att det inte är en bra lösning att bara byta kontinent. Många fler blir lidande än man kanske först tror.

Imma skrev 2009-07-15 10:03:40 följande:
    Ja har man delad vårdnad måste båda godkänna en sådan flytt innan det går att göra.
  • passionsblomman

Helt fruktansvärt och så sorgligt så jag vill gråta! Stackars din sambo och hans familj! Och stackars hans dotter och så vidare...

Vid havet skrev 2009-07-15 10:10:28 följande:

Dottern föddes utomlands och i Sverige sen vägrade mamman ge pappan vårdnaden. Alltså var det fritt fram. Vilket inte innebär att det var rätt beslut för alla andra.Men allt går ju även om det inte är lagligt. Att sen hitta någon i tex Australien är inte så lätt (nu var det inte så men ändå. Det är jättesvårt tydligen eftersom man kan flytta mellan stater som inte har insyn).Men min poäng var att det inte är en bra lösning att bara byta kontinent. Många fler blir lidande än man kanske först tror.
  • Frulle

men jag fattar inte.. I ts skriver du att du stör dig på hans familj.. vad är det nu du skriver om att flytta utomlands?

• Imma

Inlägg 8.

smurfen3 skrev 2009-07-14 20:37:56 följande:
    Det är så sant MEN om man flyttar till en annan kontinent så kan man ju komma bort på ett naturligt sätt, eller hur?Sedan vet jag många släkter där man inte umgås med varandra. En usin till mig fick två barn med sin fd sambo och det är bara sambon som hon behöver träffa då han har sina helger med barnen...
  • Vid havet

Ja, det är... komplicerat och hemskt. Tack och lov mår alla bra nu, kontakten är så bra den kan vara med tanke på avståndet och vi har precis haft flickan (och pojken har träffat sin mamma här) här i några veckor - men vem vet vilka men barnen fått som visar sig i framtiden

passionsblomman skrev 2009-07-15 10:17:47 följande:
    Helt fruktansvärt och så sorgligt så jag vill gråta! Stackars din sambo och hans familj! Och stackars hans dotter och så vidare... Vid havet skrev 2009-07-15 10:10:28 följande:
  • shakynose
    smurfen3 skrev 2009-07-15 08:15:17 följande:
    Jag tar till mig det ni säger MEN vi träffas på högtider hos varandra och då ses ju dem små barnen (kusinerna) MEN bör jag låta dem vara ensam med vårat barn eller kan dem små kusinerna iallafall "lära känna" vårat barn i vårat sällskap?Leker barnen lättare och inga vuxna är med?Är också rädd att kusinernas föräldrar kommer tuta i sina barn att dem inte gillar vårat barns mamma (mig) och att att vårat barn får reda på det och att det i sin tur förstör vårat barns relation....
    Med tanke på vad du berättat om familjen så skulle det vara VÄLDIGT överraskande om någon vuxen gjorde något sådant där! Varför skulle de tuta i henne sånt? Varför skulle de vilja sabotera för er familj?
    Jag brukar hålla mig ifrån att ställa hobbypsykologiska diagnoser via internet, men du verkar ha en ganska konstig föreställning om vad andra människor tänker och gör utanför din vetskap, och jag tror att du MÅSTE söka hjälp innan detta får förstöra ert liv. Ring barnmorskan, som någon sa! Det vore väl en utmärkt början? Du måste få en chans att reda ut detta ordentligt!
  • passionsblomman

Mitt hjärta blöder för barnens skull i sånt här!

Vad skönt att höra att det finns en kontakt iallafall!

Vid havet skrev 2009-07-15 10:25:15 följande:

Ja, det är... komplicerat och hemskt. Tack och lov mår alla bra nu, kontakten är så bra den kan vara med tanke på avståndet och vi har precis haft flickan (och pojken har träffat sin mamma här) här i några veckor - men vem vet vilka men barnen fått som visar sig i framtiden
  • anne på grönkulla

Om barn behöver vuxna med beror ju på hur stora de är. Men också de vuxna i sin pappas familj har ju din dotter ett intresse av att ha goda relationer till.

Jag tror du gör din dotter en tjänst genom att ge henne en levande relation med tillit till fler vuxna än bara dig. Både hennes pappa och hans släkt. Att hon har det och litar på dem är inte ett hot mot dig på något sätt utan bara till fördel för henne.

smurfen3 skrev 2009-07-15 08:15:17 följande:
    Jag tar till mig det ni säger MEN vi träffas på högtider hos varandra och då ses ju dem små barnen (kusinerna) MEN bör jag låta dem vara ensam med vårat barn eller kan dem små kusinerna iallafall "lära känna" vårat barn i vårat sällskap?Leker barnen lättare och inga vuxna är med?Är också rädd att kusinernas föräldrar kommer tuta i sina barn att dem inte gillar vårat barns mamma (mig) och att att vårat barn får reda på det och att det i sin tur förstör vårat barns relation....
  • JustMeAndMyLove

Det där med delad vårdnad är så sjukt... En vän till mig har noll vårdnad om sin dotter för att hon föddes medans hans sambo var på Island och hälsade på sin mamma (hon föddes för tidigt)
    Hon fick förlossningspsykos och blev helt galen (bryskt utryck kanske men hon blev det) och bor nu ute på landet på Island och vägrar låta någon komma i kontakt med vare sig henne eller barnet som nu snart ska börja på ett tyskt internat...
    Han har sett henne en gång när han i desperation åkte dit och helt enkelt åkte hem till henne. Något som slutade med att han hotades med besöksförbud...

Män har det fan inte lätt när de ska slåss för att få se sina ungar :/

Förlåt för OT, men jag bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden.

• Vid havet

Ja det är inte lätt.
    Pappor i Sverige har det fortfarnade svårare än mammor när det gäller det här, trots att det ska vara så jämnställt och fint. Min sambo fick höra - av domaren i tingsrätten, när han berättade om att hon tagit ett barn, kidnappningsförsöken/hoten mot sonen etc - "Men så gör ju ingen Mamma!!!". Som att de per automatik skulle vara felfria.

Har mar dessutom "oturen" att få barn med någon i/från ett annat land så blir det oerhört mycket mer komplicerat med alla lagar och vad som ska gälla.

Stackars din kompis - låter hemskt!!!

JustMeAndMyLove skrev 2009-07-15 16:50:50 följande:
    Det där med delad vårdnad är så sjukt... En vän till mig har noll vårdnad om sin dotter för att hon föddes medans hans sambo var på Island och hälsade på sin mamma (hon föddes för tidigt)Hon fick förlossningspsykos och blev helt galen (bryskt utryck kanske men hon blev det) och bor nu ute på landet på Island och vägrar låta någon komma i kontakt med vare sig henne eller barnet som nu snart ska börja på ett tyskt internat...Han har sett henne en gång när han i desperation åkte dit och helt enkelt åkte hem till henne. Något som slutade med att han hotades med besöksförbud...Män har det fan inte lätt när de ska slåss för att få se sina ungar :/Förlåt för OT, men jag bara kom att tänka på det när jag läste den här tråden.
  • JustMeAndMyLove

Tänk om man kunde släppa glorifieringen av "mamman" bara.
    Många är fantastiska mammor, det ÄR en hel del instinkter och hormoner inblandade som gör mammor till det de är men nånstans kommer faktiskt människan som är en kvinna, en person, in och de behöver inte alltid vara så himla goda och bulldoftande....

Läste aftonbladet idag om en 50 årig man som blev överfallen, avklädd och sexuellt utnyttjad av ett gäng kvinnor.. Jag ska inte påstå att även jag tänker:
    VA? Kvinnor? Nä, det kan inte stämma.. Han måste ha gjort nått...

men jag vet ju att kvinnor kan vara minst lika råa och grymma som män.

Vid havet skrev 2009-07-16 09:05:35 följande:

Ja det är inte lätt. Pappor i Sverige har det fortfarnade svårare än mammor när det gäller det här, trots att det ska vara så jämnställt och fint. Min sambo fick höra - av domaren i tingsrätten, när han berättade om att hon tagit ett barn, kidnappningsförsöken/hoten mot sonen etc - "Men så gör ju ingen Mamma!!!". Som att de per automatik skulle vara felfria.Har mar dessutom "oturen" att få barn med någon i/från ett annat land så blir det oerhört mycket mer komplicerat med alla lagar och vad som ska gälla. Stackars din kompis - låter hemskt!!!
Svar på tråden Till er som planerat att gifta er!