• Hattis

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Vickan - Det finns ingen som helst info om att vaccin mot den nya influensan skulle vara farligt om/när man är nygravid vad jag vet. Jag blir däremot rätt sänkt av vanligt influensavaccin och oroar mig nog därför. Tänkte också (med ett par veckors mellanrum) ta vaccin mot den vanliga influensan på jobbet nästa vecka och den ska man ju fortsatt inte ta om man är gravid.

• Hattis

Näpp, nu är det dags att fixa efterrätt som ska intas till filmen "De andras liv" ikväll. Är lite nördigt insnöad på sådant som har med gammal (och ny) politik att göra. Dagens i-landsproblem (västlandsproblem )här hemma är att rödvinet, är slut. Vi slutade liksom att fylla på det när jag var gravid och nu har det slurpats upp minnsann. Om vi flyttar någon gång skulle jag vilja ha vinkyl.

• Hattis

MSW - krya på dig, nu borde ju allt bli bättre och bättre!

PB - jisses vilken supermamma du är, jag ser dig framför mig (och matchen!. Du kanske skulle extraknäcka som kommentator eller skriva matchreferat?

Lappis - allt är sagt, håller med snigeln däruppe!

Start september - hm, jag började inte blöda förrän efter många veckor. Jag fick veta just vid KUB/NUPP-testningarna och då hade det ju varit dött i flera veckor. Jag fick då höra att det bästa ändå är att låta naturen ha sin gång, men det blev till slut skrapning ändå efter att naturen fått sin chans i flera veckor till. Hade också symptommiskning i vecka 9 då (mådde mycket illa och var extremt trött innan). Men det du upplever behöver ju inte alls vara samma sak. Har tvekat ett tag innan jag svarade på detta, för i skrift kan det ju se ut som om det är lika men det behöver det ju inte vara. Min MVC har lovat mig VUL före inskrivning när/om jag blir gravid igen. Du borde absolut få vul om du är orolig (om du vill/orkar kan du ju överdriva oro/symtom en del?). MEN samtidigt - OM det nu skulle vara MA (det tror jag inte att det är och jag håller alla tummar i världen för att det inte är så) så är det ju så och det går inte att göra något åt det. Vad jag menar är att det inte är någon idé egentligen att oroa sig eftersom det ändå inte går att göra något åt annat än att man kanske vill avvakta med att berätta för folk kanske. Lättare sagt än gjort förstås. Stor kram!

• Hattis

September - skönt att få en tid så snart och slippa akuten. MA-kvoten i tråden borde väl vara uppfylld.

Håller tummar för gosnosen och muggels! Kram på er!

(känner mig lite träffad själv, har gått på mången lägenhetsvisning utan att vara superseriös... men det ledde också till att vi hade koll på marknaden och verkligen kunde slå till när det verkligen var dags)

Porchez - det är ju bättre att vara hemma och sova och sedan kunna prestera ordentligt på jobbet istället för att gå och lida en hel vecka och säkerligen få mindre gjort. Men jag förstår dig, om jag ska sjukskriva mig så är det operationsbord eller mag/influensa som ska till. Krya på dig!

• Hattis

Vilken grej med affektkramp! Har jag aldrig sett eller hört talas om.

PB - svårt med katten. Tycker du gör rätt i att sätta press på dem. Du bor ju faktiskt inte nästgårds heller och de nya ägarna behöver ju inte veta om att du kommer att passera i närheten.

Julklappar - vill minnas att jag beställde jultidningar och böcker för ngra veckor sedan, undrar just när de kommer. Så skönt att vara ute i god tid - och så sällan jag är det. Vill liksom inte tänka på det än (Telis, här har du en som bakar lussebullar dagen före Lucia och tar fram julgranen dagen före julafton )

Vad ska man ge maken? Kläder funkar alltid, men det är liksom mer jag som är intresserad av att han har fräscha tröjor, inte han själv...

• Hattis

PB - det gick fort, heja heja, hoppas att det är bra människor.

Vickan - läbbans att vara så nära *memorerar titta vänster, höger och vänster igen*

Kasta kallingar - jag har gått ordentlig bärsärkagång i makens (dåvarande sambons ) byrålåda för några år sedan. Men det kan ju alltid bli bättre. Förnya med glittrande i skinn kanske :D)

Annars brukar jag alltid fixa/komma med idérna till julklappar på makens sida - även om jag aldrig firat med dem. Gissar att jag bryr mig betydligt mer än maken om att det ska bli så bra som möjligt.

• Hattis

September - Jäkla skit. Att veta att man har något dött i sig och fundera på metod för att få ut det är inget man önskar någon. Jag försööökte vara yttepytte tacksam över att i alla fall inte behöva ställas inför att behöva ta någon form av beslut - jag fick ju veta vid KUB/NUPP och fick höra att det i de flesta fall är något större kromosomfel även om det abslolut inte syns. Jag funderar över det där med metod, även om fostret inte växt så kan ju moderkakan ha gjort det, jfr ofostrig graviditet. obs att jag bara spånar och inte är medicinskt kompetent alls. Jag frågade läkaren som gjorde ul direkt inför skrapningen och hon sade att infektionsrisken är större om man blöder en längre tid och därför rekommenderade hon skrapning eftersom det då i regel slutar blöda två veckor efter skrapningen. Då får man i regel ett slut vilket är osäkrare om man bara tar tabletterna. Efter skrap var det inte ens återbesök. Det är nog bäst att lyssna på den läkare som gör bedömning utifrån UL och som har sett hur mycket som faktiskt ska ut. Kraaam!!!

Muggels - Vad jag inte fick höra var att det skulle bli svårare att bli gravid efter skrapning, sa din läkare ngt om varför? Stort grattis till budgivningen vad skööönt. Kram till dig med!

Gosnosen - NEJ inte ett minus också Kanske bra i alla fall om maken är upprörd och ledsen nu istället för att lagra känslorna inom sig så de kommer ut i ngn underlig form i framtiden. Kraaam!!!

Snigeln och Mugglan - Håller tummar för plus stället för BOM. Någon måste vända trenden i tråden.

Piggis - Hej!

Lappis och Tinga - efter att ha sett nästan hela SYTYCD så är min reflektion: få killar, för "amerikanskklippt" för att jag ska hålla intresset uppe - det är alldeles för korta klipp för min smak. Men det kanske blir annorlunda när de är framme vid topp 20? Har aldrig följt programmet tidigare men sett trailers som verkar vara fantastiska och jag har alltid tänkt att jag ska kolla in det.

• Hattis

Har nu läst lite mer noggrant och håller tmmar som sjutton för att Snorkfröken också ska plussa istället för att BOMMA snart. Det känns som om det vore troligt. Plusvågen kommer!

PB - jisses vad hårt att läsa det sonen skrev om fritiden, men nog verkar den inte så tom som det kanske kändes just när han skrev det. Om ett år (känns långt förstås) så kommer du troligen titta på det och dra en suck av lättnad över hur bra det har blivit, med tanke på vad sonens lärare, tränare och ni själva ser redan nu!

Telis - även jag blev nostaligisk av det trådnamnet! Tänk att det rullar på fortfarande här.

• Hattis

PLUSSA ska förstås stå med stora bokstäver Snorkfröken. Jag är nog för trött för att skriva märker jag. Hoppas på en bra dag i morgon med raketbudgivning för muggels lägenhet.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter