• erica1982

vill inte ha nån hippa...

Är det helt sjukt av mig att inte vilja ha nån möhippa?? Ja i alla fall inte någon sån där vanlig som man ser att folk råkar ut för...
    Bli utklädd i typ bebiskläder å få springa runt på stan, eller i mitt fall vårat lilla samhälle å pussa främmande killar å sånt.
    Vill absolut inte!!!
    Jag har inget emot att ha nån typ av möhippa, men snarare en trevlig stund med mina tjejkompisar då, typ på spa eller liknande...men man är väl inte i sitts att välja, eller?? För jag tänker verkligen inte hålla på att skämma ut mig en massa, det är inte min stil. Jag gruvar så otroligt för det här... Man måste väl ändå ha rätt att bestämma själv, det är ju ändå mig det handlar om, eller e jag helt ute och cyklar? Sambon har nog inget emot det, men jag vill verkligen inte!!

• Svar på tråden vill inte ha nån hippa...
  • Nippran

Jag talade om för min vän som är tärna att jag inte önskade mig att bli hippad på ett sådant sätt där det går ut på ett förlöjligande på stan med ett fylleslag. Vännen som håller i det hela var helt ok med det och vill att jag ska få det bra.
    Förslag från min sida är att du pratar med dina vänner om hur du känner.

• Dristig

Jag har oxå sagt till min vänner att jag inte skulle uppskatta en förlöjligande möhippa och de har nu planerat in ett stillsamt restaurangbesök där vi alla kan sitta ner i flera timmar och prata och ha det mysigt tillsammans. Precis min stil.

• mittid

Håller med om att avsäga sig innan... men vill också råda att OM det ändå arrangeras något som Du inte vill vara med om så säg: Nej! Har du sagt ifån innan så är problemet inte på något sätt ditt!

• Mammilon

Jag tycker inte att man kan lägga sig i alltför mycket och ställa en massa krav på vad man ska eller inte ska göra på sin möhippa. Om man inte kan lita på sina vänner att de ordnar en trevlig dag utan förnedring och tråkigheter (vem vil f.ö. ordna en möhippa där bruden lackar ur och inte trivs) så får man väl avsäga sig det, men annars håller jag med Hoffsennanen, det är en dag som dina vänner ordnat för att ni ska ha kul, slappna av!

• 090208

Jag hade helst av allt haft en lyx-mohippa. Nja, inte lyx kanske men daremot bli bortskamd. Kompisarna kan massera, blanda drinkar, pedikyr, bjuda pa middag, fixa haret osv osv. Hade jag alskat! Och nastan gratis om man helt enkelt stannar hemma.

• Hoffsennanen Tottoplex

Men förhoppningsvis känner dina vänner dig tillräckligt väl för att veta att du inte gillar det. Hur nära är du dina vänner annars?
    Betty Boop augusti2009 skrev 2009-07-29 13:23:06 följande:

Men det är inte alla som ser "det roliga" i att fjanta runt i fula kläder på stan och bete sig som en barnunge.Jag skulle aldrig vilja bli hippad på det viset. Känns bara pinsamt och inget annat.Man kan träffas och ha kul utan att löjla sig hela dan. Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-29 12:31:37 följande:
  • Matildatiger

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-29 18:31:09 följande:

Men förhoppningsvis känner dina vänner dig tillräckligt väl för att veta att du inte gillar det. Hur nära är du dina vänner annars?Betty Boop augusti2009 skrev 2009-07-29 13:23:06 följande:
    Ja håller med Hoffsennanen Tottoplex, dina kompisar vet väl hur du är och vad du gillar. Jag planerar min systers möhippa nu och vi utgår hela tiden från vad vi tror att hon skulle gilla och satsar på upplevelser som sushikurs, danslektion mm.
  • ettem

Jag vill verkligen inte heller ha någon möhippa, helt ärligt!!

Har arrangerat en själv, och efter det kände jag att jag inte vill "belasta" någon av mina nära och kära med den uppgiften...
    Jag kände ingen av de andra tjejerna som jag skulle fixa detta med och för, och kände bara stress och panik för att det inte skulle bli för dyrt, eller för krångligt och oro för att bruden inte skulle bli nöjd.
    (Nu blev det inte för dyrt, det blev lagom många aktiviteter, god mat, trevligt sällskap och bruden kramade mig flera gånger under kvällen och sa att hon hade haft en underbar och perfekt dag, så visst blev resultatet lyckat och det var så klart värt all tid jag la ner på det hela när hon blev så lycklig!)

Men eftersom jag inte har så många tjejkompisar, de jag har bor utspritt över landet och känner därför inte varandra mer än till namnet, så blir det lika svårt för den som i såfall skulle dra ihop min möhippa, och det vill jag inte utsätta min tärna för...
    Vi kommer att gifta oss under hösten, och i stort sett ingen av våra gäster bor där vi bor och skall gifta oss, utan då skulle alla tjejkompisar behöva lägga ytterligare en helg (och massa pengar) på att resa iväg någonstans för att jag skall kunna ha en möhippa - så av de skälen har jag redan sagt till min tärna att jag INTE vill ha någon möhippa, och nej, jag kommer inte heller att sakna det!

• Princess4aDay

Jag sa helt enkelt rakt ut till min tärna, min syster visserligen men ändå. Jag ville inte ha en galen dag då jag skulle springa runt i konstiga kläder och göra saker som var jobbiga. Pinsamheter med måtta men framför allt riktigt kul men mina goa tjejkompisar. Vissa kanske tycker att de är tråkigt att bruden ska lägga sej i, men hellre att jag är ärlig och säger att jag haft en superdag och menar det än att jag bara skulle säga det och egentligen känna att jag inte alls hade kul/trivdes.

• Betty Boop augusti2009

Vi ska gifta oss i hemlighet utomlands så det blir ingen möhippa. Men om det hade blivit så är jag övertygad om att de inte hade gjort "löjliga" grejer. Ja, så väl känner vi varandra.

Hoffsennanen Tottoplex skrev 2009-07-29 18:31:09 följande:

Men förhoppningsvis känner dina vänner dig tillräckligt väl för att veta att du inte gillar det. Hur nära är du dina vänner annars?Betty Boop augusti2009 skrev 2009-07-29 13:23:06 följande:
  • erica1982

Tack för alla svar! Känner mig lite lugnare nu =)
    Å till alla som skriver att mina vänner känner mig, så tyvärr så har jag vänner som tycker att den här med att fjanta runt i löjliga kläder å göra en massa pinsamma saker hör till en möhippa!
    Så om jag inte kommer säga något till dem, så kommer det tyvärr nog bli en sån hippa, å d ställer jag inte upp på! jag bor på ett mycket litet ställe där typ alla känner alla, hade jag bott i en större stad hade det kankse inte gjort lika mycket, men för mig är det en stor grej, å att skämma ut mig är inte något som ligger för mig!
    Å mina bröllopsplaner är inte något som jag kommer involvera mina kompisar i. Det tar jag hand om själv, med hjälp av min blivande man.
    Men tack igen för alla svar!

• Skogsälvan

(har inte läst tråden så det kan bli lite upprepningar här ).
    Har du bra vänner så ordnar de en hippa som passar dig. Förstår inte heller detta med förnedrings-hippor som inte alls är anpassade efter brudens personlighet.
    När min syster gifte sig så blev hon hämtad på MC av en kompis man. Sedan var vi på spa och hade det mysigt. Avslutade kvällen med middag på restaurant och sedan en tur på krogen. Hon var helnöjd. Hoppas på att jag får en lika bra jag också.

• PennyJenny
    Mammilon skrev 2009-07-29 15:43:08 följande:
    Jag tycker inte att man kan lägga sig i alltför mycket och ställa en massa krav på vad man ska eller inte ska göra på sin möhippa. Om man inte kan lita på sina vänner att de ordnar en trevlig dag utan förnedring och tråkigheter (vem vil f.ö. ordna en möhippa där bruden lackar ur och inte trivs) så får man väl avsäga sig det, men annars håller jag med Hoffsennanen, det är en dag som dina vänner ordnat för att ni ska ha kul, slappna av!
    Jag har själv suttit på möhippeplanering där ideerna blev allt vildare och vildare och det ett tag vart prat om att bruden skulle gå runt på stan i kroppsstrumpa och gud vet vad. Tills någon faktiskt stannade upp och tänkte till och sa "är det här verkligen hon"? Och vi alla konstaterade "nej".

Jag tror att många rycks med i planeringen där det kanske raljeras lite och man funderar i lite vildare banor än vad bruden är bekväm med, och det är inte alltid man tänkte på vad bruden skulle uppskatta och inte, utan mer på hur kul alla andra ska ha när bruden får skämma ut sig. Tyvärr har jag hört den kommentaren mer än en gång att "nu ska hon allt få skämmas och göra bort sig". Som att det är ett straff bruden ska genomlida för att hon gifter sig.

Att säga till på ett tidigt stadium att man inte vill ha den sortens möhippa tycker jag är helt ok, bara man försöker vara ute i godtid så de inte hunnit planerat något.
  • konstigabaralillajag

För att vända på steken och nämna svensexa...
    På lördag är det dags för svensexa för min sambo och trots att de vet vem han är och hur han är och vad han gillar och inte gillar så blir denna svensexa inte för att ge min sambo en kul och minnesvärd dag utan det mesta är att göra det så pinsamt som möjligt för honom :/ Jag är faktiskt nervös/orolig för hans skull då jag vet att han inte kommer gilla det som han kommer att få vara med om...

• 090208

Jag fick klippa av tvättlappar i killars kallingar. Slå det. Helt ok om man är en sån typ av person, men inte jag. Att jag däremot blev bjuden på favorit-mat till lunch och oxå middag var helt min stil dock. Oxå att dom kom hem till mig med skumpa. Men rota i främlingars underkläder, nej tack!

• PennyJenny
    090208 skrev 2009-08-05 23:59:52 följande:
    Jag fick klippa av tvättlappar i killars kallingar. Slå det. Helt ok om man är en sån typ av person, men inte jag. Att jag däremot blev bjuden på favorit-mat till lunch och oxå middag var helt min stil dock. Oxå att dom kom hem till mig med skumpa. Men rota i främlingars underkläder, nej tack!
    Tja, att skriva sin autograf i ljumsken på killarna var inte helmysigt det heller. *s*
  • kullaberg
    konstigabaralillajag skrev 2009-08-05 14:50:22 följande:
    För att vända på steken och nämna svensexa...På lördag är det dags för svensexa för min sambo och trots att de vet vem han är och hur han är och vad han gillar och inte gillar så blir denna svensexa inte för att ge min sambo en kul och minnesvärd dag utan det mesta är att göra det så pinsamt som möjligt för honom :/ Jag är faktiskt nervös/orolig för hans skull då jag vet att han inte kommer gilla det som han kommer att få vara med om...
    Jag håller helt med dig... Jag är övertygad om att mina kompisar vet vad jag gillar och inte gillar och därför inte kommer utsätta mig för några större förnedringar som jag inte skulle gilla...

Däremot är jag lite orolig för min m2b's kompisar. Någon av dom vet jag har samma uppfattning som jag, att dagen går ut på att ha skoj och inte förnedra, medan andra mer är åt förnedringshållet. Jag vet att min m2b inte skulle uppskatta allt för många pinsamheter och tänkte därför försöka prata med killarna ordentligt innan. Jag hoppas och tror då att de kommer respektera detta och hålla svensexan på en "lagom pinsam" nivå...

Men till TS, hoppas att du kan prata med dina vänner så de förstår vad du vill ha ut av dagen. Även om man inte kan ställa allt för mycket krav. Man får helt enkelt hoppas att ens vänner känner en tillräckligt bra!
  • 090208

Handskar please.

PennyJenny skrev 2009-08-06 07:12:52 följande:
    Tja, att skriva sin autograf i ljumsken på killarna var inte helmysigt det heller. *s*
Svar på tråden vill inte ha nån hippa...