• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Fru E

Snorkfröken-det behöver inte vara något fel på någon av er även om det inte tagit sig än trots sex kring ÄL så börja inte oroa dig än utan njuuuuuuuut av halmrullandet

• Lapinette

EA - om du gör IVF i vår ... så kan du ju även vara gravid i vår när du kör upp, i vilket fall som helst. Det bästa är nog att bara det komma som det kommer och försöka låta bli att planera så mycket . I know the feeling men faktum är att jag lärde mig tillslut.

• Fru E

Lappis-jag ääääääääääääälskar att planera alldeles för mycket men inser att jag får släppa taget nu och planera månad för månad och sen se hur mc-kortet kan lösas. Antagligen är jag inte gravid i tidig vår ändå

• snaily

Hmm, har själv bara tempat några cykler men på mig steg inte tempen förrän efter 2-3 dagar - men så är jag ju lite konstig också Kan ju i och för sig berott på att jag inte haft en fullständig ÄL - hmm! *PLING! - poletten trillade ner*

• passionsblomman

Nämen är det inte mer än 6 månader snorkis? Då tycker jag verkligen ska spara oro och depp till en eventuell framtid. För du är verkligen inte i någon farozon som det verkar nu. För oss tog första precis ett år och jag hade inte en tanke på att det skulle vara komnstigt om det tog tid. Då var vi nykära och hade sex minst en gång om dagen, oftast fler. Jag var 29, så jag hann precis fylla 30 innan sonen föddes.

Nu däremot, är man 38 och i stark nedförsbacke...

• Ore

Snorkis: Förstår att det känns deppigt, men simmarna från dagen innan kanske nu har hunnit lägga sig i perfekt läge... Om inte annat så verkar ju olika studier visa på olika resultat, att har man sex ofta så blir spermiekvaliteten bättre, men det rekommenderas även varannan dag... Så om ni haft varje dag såpass länge, och sedan får till ett varannan dag, så kanske det är det som gör susen... Håller tummarna!

EA: Hur långt gången tror du att du kan vara och ändå ta MC-kortet? Om du tar teorin nu i höst, när måste du senast ha gjort uppkörningen? Kanske går att få båda...? Och går inte det så skulle du ju ha världens bästa anledning till att det inte blir MC-kort nästa år

PB: Härligt att det trillar in massa bud!!!

Frullan: Kanske får du redan infon om svininfluensa hos BM, men på ett papper som jag fick på MVC igår står det att "Diagnosen influensa ställs om man har hög feber (>38 grader) och minst 2 av följande symptom: huvudvärk, muskelsmärtor, torrhosta, smärtor bakom bröstbenet, uttalad sjukdomskänsla, rinnande klar snuva, rodnad i ögonvitan (konjunktivit), ibland diarré. ELLER lunginflammation utan annan påvisbar orsak".

Apropå influensan så fick jag mail från chefen om vaccinering. Beräknas börja i vecka 44... Jaha, det är sista veckan jag tänkt jobba. Sedan står det också på infolappen jag fick att "Vaccinet ges i överarmsmuskeln i två doser med minst 3 veckors mellanrum. Vaccinets skyddseffekt uppstår ca 2-3 veckor efter den andra injektionen". Så det kändes i alla fall inte som idé att anmäla mig till jobbets vaccination, ska jag överhuvudtaget hinna få effekt av vaccinationen under graviditeten så bör jag få det så snabbt som möjligt, och eftersom gravida räknas in som "riskgrupp" så hoppas jag i så fall att jag kan få vaccination snabbare genom MVC än genom företagshälsan.

Det står dock inget om huruvida barnet får bäst skyddseffekt om jag har hunnit bli färdigvaccinerad innan förlossning, eller efter...

Och för övrigt vet jag inte om jag ska vaccinera mig alls...? Besvärligt det här...

• Snorkfröken77

EA - Jag tror det är lika bra att planera för mc-kort i vår och blir du gravid så blir du. Jag tror att man gärna skjuter på saker om utifall att man skulle bli gravid och det är ju inget bra. Man måste ju leva fast man åker runt i den här karusellen. Men jag vet att det är svårt, jag är likadan själv, varje månad funderar jag på när födelsedatum skulle bli och hur det skulle passa med min planering *fnissar generat*

Lappis - Nej, det är ju inte alls kört *lite mer generad* men jag tycker ju att det borde blivit något nu, tålamod är inte min starka sida, ganska uppenbart.

Nu känner jag mig lite som en drama queen, sorry, jag vet ju att ni är många som kämpat länge och att jag inte borde gnälla.

snaily - hur menar du att tempen steg efter 2-3 dagar, det låter skumt? Visste du att du hade ÄL ändå? *nyfiken*

• Snorkfröken77

Ore - det är lite intressant det där med hur ofta man ska sexa, enligt min vän på nätet (FF) så är det varje dag runt ÄL som gäller då har man störst chans enligt dem. Annars tycker jag man läser överallt att man ska köra varannan dag. På vårdguiden på nätet står det så här: Färska spermier har bättre befruktande förmåga än "gamla". Om du har utlösning oftare får du ut mer befruktningsdugliga spermier jämfört om du har utlösning mer sällan. Så man undrar ju hur de ska ha det?

• Snorkfröken77

PB - skönt att höra någon som det tagit lite tid för fast du var ung och sedan lyckades ändå. Man skulle ju önska ibland att man var lite mer lyckligt ovetande, men det är väl en härlig bieffekt av vårt informationssamhälle, att man vet "lite" för mycket.

• Fru E

Ore-om jag inte får så mycket mage i början så kan jag nog vara i 3-4 månaden när jag tar kortet, dvs innan magen börjar ta plats dels på hojjen och i kläderna . Om jag ska vara allvarlig så går barnplanerna först men det är klart att jag vill ha mc-kort med nu när jag fallit för det

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor