Summan av kardemumman - livets väsentligheter
Kamera glömde jag ju
Kamera glömde jag ju
AM: känns det sorgligt? Det var ju sista gången? Hur gammal är Hektor nu - 7 mån?
fru AM skrev 2010-01-05 11:09:22 följande:
Nu har vi handlat x antal saker för tapetsering: stege, penslar, golvskydd, linjal, större vattenpass, ... Shit pommes frites - det är inte bara tapeter som kostar! Men vi tänker nog tapetsera fler ggr så det var lika bra att investera (och stege behöver vi nog till fler grejer).
En bra sak med vår tapet är att blommorna på den är i mitten av varje våd, så inga halva blommor, så vi slipper eg mönsterpassning. Tur, eftersom det här är typ första ggn vi tapetserar (iaf för mig, maken har gjort det med den gamla sorten för 100 år sedan).
Telis: har du några bra tips el vanliga missar att berätta om? Ni har ju rätt nyligen tapetserat...
Ang barnstol har vi Stokke (tripp trapp är det väl) och den tycker jag är superbra (och snygg!)! I början hade vi såklart bygel men sedan tog vi bort bygeln (när hon började klättra upp, ställa sig i bygeln och sedan halka ner i bygeln - såg livsfarligt ut). Hon kan ju numera klättrar upp och ner själv och man kan ju flytta ner fotstödet vartefter de växer - så bättre barnstol har jag svårt att tänka mig. Finns ju beg att köpa på blocket hur många som helst, så kan man måla om dem om de är fula. Vi köpte ju en ny vilket kändes dyrt då men så mkt som vi använt den så var det helt klart värt det. MYCKET bättre än IKEAs stolar (de i plast som finns på vartenda kafé) - fast vi har en sådan också för barn som hälsar på el när vi åker bort.
Vickan/Nenne: glömde att det finns fler tapetserarexperter här! Japp, flödigt med lim ska det tydligen vara har jag uppfattat, annars kan det bli blåsor. Tapetborste har vi köpt för ändamålet. Och att man limmar lite utanför våden har jag också uppfattat, så man slipper limma alldeles intill kanten på våden. Och att första våden ska sitta spikrakt hade jag också uppfatta. Känns som att vi inte kan göra så stora missar då?! *hoppas*
EA: japp maken ska ta bort listerna i morgon och så fick vi tipset på tapetaffären att måla med lite svart färg där tapetkanterna möts, så syns det inte ifall de skulle röra sig lite.
Vickan: vi har bästa förutsättningarna för att tapetsera. Det är ju ett nybyggt hus med vita målade väggar och platschefen sa att det är bara att tapetsera rätt på, inget underarbete behövs (JIHAAAA - slipper den tråkiga biten).
Alltså, bakgrundsfärgen i tapeten är svart - det kanske inte var uppenbart...?
Telis: det låter jättejobbigt! Jag tror att han kanske är ganska lång? (Det är ju din man också.) Jag hade aldrig det problemet med Moa och upplevde aldrig det där att hon sparkade på revbenen, men så var hon ju bara 49 cm när hon kom ut. Däremot hade jag det jobbigt med karpaltunnelsyndromet och svullnaden i handleder och fingrar. Jag kunde knappt röra fingrarna på slutet. Och det värsta var att det gick inte över förrän efter några veckor/månader efter förlossning... Men vad skönt ändå att du är på upploppet nu! Och visst längtar man efter att få lära känna den här lilla personen som kommer ut?!
Jadå det kommer bilder när v-rummet är någorlunda klart Jag vill se bilder från Tingas v-rum också!!!
Vänner förresten: apropå klantighet så är det fler än du som är klantiga. Vi tog ner den hyllan med stång som ingick i klädkammaren för att sätta elfa-skenor och sedan hyllor i flera plan. Dels så snålade maken in på att köpa gipsskruv på elfa för han visste att han hade hemma. Det var ett misstag - man ska ALDRIG vara dumsnål! De vi hade hemma hade inte platt huvud så när man ska röra skenan i sidled så hakar den i skruvhuvudet (ni som inte fattar vad jag menar: static.manutangroup.com/WSW/picts/ST/1850-10-08.jpg). ARGH! Men det gick att lösa som tur var - ett tag trodde vi dock att vi skulle bli tvungna att göra om alltihop. Nästa misstag: när vi klämde på hyllorna på konsollerna så lyckades vi göra det upp och ner - vi såg ju inte att hyllorna har en uppsida och en nersida. Och ändå tyckte vi att det-var-fasen-vad-de-var-tröga-att-få-i Klantiga hemmafixare