Summan av kardemumman - livets väsentligheter
Vickan: tack för googlingshjälp med mörka möbeltassar igår! Maken ringde nyss från Bauhaus där han hade hittat samma produkt också.
Vickan: tack för googlingshjälp med mörka möbeltassar igår! Maken ringde nyss från Bauhaus där han hade hittat samma produkt också.
Lappis: är du på jobbet idag? Har du koll på vad som hänt i ditt jobbkvarter - det var en massa utryckningsfordon där när jag hämtade på dagis ... Brandbilar, akutbilar, ambulanser ...?
Lappis: Jag var så nyfiken att jag var tvungen att googla reda på att det var en tvättmaskin som börjat brinna i en lägenhet i kvarteret. Hittade t o m en bild på tvättmaskinen - halvt förkolnad. Inga allvarliga personskador verkar det som. Skönt. Det verkade riktigt illa ett tag med alla ambulanser ...
BS: Astrid är ett jättefint namn - roligt om det blir det namnet på lillasyster!
Lappis: det måste vara intressant att träffa människor i "samma skede av livet" på adoptionskursen!? Lite som en förlossningskurs fast en adoptionskurs går ju mer på djupet låter det som. Det är ju inte direkt någon som frågar en "varför man valt att bli på smällen" på en förlossningskurs (även om det säkert skulle vara nyttigt att ställas inför frågan)
HAr idag varit på mammagrupsträff - dagens tema var infektioner och sjukdomar. Knde konstatera att Livia haft ALLT vi pratade om! (inklusive mollusker och svinkoppor ...) Förutom vattkoppor som vi gärna sett att hon hade haft, samt "affektkramp". Det senare är ju ingen sjukdom men med tanke på hur envis och arg Livia kan vara så är det förvånande att hon inte utvecklat denna egenhet (affektkramp är vanligt i trotsåldern, barnet blir så argt att det kan få kramper och svimma. Hade ingen aning om att det kunde ske).
PB: trist att katten inte har det bra på nya stället (eller snarare att ägarna och de gamla katterna ...?). Tar ni tillbaks den nu och försöker hitta ett nytt, bättre hem?
BS: dina julklappsproblem när det gäller maken kanske kan lösas m hj a en upplevelse. På söndag öppnar en viss upplevelsebutik även i Täby C
Förresten - någon som har ett dunderbra recept på pannacotta att dela med sig av?
Vi ska ha middag för 30 pers på fredag och hade först tänkt beställa tårta till efterrätt, men eftersom vi ska ha tårtkalas för Livia på söndag så blev det lite mycket tårta tyckte vi ... Så den som har: gärna ett bra, enkelt recept på pannacotta!!?
TAck för tipset Liten - det är just därför jag gärna vill ha ett beprövat recept ... Vill inte gärna bjuda 30 pers på seg pannacotta ...
Tack Liten! Det receptet tror jag på! Har googlat en del och funnit att man bör ha cirka 4 gelatinblad per liter "vätska". JAg skiter i att luta glasen helt enkelt. Gästerna bör vara så pass runda under fötterna vid desserten att de upplever den som lutande i alla fall
Lappis - Astrid Lindgren-bok: jag skulle säga Madicken. Förutsatt att hon läser obehindrat eller att det är tänkt att den ska läsas högt.
Se hela AL:s produktion:
www.astridlindgren.se/verken/bocker