• Alexxxi

NI som ska HA favors?

Undrar om nån mer än jag överväger att ha favors att ge sina gäster? I så fall har jag ganska gulliga på mitt galleri om ni vill få lite inspiration?

Sen finns det klart en massa annat att välja på.
    Men ni som ska ha vad betalar ni för era och ger ni till ALLA eller en till varje familj?

• Svar på tråden NI som ska HA favors?
  • Alexxxi

Ja intressant!

Min mamma sa till mig att man la ett udda antal i askarna men hon va inte säker men nu ser jag att det stämmer.

Men för mig är inte själva symboliken viktig utan jag vill att dem ska ha dem som minne =)

Hemlig2009 skrev 2009-08-21 12:30:53 följande:
    Vi hade askar med 5 bitar av sött i. I festprogrammet skrev jag varför: "Att ge sina gäster minnesgåvor sägs härstamma från Rom. Det kunde vara små bitar av ädelstenar eller sockerkristaller som var både sällsynt och dyrt.I Europa anammade aristokratin denna sed och de gav bort sockerbitar eller dyrbar konfektyr i fina askar av porslin eller kristall. När sockret sedan blev billigare kunde även medelklassen ge sina gäster liknande gåvor.Sockerkonfekten övergick senare i sockerglaserade mandlar. Man ska ge bort fem stycken som symboliserar; välstånd, lycka, fertilitet, hälsa och ett långt liv. den perfekta lyckönskningen till alla och kanske framförallt brudparet inför deras nya liv som gifta makar.

Nu tycker vi inte att mandlar är så goda, så vi ger bort fem andra godsaker istället (brudens favoriter).
  • suzem

vi ska ha favors till alla som kommer... en chokladpralin var =)

• Alexxxi

Var hitta ni era favors då? =) Va dem dyra?

• Nordiskbrud

Funderar på att antingen beställa choklad med våra namn och datum på annars kommer vi att ha sockrade mandlar + lite annat godis som favours. Men just nu känns en personlig choklad kuligast, fast jag vill även ha med sybmoliken med de fem mandlarna så det kan bli det också. Beror på vad jag hittar

• Alexxxi

Det är nog en hel djungel att välja mellan=)

• Bluebride

Jag är nog inte riktigt klok, men våra gäster kommer få 3 saker.

Placeringskruka - Har vi istället för placeringskort
    Program - Vigsel och festprogram har jag gjort ihop, allt handskrivet
    Tvål - kan få 50st rätt billigt, så jag tror det. Ska göra dem i 3 olika färger och en doft för killarna och en för tjejerna. Tvålarna kommer ha form av en snäcka, då det är vårt tema.

• Divina73

Jag har funderat på någon typ av ädelsten eller halvädelsten, har inte bestämt ännu.

• JustMeAndMyLove

Vi funderar på att ha Bröllop i "miljötema" så vi ska nog ge nått i stil med rättvisemärkt choklad eller om det inte blir för dyrt nån liten korg med miljömärkta produkter typ schampoo, balsam, lotion eller nått åt det hållet :) Små flaskor tänker jag mig då, som provflaskor typ, hehe

Spinner på nya idéer hela tiden så man får väl se vad det blir tillslut!

• Alexxxi

Det är ju ovanliga saker ni hittat på=) Inte fel alls. Tycker det uppskattas mkt även om det bara är nåt litet man får=)

• RedRoses

Alexxxi skrev 2009-08-21 11:33:41 följande:

Undrar om nån mer än jag överväger att ha favors att ge sina gäster? I så fall har jag ganska gulliga på mitt galleri om ni vill få lite inspiration?Sen finns det klart en massa annat att välja på.Men ni som ska ha vad betalar ni för era och ger ni till ALLA eller en till varje familj?
    Jag funderar också på att ha favors, har dock inte bestämt till hundra ännu. Kan tipsa om en annan favor-sida som du kan kolla in designbylena.se/wp/
Svar på tråden NI som ska HA favors?