• Telis

Summan av kardemumman - livets väsentligheter

Idag har vi varit och köpt en spjälsäng på Blocketannons. Det följde med madrass, spjälskydd, täcke och kudde osv, skulle ni använda det (efter tvätt) eller skulle ni köpa nytt?

• Telis

Hahahaha, jösses vad jag garvade åt efternmiddagens mökdiskussion. Stackars, stackars P! nenne, ska du verkligen ha både lök och fänkål i soppan?!

• Telis

Det blev inte så snygga siffror som 100113-1001 eller så men åtminstone så att en sifferidiot som jag kan komma ihåg dom. Och ja, det stämmer att man inte längre kan se på siffrorna var man är född.

Jag är också inne på att behålla grejerna, om man bor på hotell eller sover över hos kompisar så får man ju inte nya grejer så det borde ju inte spela någon roll?

• Telis

Vickan, fast i använda grejer så har kanske lite av färger och gifter och sånt som finns i nytt tvättats bort och det var riktigt fina och dyra saker, som tex Lexington-lakan. Alltihop kändes fräscht också. Jag tvättar det iaf så får vi se hur det känns sen. Det är nog mest madrassen jag är skeptisk till, man vet ju inte vad det är för en kiss- och kräksmänniska som har haft den.

• Telis

Tack för råd om madrass och täcken osv! Vi får se hur det känns efter vädring och tvätt.

Lappis, hoppas att festen blir jättejättelyckad ikväll och att du slipper bli bakfull!

Vi använder faktiskt inga kläder till Televinken överhuvudtaget utom när vi går ut, här hemma är han bara inlindad i filtar. Mao gör vi av med väldigt lite kläder.

• Telis

Fast desto fler filtar kanske jag ska säga.

• Telis

Inatt var Televinken förresten vaken i två timmar i ett sträck, tjohoo!

• Telis

Och jag SKA sluta vara så ego och bara prata om Televinken hela tiden, jag lovar!

• Telis

Ja, det där med inga kläder och filtar istället är helt enkelt för att vi vill kunna ha så mycket hud-mot-hudkontakt med honom som möjligt. Och så slipper man hålla på med att klä på och av och böka med små armar och ben genom ärmar och byxben. Det är ju så mycket lättare att bara linda in honom i en filt och det blir ju också lättare att reglera temperaturen på honom. Vi har några tunna linnefiltar, några lite tjockare i flanell och sen ett par ytterligare tjockare i fleece som vi varierar lite olika.

Jag tror inte att han blir för kall, dels så har vi honom väldigt mycket i famnen så han blir varm av vår kroppsvärme också och dels så sover han ju mycket och vi är där hela tiden och stoppar om honom. Ibland när han ska sova så fladdrar han så himla mycket med armarna att han stör sig själv och då tycker jag att han blir mycket lugnare om man lindar in honom i en filt så att han inte kan vifta så mycket.

• Telis

Vickan, jag var lite slarvig där, dom är egentligen i 100% bomull men det är lite linnekänsla över vävningen, dom är lite glesvävda liksom.

Jag kollade på nätet (www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00129908) och där kallas dom visst för tvättlappar men just nu är dom i perfekt storlek som tunna filtar för Televinken.

Svar på tråden Summan av kardemumman - livets väsentligheter