Summan av kardemumman - livets väsentligheter
Fast förmodligen får vi en kille ! Men jag tänker inte vänta i 4 år för att eventuellt få en tjej från Kina när kön till Sydkorea är på drygt 2 år.
Fast förmodligen får vi en kille ! Men jag tänker inte vänta i 4 år för att eventuellt få en tjej från Kina när kön till Sydkorea är på drygt 2 år.
pb och Oupsie - jag har också hört detta om att man i andra länder får välja kön. Men så är det så att i Sydkorea väljer kvinnorna främst att behålla sin dotter om de måste välja. I Kina är det ju främst pojkar man vill ha så där är det omvänt. Tror det är ca 70 % pojkar som kommer från Sydkorea.
mugglan - ohhh vad skönt att det inte visade plus (känns skumt att skriva så)! Hoppas verkligen du ska slippa utomkveds.
Snaily - vad skumt med blödning! Kan du inte få till ett gynbesök eller är det superkrångligt där du bor?
Oupsie och Snaily - vet faktiskt inte men jag har läst det någonstans och sjävlfallet minns jag inte och hittar inte just nu vart. Hittade däremot statistik gällande kön från 2008 på SCB.
www.scb.se/Pages/TableAndChart____279392.aspx
Och där står det mest pojkar från Sydkorea och Colombia.
Så nu har jag hittat lite mer info där det står att tidigare så kom det dubbelt så många flickor som pojkar från Sydkorea till Sverige men under senare år har majoriteten varit pojkar. Det förklaras bland annat av att pojkars sociala värde har sjunkit i det tidigare så patriarkala Korea. Pojkar "kostar" mer att uppfostra och utbilda varför fler lämnas bort för adoption. Men jag har också läst någonstans att ensamma mödrar hellre behåller flickor än pojkar och det är just ensamma mödrar som främst adopterar bort sina barn i Sydkorea.
Så nu har jag researchat lite och printat ut info att läsa. Vet inte om jag nämnde det men vår lärarinna på adoptionskursen gav oss en nådig lunta med artiklar att läsa. Jösses vad papper vi släpade hem i måndags.
Telis - så klart det finns!
nennelainen den lilla spunken!!!!
Parnassia - vad jobbigt att känna sig så där låg och speciellt när man inte kan sätta fingret på varför.
Och själv har jag pratat med vår personalansvarig om bonus som jag har glömt att ta ut! Vi pratar om femsiffrigt belopp som jag skulle ha fått ut 2008.
Ja, bara att jag är så jäkla dålig på att be om saker fast jag har gjort mig förtjänt av dem. Tur att jag sålt så attans bra i oktober, november så jag känner att jag förtjänar dem fast de gäller för ett annat år.
Ber faktiskt jobbet sätta det mesta jag tjänat i bonus i min pension istället för att ta ut det i pengar (så mycket försvinner i skatt) men en liten femsiffrig summa tar jag ut i december ... så vi kan ha det extra gott i Thailand .