• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Eg är det väldigt enkelt att ta hand om en bebis; mat, mat, mat, mat, MAT! Blöja när det luktar el verkar fullt. Mkt närhet.

Ett tips till er som snart ska ha: de sover rätt mkt de första veckorna - först efter ca 2v - när pappan börjar jobba - kan man se om man får ett vaket, piggt barn (som inte somnar av sig självt) el inte. Så passa på och slumra så mkt som möjligt då för att ladda! Vi gjorde felet att bjuda hem folk de första veckorna så det var full rulle - borde nog ha tagit det lugnare...

• muggles

Nu låter jag som att alla barn är sådär (det stämmer givetvis inte) men ett genomsnitt av alla de bebisar som jag har haft i min omgivning har varit väldigt lugna de första veckorna och sovit mkt - det betyder inte att det fortsätter så... (men kan göra det).

• muggles

Vickan: vad har de för ansvarsfördelning då? *nyfiken*

• muggles

Äh, att inte kunna ta ledig är en chimär. Alla kvinnor som driver eget företag - hur lyckas de då?!

• muggles

Jag har en kollega som brukar säga att "man är inte hälften så viktig som man tror" - jag tror det är bra att påminna sig det ibland...

• muggles

Det finns ju även kvinnor som VILL ta hela föräldraledigheten och inte vill att männen ska ta ngt. Det som är lite synd (förutom att mannen inte får samma tajta band till barnen om de inte har tagit det fulla ansvaret) är att sedan fortsätter kvinnorna att ta hela VAB-biten också om de har tagit hela föräldraledigheten.

En intressant grej som folk ofta glömmer att räkna på och ta med i beräkningen är skatteeffekterna av att man är ledig och får lägre inkomst - det är inte alltid det är så stort avbräck om mannen är ledig som man tror, trots skillnad i inkomst...

• muggles

Vickan: ibland har jag tänkt att jag ska säga att jag inte kan ta ledigt om vi får ett barn till - bara för att se folks reaktion!

• muggles

Fy farao vad jag är omotiverad nu - sitter här och förbereder en workshop jag ska hålla nästa vecka. Jag HATAR att hålla kurs, måste försöka mygla mig ur det framöver. GAH!

Snart helg, snart helg, snart helg, ...

shit rumpan börjar vicka så jag kan knappt sitta kvar på stolen!

Sept: hur mår du nu? Är du i depphålet?

• muggles

Vickan: när folk utgick ifrån att jag skulle vara hemma 1 år och jag sa att "nej jag är hemma 9 mån" fick jag frågan "varför då?", som att det var självklart att jag skulle vara hemma 1 år. Tror ingen ifrågasatte varför maken skulle vara hemma 8 mån (el så gjorde de det för att de tyckte det lät läääänge ).

• muggles

Förresten, får inte i jämställdhetsbonus också om ni delar lika?! Tänk på det...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter