Inlägg från: Liten med Mindre |Visa alla inlägg
  • Liten med Mindre

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

God fortsättning på nya året!

Vi hade en lugn skön kväll vi med. Tack och lov var gästerna trötta och gick strax efter ett. Till skillnad mot förr när de höll igång till 3-4. Vi börjar väl åldras.
    Mindre sov som en gris genom alla raketer, trots att de smällde av mellan våra höghus och det dånade rejält i en halvtimme.

men lite trötta är vi väl trots allt - upp strax efter sju ändå.

Skönt att de flesta hade det gött igår. Snaily - du får fira igen när du är ledig.

Piggelin - vi tog med Mindre till kyrkan med på julafton, för julkrubban och julspel. mormor ville - men vi gav upp efter första klockringningen, och när kamelerna tågat in gick vi hem... kanske nästa år går bättre.

Och angående svanskotan - åkte rutchkana i våras och slog i rejält, gick som om jag var höggravid i en vecka och har fortfarande ont om jag sitter för mycket. så det tar vansinnig tid det där.

Tack för alla tips om riv o bit. vi får väl helt enkelt fortsätta vara papegojor om att man kramas och pussas istället för att slåss. Vet inte varför hon vill slåss, och säger det med. Ett tips för er som ännu inte hamnat där är att undvika boken "Max bil" - där slåss de, och det har bitit sig fast tror jag.

nu ska jag sträcka ut mig innan jag försöker ta mig till Telis.
    Kramar!

• Liten med Mindre

Tack Telis för att vi fick invadera o fika. Ni kommer få det supermysigt när ni är klara. Lyllos Televinken med så nytt o fint hus. Och det var en liten söt mage du har. Grabben måste ha det jättetrångt om han nu är så stor som de säger.

Sweet o Frullis - jätteskoj att se er och småttingarna. Det var EEEEVIGHETER sen sist!

Och - ledsen om jag skrattade en del åt familjehistorierna - men det var så teatraliskt ibland att jag inte visste om jag skulle gråta eller skratta åt det. Förstummad fast ändå inte...

Nu pågår inredningsplaner hemma, mer förvaring åt folket, och så ska det blir marängsviss utan banan. Den var visst slut.

Trevlig kväll alla!

• Liten med Mindre

Hmm...är det lugnt för att lappis sitter på flyget, eller sover ut i en solstol?

idag är vi trött-trötta, efter en utflykt till min mormor, sen Mindres gudfar, och på vägen hem IKEA med övertrött liten tjej. Tänkte att det inte skulle vara så illa där en lördagkväll kl 19. Rätt mycket folk ändå måste jag säga. Men vi fick det mesta vi skulle ha utom det vi glömt skriva upp.

Idag var det burr-kallt ute, och liten tjej återgick till att mest vilja sitta i vagnen, men ute var vi.

Vad gäller barnstol så har vi precis låtit henne börja sitta på sin trapp-pall, och det går rätt så bra, men det blir ju som sagt en del spring. Men oj så mycket mysigare det är vid bordet, än när hon satt i sin barnstol med tillhörande bord. Mer gemenskap liksom. Värt springet än så länge.

PB - lycka till med ivf:andet. Skönt att ni kommit till samma beslut!

Porchez - er utflykt låter som något i min smak, i alla fall innan jag blev så här otymplig. Skog, snö och grillning, foto och naturupplevelse.

Fast där vi var igår snöade det mest konstant, så det var inte jätteskönt att vara ute, även om det var vackert.

Nu är det dags att vila middag, för alla här hemma, och sen ska vi börja baka lite till 2-årskalaset. Tiden går verkligen fort.

Tjing!

• Liten med Mindre

Izzie - jag tror det finns något på apoteket som man kan gurgla med, eller om det var suga på, som ska lindra blåsorna. Länge sen jag använde dock, minns inte om det fungerade.

Skoj med presenter. Vad gäller potta så har vi ett par, plus en toalettring, som Mindre får använda när hon vill. Vi frågar ibland vid blöjbyte om hon vill kissa potta/toalett, och före badet. Ofta säger hon till själv när hon vill sitta där, även om det inte kommer något. Mer strategiskt än så gör vi det inte. Fast vi är noga med att tala om vad skönt det var att kisset kom i toaletten så att blöjan inte blev våt etc. Undviker att säga att hon är duktig när hon kissar där - för tänk om det inte kommer nåt kiss - är man inte duktig då?

Tinga - skönt att det dök upp nåt för dig att göra, hoppas det är ett skoj och lite utmanande projekt. Men det kan ju knappast vara mer utmanande än matprojektet ni driver hemma, så det går nog galant!

• Liten med Mindre

Izzie - jag tror det finns något på apoteket som man kan gurgla med, eller om det var suga på, som ska lindra blåsorna. Länge sen jag använde dock, minns inte om det fungerade.

Skoj med presenter. Vad gäller potta så har vi ett par, plus en toalettring, som Mindre får använda när hon vill. Vi frågar ibland vid blöjbyte om hon vill kissa potta/toalett, och före badet. Ofta säger hon till själv när hon vill sitta där, även om det inte kommer något. Mer strategiskt än så gör vi det inte. Fast vi är noga med att tala om vad skönt det var att kisset kom i toaletten så att blöjan inte blev våt etc. Undviker att säga att hon är duktig när hon kissar där - för tänk om det inte kommer nåt kiss - är man inte duktig då?

Tinga - skönt att det dök upp nåt för dig att göra, hoppas det är ett skoj och lite utmanande projekt. Men det kan ju knappast vara mer utmanande än matprojektet ni driver hemma, så det går nog galant!

• Liten med Mindre

Snorkis - hoppas du hittar byxor att ha. Jag bytte till mammabyxor runt v 12-13 första gången, inget ovanligt.

Och Vickan - även jag gick igenom flera storlekar. Sånt som var så skönt i början var inte bra på slutet. Tyvärr sitter sånt som var skönt på slutet förra gången, inte alls bra nu. Typ trosor och långkallingar sitter åt under magen. Vill inte köpa mer mammakläder nu. Och framförallt inte mammatrosor - hugaligen!

Frejis - tack för en trevlig lunch idag. Jättemysigt att få träffa dig och Bumsis och få lite bebiskänning. Shoppingen gick så där efteråt, för givetvis besökte jag alla avlägsna affärer, för att till sist återvända till den ryggsäck som var mest rätt i första affären. Hoppas att den blir ok i alla fall.

Annars har jag just avslutat ett bullbak, eller har 1 plåt kvar att grädda. Benen ömmar efter massage idag, som jag hoppas ska kurera en del av det onda jag har på mornarna i höfterna.

Muggles - tror ni kommer finna er till rätta i huset. Men visst är det jobbigare att flytta när man som ni trivs bra i område och lägenhet. Själv längtar jag ju till annat område, och både maken och jag bort från lägenheten. Så lite lättare kan det nog vara för oss.

• Liten med Mindre

Byxor igen - har också tête à tête, men modellen som går hela vägen över magen med resår bak i ryggen. Suveräna. Men jag har inte sett de byxorna på sistone. Lever i mina två par. Samt mamma-tights från HM.

Nu är bullbaket över och dags att städa upp köket o mig. Maken har meckat helikopter hela kvällen med en kompis- o givetvis har de problem och blir aldrig klara. Kväll på egen hand igen...

Sov gott! Tröttisen checkar ut!

• Liten med Mindre

Telis - Frejis o Bumsis verkar ha börjat hitta rätt i tillvaron igen efter koliken. I alla fall såg Frejis väldigt bekväm och fin ut i mammarollen.

Snaily - ni är välkomna hit! gott om pensionärshundar i husen runt omkring - så du kan ha hempraktik.

Ryggsäcken blev en vanlig Everest - ska ha en att släpa på till jobbet, och ville nödvändigtvis ha luftspalt med nät mot ryggen à la cykelryggsäck, men med mer utrymme och fack. Denna hade flest rätt i alla fall, för gott om såna ryggsäckar är det inte. Måste bara vara jag som blir blöt på ryggen av att gå med rygga.

• Liten med Mindre

BS - vi har en tjej som masserar privat, lite billigare. Och denna tid hade jag bokat åt maken ifall jag inte hade hittat någon julklapp. Men nu fick han ju en plånbok istället, och han tyckte jag behövde massagen bättre. Mina ben höll nog med. Fast lite ont i höfterna hade jag i morse ändå.

Idag är det fryskallt igen - men snart dags att palta på sig för en promenad. Funderar på att lämna maken inne o städa tills familjen kommer i eftermiddag.

• Liten med Mindre

Grattis på 2-årsdagen Malte! Hoppas ni har kalasat ordentligt i casa MrsB också.

Mindre har busat med mormor morfar moster, och ätit massor med godsaker hela dagen. Öppnat paket, och säkert funderat över varför hon blev väckt med sång o ljus, får blommor och varför alla sen sjunger lustiga sånger.

Själva har vi just avslutat kladdkakan när gästerna åkt hem. Laddar för barnkalas imorgon... Får se hur det går. Fast det blir ju i alla fall fler vuxna än barn.

Telis - för att späda på overalldiskussionen. Vi hade en fleeceoverall från KappAhl som Mindre hade i bilen och liknande. I vagnen låg hon med mössa o vantar i sin dunåkpåse, inuti vagnens mjuklift med lock. Ingen täckoverall. Tror nog med att ni kan vänta. Kylan behöver ju inte hålla i sig särskilt länge.

Profylax - använder det friskt när jag går på massage och de hittar såna där otrevliga hårda muskler o knölar. Hade även nytta av det på förlossningen, fram tills vattnet gick och lustgasen kom in i bilden.

Ska pilla i mig nåt mer att äta, icke sockerbaserat, plocka lite disk och krypa i säng.
    Natti natti!

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter