• flassan

kan min son följa mig till altaret?

Hej hej!
    Några funderingar kring brudfölje...
    Vi har nog bestämt oss för att inte ha några tärnor eller bestmen å sånt där.
    MEN undrar vad ni tycker om detta.
    Vi är då två tjejer som gifter oss (vi är 26 och 29) och jag har en son.
    Min blivande fru och han står varann jättenära.
    Hon har en systerson som vi står nära (barnen är 9 och 7 vid bröllopstiden)
    Vi tänkte att min blivandes systerson "leder" henne till altaret och min son leder mig...
    Vad tror ni om det?

tacksam för tips

• Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?
  • Lycklig81

*Asg* ojojoj

Imma skrev 2009-09-25 15:38:39 följande:
    Jag tycker inte att gå in tillsammans med barn är lika hemskt som att bli överlämnad av sin far rent symboliskt. Dock förstår jag inte riktigt varför ni väljer BORT att gå in tillsammans. Ni två som faktiskt ska ingå äktenskap. Det finns ingen annan jag hellre hade haft vid min sida nedför altargången än just min man. Till syvende och sist är det trots allt er kärlek som manifesteras och oavsett hur mycket ni älskar era barn är det inte det äktenskapet handlar om.Att låta sonen och den andra släktingen gå in som näbbar före er tycker jag dock är fint.Som andra redan skrivit är det ju prästen som har sista ordet kring det här, så lås inte fast dig för mycket vid en tanke innan du stämt av med honom/henne.
  • flassan

jag förstår att alla härjar kring detta med att "ge bort" och vad det betyder.. men ska vi se det SÅ kritiskt så är det ju HEMSKT att ens gifta sig överhuvuvudtaget med tanke på tvångsäktenskap osv...

Och vi VÄLJER inte bort att gå in tillsammans... Vi bara funderar på alternativ och vi går ju vid varandras sida hela tiden.... haha

SKIT vad alla är superseriösa med detta... Jag ska nog hålla mina ideer kring detta själv..

Och vi känner prästerna i fråga och vi kommer att få göra som vi vill... (om vi ens väljer att vara i själva kyrkan... kan bli en annan vacker plats...)

• passionsblomman

Nå, du har kanske upptäckt att trådstarter läses och frågeställningar besvaras och tas på allvar-den utgångspunkt man måste ta är väl att folk menar vad de skriver, så att tex"tacksam för tips" rimligen borde innebära att man faktiskt VILL veta vad andra verkligen tycker om ens funderingar. I annat fall är det ju föga mening med att fråga...

DEt råkar vara ett av de hetare ämnena på forumet du startat en tråd i och det finns ur många perspektiv anledning att tänka till runt hur man väljer och vad man vill förmedla och så vidare.

Det främsta och vanligaste hejjaopet när någon tyckt som inte riktigt passar den blivande bruden är "du gör som du vill". Det är så utnött att det är svårslaget.

Ändå är det -just i den här saken helt fel. Det har du u ju hört vid det här laget. Vigsel i kyrkan är en gudstjänst och det är ganska lite man verkligen bestämmer över, man är i själva verket mer en del AV något än regissör för något.

Jag har också en son, han är 8 år och vore för mig och min sambo en självklar person även på vår bröllopsdag. Vågar och vill han får han gärna vara del i brudföljet-som näbb, alltså "den /de som går längst fram i följet"

Som vuxen kvinna skulle jag känna mig oerhört fånig om jag skulle spela upp en liten scen där någon öht skulle leda mig.
    Som brud skulle jag vilja gå med den jag ska ge mina löften till.

Därför är mitt tips-som du ju bett om, att barnen utgör brudnäbbet-jo det heter så, och du och din brud går tillsammans.

• jojanna

tycker de låter sött, men som nån annan skrev om familjär känsla så kom jag att tänka på ett alternativ.
    Din son i mitten o du + hon på vardera sida, så håller ni handen med varandra. lyckotal

• JustMeAndMyLove

Oj, känns som om jag missade nått inlägg här, varför blev du så upprörd? Ibland kan det bli påhopp om att ledas hit och dit men den här tråden verkar rätt lugn.
    Jag tror alla här menar väl och vill komma med svar och förslag på din fundering, inte avskräcka dig från att utforma ditt bröllop som ni känner passar er bäst :)

flassan skrev 2009-09-25 17:11:44 följande:
    jag förstår att alla härjar kring detta med att "ge bort" och vad det betyder.. men ska vi se det SÅ kritiskt så är det ju HEMSKT att ens gifta sig överhuvuvudtaget med tanke på tvångsäktenskap osv...Och vi VÄLJER inte bort att gå in tillsammans... Vi bara funderar på alternativ och vi går ju vid varandras sida hela tiden.... hahaSKIT vad alla är superseriösa med detta... Jag ska nog hålla mina ideer kring detta själv..Och vi känner prästerna i fråga och vi kommer att få göra som vi vill... (om vi ens väljer att vara i själva kyrkan... kan bli en annan vacker plats...)
  • frupuh2

Jag har inte läst hela tråden men.....självklart!!!
    Låter superfint....min son ska leda mig fram till min sambo! Ska gifta oss borgligt men ändå..

• charmed84

ovanligt men en väldigt rolig ide. Klart du ska ha det om det var en av de första tankarna som slog dig då brukar det oftast vara rätt. Kul med nya ideer till bröllop, bryta lite traditioner behövs ibland

• mittid

Eller varför inte gå tillsammans med den ni nu väljer att leva ert liv med... Två vuxna människor helt enkelt... som vill följas åt sida vid sida... vore inte det en fin symbolik i detta sammanhang????

• Cisslan

Jag tycker absolut att ni ska ha med barnen i detta om ni vill det! Själv ska jag gå in med min pappa! Det här är brudparets dag och då gör man precis som man vill själv. Strunta i alla "regler" utan gör det till er dag!

• Imma

Varför blanda in din pappa om det är "brudparets dag"? Då blir det ju din, din fästman och din pappas dag.

Dessutom finns det inte en enda dag som bara är ens egen enligt min mening, men det är kanske för OT för tråden.

Cisslan skrev 2009-09-26 10:41:10 följande:
    Det här är brudparets dag och då gör man precis som man vill själv. Strunta i alla "regler" utan gör det till er dag!
Svar på tråden kan min son följa mig till altaret?