• muggles

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Nennelainen darling: du mår som jag gjorde med Moa! Jag mådde skitbra, fick ont i boobsen och var tvungen att börja kissa på nätterna redan i v9. Kan meddela att för mig höll nattkissande i sig hela grav... Och det blev bara fler och fler ggr/natt ju längre fram jag kom. En kompis till mig (barnlös) hade teorin om att det skulle vara kroppens sätt att förbereda en på nätter med avbrott i sömnen, så att man skulle vara förberedd när bebisen tittade ut. Jag höll på att strypa henne

• muggles

Telis: necessär och tofflor (jobbigt att behöva ta på sig skorna hela tiden när man lämnar rummet). Mysbyxor är skönt för magen. Ev lite kläder till Televinken (plus babyskyddet om ni inte tänker hämta det under tiden). Annars kan jag inte komma på ngt mer som är nödvändigt så.

• muggles

Telis: ursäkta - inte för att jag heter AM el tror att jag är ngn guru...

• muggles

Telis: det finns kafeteria/restaurang men de har oftast stängt kvälls/nattetid, så för de förlossningar som pågår länge kan det vara bra att planera lite mat. Vi kom in på eftm och hade bara ätit lunch (dvs jag hade ätit 3 st tortellini men maken hade ätit lunch ) så på kvällen fick han värma sig ngt i mikron utanför rummet. Jag fick stora bindor el "blöjor" på BB och så stora som behövs i början (iaf när man förlöst vaginalt) finns nog inte att köpa. Men det är bra om du letar upp ett paket nattbindor största modellen att ha hemma sedan för blodet avtar ju rätt snabbt och då räcker de bindorna. Fast jag vet inte hur man blöder när man gjort snitt???

• muggles

I necessären hade jag väl det som jag har när jag reser bort ett par dagar; deo, hårborste, linsvätska, shampo/balsam, ...

• muggles

Fast jag hade glömt min necessär hemma kom jag på Men vi hade inte så långt fr BB och hem så maken var hemma och hämtade den dagen efter förlossningen. Och vi använde BBs kläder till Moa i början, det var när vi åkte hem som hon fick på sig sina egna.
    Har du köpt amningskudde redan? För det hade inte jag innan hon föddes och inte förrän jag provade på BB och konstaterade att de hjälpte mig köpte vi en (skickade maken till barnaffären).

• muggles

Vi hade med musik också till CD-spelaren på förlossningsrummet. Kommer ihåg att Norah Jones höll igång där Men vet inte hur det funkar med snitt - du åker väl in på op? Kan inte tänka mig att man sätter på en skiva då...?

• muggles

PB: jag håller med dig! Läste i en föräldratidning att barnmisshandel har ökat enl ngn undersökning. Sedan drog de exempel ur undersökningen och menade att fler föräldrar svarar ja på frågan om de har "tagit tag i barnet" mm. ???? Klart man måste få ta tag i barnet ibland utan att det ska kallas misshandel. Jag tycker det går helt till överdrift ibland. Och man pratar om kränkning av barnet så fort de får motstånd. Tex de sk "nanny-metoderna" med time-out osv är ju BIG NO-NO nu hos barnpsykologer etc. Men jag har inte hört en enda rekommendation på vad de tycker man ska göra istället, utom att "prata med barnet". Jo men hallå - du kan inte prata med en hysterisk 2-åring, de är inte mottagliga för "prat". JAg har själv använt time-out ett fåtal ggr när inget annat funkat och det har fungerat strålande. Och jag känner inte att jag har "kränkt" Moa för det...

• muggles

Telis: det är inte alla som tycker att amningskudde funkar el är nödvändigt. Men babysitter är bra att ha men du kan ändå inte använda den alldeles i början, så det är eg ingen panik. Hade vi bott i samma stad kunde du lånat min...

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter