• Telis

Livets viktiga och oviktiga frågor

Vi fortsätter på vår åttiofjärde (eller nåt sånt) tråd - under tre års tid har vi hunnit prata om det mesta. Det vi alla (möjligen med ett undantag ) har gemensamt är vår längtan efter barn. Vissa har hunnit skaffa sig flera stycken under åren, andra väntar fortfarande. I stort sett alla sätt att få barn på (utom att stjäla ett på Ikea) är snart representerade här i tråden.

Men även om barnpratet är den röda tråden så är det ofta minst lika roligt att diskutera eventuella husköp, middagsplaner, vintips, snuskiga ord och Boris Becker och hans färg på ... eh, den lilla kalufsen.

Så, nu fortsätter vi babblet. Ska vi inte försöka se till att den här tråden spränger 10.000-strecket i antal inlägg? Den förra tråden var såååå nära och vi har lyckats förr.

Den förra tråden finns här: www.brollopstorget.se/Forum-5-21/m3389838.html

• Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor
  • Ore
    Izzie skrev 2009-09-04 12:28:42 följande:
    Usch, är helt uppe i alla val inför köksrenoveringen. Gud va svårt det är att välja. Pyrolys eller ånga? Ismaskin eller inte? Blir det kladdigt med rostfritt?Maken mailade just över en lista på siemens-vitvaror som han tyckte vi skulle ha. Herregud vilka priser. Fast snyggt är det förstås
    Been there, done that (känner igen ångesten över alla val...)

Jag satsade på ånga, inte pyrolys. Pyrolys är väl "bara" rengörngsfunktion, man måste ändå, som jag fattar, torka bort det. Fast det ska då inte vara något fastbränt. Så då kan jag lika gärna ha "nonstick"-beläggning och ånga. Så resonerade jag i alla fall... Ångkokta grönsaker i ugnen, mums

Ismaskin struntade vi i. Använder inte is så ofta att jag tyckte det var värt att ha det i frysen. Plus att det stjäl ganska mycket utrymme.

Kan inte säga än hur kladdigt det blir med rostfritt, jag var och fingrade på en del skåp i butiken, och tyckte det verkade överkomligt dock... De har jobbat mycket med beläggningar för att det inte ska se så kladdigt ut.

Lappis, samurajkanin låter farligt

BS: Iris tvåårstrots låter inget skoj alls...

Koko: Hoppas det börjar fungera med amningen snaaaart!

Snaily: Låter härligt med semester

Nu mot föräldrakursen Hoppas datorn hemma börjar fungera, annars får ni ha en trevlig helg.

AM: Hoppas dopet blir lyckat!
  • Lapinette

Rostfritt är ok men visst går jag och torkar regelbundet för att jag irriterar mig på fingeravtryck.

• Telis

Hej hej!

Har kommer svettiga kramar fran Nice! Idag ar det 35 grader varmt sa trots att det blaser ratt rejalt sa kanns det som att sta i en hartork. Det ar alldeles underbart med andra ord.

Hoppas att allt ar bra med er alla, jag far lasa i kapp nar jag kommer hem igen. Men da hoppas jag pa lite goda nyheter med ett par plus och bade barn och gravida som slutat krakas.

pa er alla!

• fru AM

LAppis: vilken är er favoritrestaurang (koreansk)? JAg älskar också Bibimbap men har hittills bara ätit det på Nam Kang på Birger Jarlsgatan.

TElis: Hej! Vad härligt ni verkar ha det! Njut i stora drag för hit till Stockholm har hösten kommit (vilket jag visserligen gillar men ändå)

Ego: Så skönt med nystädad våning! Och utan att man behövt anstränga sig själv (förutom att jag var tvungen att luncha ute - med min bästa killkompis - och driva på stan och shoppa ...)

och kram och trevlig helg på er alla! Imorgon ska jag baka 140 muffins (faktiskt) och köpa blommor på hötorget. Och på söndag är det dop. Kul med släktkalas tycker jag! Kram igen

• Lapinette

Telis - njut av fönen för här hemma börjar det likna höst.

AM - Arirang på Luntmakargatan. Gillade även deras restaurang de hade på Vegagatan men trots att den alltid var full vart de tvugna att stänga pga att kockarna blev med barn!

Lyckat till med dopet och alla muffins!

• kängu

Godkväll på er gullisar!
    Nu är jag på väg hem efter en hel dags jobbande, dvs en hel dag utan min lille prins. Och det har faktiskt varit skönt! Klart att jag saknat honom också, men det har varit skönt att få jobba och tänka lite och inte "bara" vara mamma. Och maken har tyckt att det har varit härligt att få ha Ru för sig själv. Alla nöjda alltså!

Telis, låter som att du har det härligt!!

Kokosen, hoppas som du skriver att det håller på att lugna ner sig med lillebrors sugbehov så att du slipper amma fullt så ofta. Kramar!!

AM- Lyxigt med nystädad våning! (vad flott det låter att säga våning förresten, vi bor verkligen INTE i en våning utan i en lägenhet )

Izzie, skönt med lite egentid!!

Tinga, duktigt shoppat av dig o maken

Ha en härlig helg alla, jag ska dricka ett glas rött när jag kommer hem för att fira att jag fick en riktigt bra lön på nygamla jobbet, väldigt nöjd är jag!

KRAMAR!

• viktualia

Izzie - vi köpte alla vitvaror på www.tretti.se vilket gjorde allt billigare.

Rostfritt - funkar strålande, visst blir det märken men inte värre än att det funkar.

Ugn - vi har bara varmluft och det känns helt ok. Ismaskin.. nääee det var aldrig på tal ens här....

Lappis - makens och min semester i somras gick Luleå-Haparanda- Kiruna- Abisko- Narvik-Lofoten och tillbaka via Vuollerim. Sov på ett häftigt ställe i Narvik med otrolig utsikt - Bredablick el nåt liknande hette det. I Abisko fikade vi på en lodge som jag gissar är mysig att bo på...

Ego - dagen började i fel ände... dvs med illamående. Jag har nu ställt diagnos: åksjuka i kombination med 12 timmar hemifrån per arbetsdag = mer än jag pallar. Ska bara grubbla över hur jag ska justera detta... svårt!!!

• passionsblomman

Hej alla góa!
    Jag måste soooova, men ville säga hej iallafall.

Vi har genomfört ett mastodont-tvådygns-race och hela kroppen värker av allt släpande. MEN det står en liten soffgrupp i vårt nya gamla hus som är från min farmors, och där står kaffemuggar och tallrikar tills vi kommer nästa gång. Nästan allt av mitt floristmaterial är inkånkat-och det är en hel del ska jag säga. Sonen säng är där och massor av annat. Nu är det resten kvar...

Vi har hunnit upptäcka en del som kanske inte riktigt tänktes på när vi köpte eller sånt man inte provat. Spisen måste tex verkligen kastas och köpas ny, för det tog hur lång tid som helst att värma lite mjölk.
    Deras städfirma har glömt städa frysen, så det får jag värl iallafall nämna för dem.
    De har inte tömt spånet på golvet i det minimala stallet och de har tagit med sig en sådan där gjutjärns ställning ni vet, som man har över en uteplats, så det blir som att man sitter under en krona. Den trodde kjag faktiskt jag hade köpt, likaväl som att rosbågarna såklart är kvar i tädgården.

Nå, inga katastrofer. Utom ett missöde: dörren till toan uppe gick i baklås, så min sambo fann sig vid midnatt igår inlåst på dass! :-d

Som TUR är finns där ett fönster och som ännu mera tur är så når man balkongen med benen om man klättrar ut där...

Gulligaste saken: grannfarborn kom över mitt i vårt kånkande och undrade om han fick bjuda på kaffe och kvällsmacka!

Sonen tycker nya skolan verkar bra. De är inte 14 utan bara 13 , men jag tror det blir bra.

Nu ska jag svimma!

• FruCicci

godkväll...

tittar in en snabbis....

ringde salongen och frisören hade inte damens namn...

tydligen meningen att jag ska bestämma själv...

får återkomma senare, jag har en depp period och orkar inte skriva mer nu

kokosen, skönt iaf att det verkar ha lättat med amningen

kramar till alla ¨
    am lycka till i helgen

• Izzie

Blä för att jobba helg... Ska eg inte klaga för jag jobbar bara var sjätte helg, men eftersom det föll sig så att jag jobbade förra helgen med börjar jag känna viss stress över att jag o maken inte får lite ledig tid tillsammans så vi kan köra ett ryck med trädgården och efterarbetet med den nedrivna väggen i köket...

Fördelen är åtminstone att jag kan använda internet och vara inloggad här på helgen eftersom jag är ensam. Vanligtvis sitter jag i kontorslandskap och vi har internetförbud...

Lappis, Ore och Vickan - Tack för er input ang vitvarorna! Det är en djungel och alla tips mottages verkligen tacksamt. Ska absolut kolla på tretti.se Vickan! Har dessutom en kontakt på G på ElGiganten, så det kanske kan löna sig?

PB - Det lät verkligen som intensiva dagar!!! Mysigt med grannen! Sånt är ju kul, det underlättar verkligen att ha trevliga grannar. Lite överraskningar vid ett husköp är ju ganska vanliga, skönt att det inte var värre saker iaf. Stackars maken förresten som belv fast på toa

Cicci - Stor kram!

Vickan - Jag är också åksjuk, fast det kan variera från dag till dag hur mycket det påverkar mig. Jag tycker att det funkar med att ha något att dricka. Sitta och småsippa kallt vatten eller cola zero hjälper definitivt. Att läsa något är ju fullständigt uteslutet. Att lyssna på en bok alt musik via ipoden funkar oxå hyggligt för att avleda uppmärksamheten mot illamåendet. Men jag antar att du testat allt sånt redan?

AM - Lycka till allt muffinsbakande idag och dopet imorgon!

Telis - Åh vad härligt det låter! Njut!

Kängu - Vad skönt att både du och maken kunde njuta din jobbdag! Jag håller med dig, hur mysigt det än är att vara hemma, så är det kul att jobba lite med! Bara få vara sig själv och fokusera på andra saker. Sen längtar man förstås hem, men det bra att få längta lite ibland tror jag. Då uppskattar man det man har mer!
    Låter gott med ett glas rött förresten. Det får def bli ett sådan ikväll efter jobbet.

Svar på tråden Livets viktiga och oviktiga frågor