• didis

Tantvarning6

Det är inte så mycket vad du gjort som vad som hänt runt omkring dig senaste tiden. Ibland säger hjärnan att man "ska träffa vänner" eller "måste fixa jobbet" tex medan magen säger "nej nej nej! Jag behöver en kväll i tv-soffan med hämtpizza o cola".

Några gånger kan man lyssna på hjärnan och strunta i magen men i det långa loppet gör man bäst i att lyssna på magen för den vet bäst.

För en utomstående som jag låter det som om din hjärna säger "gå på restaurang" medan magen säger "stanna hemma". Ungefär så.

Cantaton skrev 2009-11-15 22:17:26 följande:
    Jag förstår inte. Vad är det jag gjort (extra mkt) de senaste veckorna då?
  • didis

Frulle - har du fått antibiotika nu? Vad gjorde de på jouren - skrapade de runt i "hålet" så det började blöda igen?

• didis

Gu´vad roligt Cantaton! Speciellt som du både gillar Carola och behöver lite roligt i livet mitt bland alla operationer och bakslag.

Frulle: om jag kunde hjälpa dig per distans så skulle jag! Tyvärr verkar du ha drabbats av "dry socket" dvs istället för att blodet har bildat ett snyggt o fint koagel och påbörjat läkningen så har blodet bara försvunnit och lämnat benet blottat. Och det gör lika ont som det låter... Men tro mig, det GÅR ÖVER även om det inte känns så just nu.

Du verkar ha Citodon så det är det ingen idé att skicka dig - kanske en hammare att slå i huvudet så du tuppar av en stund???

• didis

Annars kan ni vara lite avis nu för ikväll har jag träffat en tant!!

Jag är i Lund och har just ätit björnbärspaj tillsammans med Soldemor. Himla trevligt! Och jag kan förstå varför hon vill skaffa den där extra katten för den är så söööt!!

Nu borde jag läsa kurslitteraturen om magnetkameratekniken men, som ni vet vid det här laget, är min karaktär inte tillräckligt stark. Därför sitter jag här med julmust o popcorn - och BT såklart!

• didis

Han menar att smärtan byggs upp hela tiden (delvis för att man förväntar sig smärta men också rent kemiskt i hjärnan) och genom att ge en rejäl smärtblockad och gärna lite lugnande också (hjälper till att "nollställa hjärnan") så bryter man hjärnans smärtbanor och man börjar liksom om på nytt igen.

Det hela är faktiskt förbannat krångligt att förklara! Tänk på att Nobelpriset har gått till den som förklarade varför det hjälper att blåsa på sår (den sk gate-teroin)!

Hoppas det blir bra i vilket fall!

Frulle skrev 2009-11-16 20:29:43 följande:
    haha. Ja jag har precis det du sa.. No blood!Jo jag har kvar lite citodon plus att han idag skrev ut nya. Jag är så RÄDD för hur ont jag ska ha när bedövningen släpper. Han TRODDE att det skulle kännas bra. Han sa nåt om att han "nollställt" smärtan!? Vad menar han med det?
  • didis

Hmm, jag kunde ha svurit på att de fick Nobelpriset för gate-teorin men när jag googlar hittar jag det inte så det har jag väl drömt. Revolutionerande var det i vilket fall!

Här finns en länk för den som, lite lättfattligt, vill se vad gate-(eller grind-)teorin innebär.

en.wikipedia.org/wiki/Gate_control_theory_of_pain

• didis

Det är ju jätteviktigt om du ska förstå varför du har ont!!

Haha! Jag skulle också ha rynkat på näsan men det är så´nt halva min grundutbildning handlade om!

Va´?? Sa jag att jag skulle läsa om magnetkameratekniken idag?? Kan jag inte påminna mig! Vem bryr sig om T2-viktade bilder och protonvektorer ändå??

Förresten har de i vilket fall fått Nobelpris för magnetkameran så hur sjutton skulle jag kunna fatta något av det då???

Frulle skrev 2009-11-16 21:31:35 följande:
    Hmm förlåt, men är det ok att jag inte läser igenom det som stod där!!?haha jag hann läsa halva första raden innan jag rynkade på näsan!!
  • didis
    Soldemor skrev 2009-11-16 21:45:57 följande:
    Din blivande arbetsgivare kanske?
    Åååh! Ge mig dåligt samvete bara!!
  • didis
    passionsblomman skrev 2009-11-16 21:55:21 följande:
    Tyst med dig Solde! Jag har ju just kommit hit, inte skicka iväg didis då!
    Ingen risk!

På kursen ska min blivande chef gå och en drös från både Norge och England så ingen förväntar sig ändå att lilla jag ska fatta något på den nivån!

Jag är mest med som kuttersmycke!!
  • didis

Mitt mobila internet är inte heller på så gott humör ikväll, trots att det är bra mottagning.

Jomen det är ju klart att jag släpat med mig både dator och internet till Lund, jag ska ju bo här i 3 dagar och itne klarar jag mig utan BT så länge!!

Svar på tråden Tantvarning6