• flassan

kan min son följa mig till altaret?

Hej hej!
    Några funderingar kring brudfölje...
    Vi har nog bestämt oss för att inte ha några tärnor eller bestmen å sånt där.
    MEN undrar vad ni tycker om detta.
    Vi är då två tjejer som gifter oss (vi är 26 och 29) och jag har en son.
    Min blivande fru och han står varann jättenära.
    Hon har en systerson som vi står nära (barnen är 9 och 7 vid bröllopstiden)
    Vi tänkte att min blivandes systerson "leder" henne till altaret och min son leder mig...
    Vad tror ni om det?

tacksam för tips

• Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?
  • Mamsellen på smällen

...men då kommer det ju se ut som att du ska gifta dig med din son och din fru ska gifta sig med sin systerson? Som ett dubbelbröllop nästan.
    Jag tycker nog att det är bättre om du och din blivande fru går in tillsammans med sonen och systersonen bakom eller framför er.

• sms å fotboll

Ett annat alternativ kanske kan vara att ni "leds" in var för sig med "respektive" barn och möts vid altaret. På så vis så får ni båda stå lite i rampljuset också...

• flassan

HAHA nej det vill man ju inte va med om både underårig och nära släktinggiftemål känns minde charmigt...

Men tror man verlkligen det?
    alltså jag menar vårt bröllop bli ju inte så konvetionellt från början ändå...

jag kännde att det skulle se fint ut...

Och den som blir följd av sin pappa tror man väl inte att de ska gifta sig?
    vi tänkte alltså att ex min blivande går in å när de är framme vid altaret så väntar hon på mig där eller vice versa...

Prällen tror jag INTE har ngt emot det de är så öppna för allt nytt och mysiga i vår valda kyrka...

• flassan

ja det var nog så jag tänkte.. alltså inte att vi går i samlad trupp... är nog lite otydlig..haha det ser så bra ut i MITT huvud...

• shakynose

Jag tycker att du ska ta det med din präst. Diskussioner om ordningen i kyrkan är ändå deras bit.

Personligen tycker jag inte om idén att gå in med någon annan än sin blivande i kyrkan. Jag tycker att det är en fin symbolik som visar att man gjort ett gemensamt val av fri vilja att inte blanda in t.ex. förmyndare i vigseln. Alla är såklart fria att tycka som de vill men nu bad du ju om tankar, så jag delar bara med mig av min syn på saken.

• annapytt

Ja, jag skulle också tycka det såg ut som att ni gifte er med barnen (skulle naturligvis fatta att så inte var fallet, men jag skulle ändå undra varför ni valde att få det att se ut så).
    Jag tycker du ska gå in tillsammans med din älskade.

• sms å fotboll

Vilken kyrka ska ni gifta er i (om man får fråga)?

• flassan

Jaa vi får nog fundera på det där endel... det är himla svårt... det som ser bra ut i den enas ögon osv...

och det är sant det där med fria val också..

Vi har bokat Norrköpings Borgs kyrka...

MEN fick veta igår att vi har fått vår drömbostad som ligger en bit bort så vi ska se oss om efter en annan kyrka eventuellt då vi gärna vill ha nära till den hemifrån (det känns fint att kunna promenera dit när man vill...) Och prästen kan ju följa med... fast vi har inte bestämt präst ännu.. de är så underbara båda två vi har träffat!!

• flassan

vi är inte så välplanerade som ni märker...

• Jeez

Jag tycker att ni ska fundera på vad ni vill förmedla! Jag ska bekänna färg och vara tydlig med att jag inte gillar brudöverlämningar. Jag tycker att det skymmer just att man väljer att gå tillsammans genom livet, att man gör detta som ett fritt val och att denna dag och denna cermoni är om er två. I vigselgudstjänsten gestalas detta -också genom ingången.

Sedan vill jag bara påpeka att vara öppen som präst (eller som person öht) inte har med denna fråga att göra. Min erfarenhet är snarare att det är de mer värdekonservativa kollegorna som inte tycker att brudöverlämning är ett "problem". Så prata med er präst och planera inte för mycket av vigselgudstjänsten utan henne/honom!

Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?