• flassan

kan min son följa mig till altaret?

Hej hej!
    Några funderingar kring brudfölje...
    Vi har nog bestämt oss för att inte ha några tärnor eller bestmen å sånt där.
    MEN undrar vad ni tycker om detta.
    Vi är då två tjejer som gifter oss (vi är 26 och 29) och jag har en son.
    Min blivande fru och han står varann jättenära.
    Hon har en systerson som vi står nära (barnen är 9 och 7 vid bröllopstiden)
    Vi tänkte att min blivandes systerson "leder" henne till altaret och min son leder mig...
    Vad tror ni om det?

tacksam för tips

• Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?
  • Ore

Kan ni inte göra så som man "normalt" gör när man vill ha med barn i vigselakten. Låter dem vara näbbar, och gå före er in.

Är det "familjegrejen" ni är ute efter så är det väl lämpligt att bara din son är näbb. Även om din blivande står väldigt nära sin systerson, är ju inte han del i den familj ni gemensamt bildar på samma sätt som din son och ert ev. gemensamma barn.

• flassan

jag tror min som skulle vägra om han visste att det hette näbb...

haha min lilla hiphoppare

• Lycklig81

oj vad många är negativa.
    Varför bry sig om hur andra kommer att se på saken.

kör som ni tycker känns rätt...under vigslen kommer väll ändå ni ha eran familj och vänner som känner er väll.
    Dom vet vem barnen är och vad ni har för relation.
    Regler är till för att brytas och ändras och man måste inte alltid följa traditionerna.

Sj kommer jag ha min pappa som följer mig in och de är så jag och min m2b vill ha de. Sen att andra inte tycker de ser fint ut el är så passande bla bla bla. Ursäkta språket men de skiter jag i. Våran dag vi gör som vi VILL :)

• flassan

tack lyckligast...
    jag kände att det var ganska starka åsikter i denna frågan som jag igentligen bara flundrar lite lätt på...
    Och jaa jag tror att vi kommer att göra så att min sambo går in först med sin systerson (som kanske inte tillhör vår "nya" familj som ngn tycker men vi står honom nära) sen väntar hon på mig och så går jag in med min son... TROR det känns rätt för oss....

tack för alla tips!!

• sms å fotboll

Håller med Lycklig81. Gör som ni känner för, det är ju er dag! :)

Lycka till med alla planer!

• feministbrud

Flassan, det finns massor av åsikter kring detta med att "överlämnas" och jag tillhör dem som skriker högst Du ska nog vara medveten om att det rör upp känslor hos många när man väljer att lägga in en sed i sin vigselakt som från början betydde omyndighetsförklaring av bruden. Det kan hända att det inte blir lika tydligt om din son är minderårig och du gifter dig med en kvinna.

• flassan

HAHA faministbrud jag vet... jag har fasiken en examen i genusvetenskap ju...
    OCH i min närhet finns det ingen som upprörs över sånt... de är mest glada över ett tillfälle å parta...

• flassan

och vi ser på detta mest som att det är charmigt att låta våra små troll vara med och vara delaktiga.. vi tänkte oss att det kanske är blir lite mer upplättat om vi kan gå med varsitt troll och busa lite... Alltså vi är inte några såna personer som normalt sätt gillar att gå i en kyrkogång...

• Imma

Jag tycker inte att gå in tillsammans med barn är lika hemskt som att bli överlämnad av sin far rent symboliskt. Dock förstår jag inte riktigt varför ni väljer BORT att gå in tillsammans. Ni två som faktiskt ska ingå äktenskap. Det finns ingen annan jag hellre hade haft vid min sida nedför altargången än just min man. Till syvende och sist är det trots allt er kärlek som manifesteras och oavsett hur mycket ni älskar era barn är det inte det äktenskapet handlar om.

Att låta sonen och den andra släktingen gå in som näbbar före er tycker jag dock är fint.

Som andra redan skrivit är det ju prästen som har sista ordet kring det här, så lås inte fast dig för mycket vid en tanke innan du stämt av med honom/henne.

flassan skrev 2009-09-25 14:09:21 följande:
    och vi ser på detta mest som att det är charmigt att låta våra små troll vara med och vara delaktiga.. vi tänkte oss att det kanske är blir lite mer upplättat om vi kan gå med varsitt troll och busa lite... Alltså vi är inte några såna personer som normalt sätt gillar att gå i en kyrkogång...
  • JustMeAndMyLove

Vi är två tjejer som gifter oss som funderae på att gå in med mamma och i hennes fall mamma och pappa från sidorna och mötas vid "altaret" (fast vi ska nog ha borgligt)
    Det var mest min ide om att symbolisera två familjer som förenas.
    Men efter mycket tankeställare här på BT så kommer vi bara gå in vi två ;) Det känns faktiskt mer rätt för oss nu när man tänkt på det lite mer.

Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?