Inlägg från: passionsblomman |Visa alla inlägg
  • passionsblomman

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Det vore kanske på sin plats att förtydliga att det vi diskuterar är huruvida det ska vara en rättighet att lämnas över av sin far i SVENSKA KYRKAN. När vi säger Kyrkan är det alltså SVK vi pratar om.

Ni är ju uppenbart felra som INTE är med i den, utan andra samfund, som exempelvis Katoska Kyrkan.
    Det blri väldigt förirrat iom man då bara talar om Kyrkan och så säger saker som "du ja, i DIN kyrka men inte jag i min" som om man hede egna personliga kyrkor.

Jag tycker faktiskt inte att det är upp till dem som inte är delaktiga i SVK att anse sig ha rättigheter att styra och ställa efter eget tycke där.

Om det nu finns ett samfund som stämmer med ens egna värderingar, så är det vär DÄR man ska vara och verka.

Det finns ingen som helst logik i att för att SVK har beslutat om homosexuellas lika rätt att vigas och leva under Guds välsignelse, så ska brudar därmed ha rätt att ändra vigselritualen.

Det är även för homosexuella par ordningen att de som gifter sig går in tillsammans som gäller.

Ingen här har kallat överlämnin en synd.
    Däremot är det flera som tycker det är oförskämt att man inte respekterar den ordning vi har i SVK.

Jag tvivlar starkt på att någon av er skulle begära att saker och ting skulle formas efter era privatrta önskemål om ni gifte er i en moské eller synagoga. Eller i den Katolska kyrkan heller för den delen.

• passionsblomman
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen. Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Det verkar du ju VISST tycka! Att SVK ska ändra sig och fixa till lite mer "rättvisa" i hur vigseln ska gå till.
    Och så är visst argumenten här BÅDE att SVK är gammaldags och bakåtsträvande och vägrar nytänkande, samtidigt som det visst är en modenyck att besluta om vigselrätt för homosexuella.

Nu kan det hända att jag blandar ihop dina och Chris inlägg lite här, men summan av kardemumman i era tyckanden blir ju så!

Förresten så tycker jag ni kan skippa sådana där nedlåtande "lilla du"-grejer som ni så gärna kör med.
    Jag tvivlar på att någon av er är gammal nog att "lillagumma" särskilt många här.
    Dessutom är det trevligare om ni låter bli.
  • passionsblomman

Som sagt, spar gärna ordet "Ursäkta" tills du menar det.

Och efter ett inlägg som det här, så har du nog för tid och evighet förverkat dina möjligheter att räkna med att någon ska ta dina inlägg om att någon annan skulle vara kaxig eller hetsa, på något som helst allvar.

Om det här är din definition av att uppföra sig, så tror jag du hamnar ganska långt under de flesta andra här anser.

Och vad gäller att sköta sig själv, så var det här ett öppet forum sist jag loggade in. Jag säger till om jag tycker saker går otrevligt till, både på forum och i verkligheten.
    Så obekväm är jag.

Att det skulle vara fult eller omoget håller jag inte ett dugg med om. Det har för min del mer med civilkurage att göra och att man bör reagera när någon är taskig även mot andra.

Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
  • passionsblomman

Varifrån har du fått att någon sådan utnämning skulle ha skett?

Jag måste inte veta bäst för att få säga min mening. Ingen annan heller.

Men hur du kan få ordet urssäkta till att ha fler betydelser än att man de facto ursäktar sig för något, får du gärna förklara om du vill.

I de fall jag påpekat användningen här, så blir det precis som jag sa förut ganska fånigt, då det alldeles uppenbart bara används som en introduktion till efterföljande käftsmäll eller spya.

Precis som att "lilla du" "söta skribent" och annat i den stilen inte är annat än överlägsna klappar på huvudet.

Alltihop kvalar in under rubriken TRAMS och sänker nivån på diskussionerna, både i den här tråden och flera andra.

• passionsblomman

Jag med. kyrkan jag växte upp i som barn och tonåring hade väl mer inställningen att man borde be för den homosexuelle så kunde denne "botas".
    Det ser jag som starkt förknippat med att det faktiskt inte alls är länge sedan man i hela samhället definierade homosexualitet som en sjukdom.

Det är ju inte så att det har blivit ett plötsligt mode i att "alla älskar homosexuella" i samhället, utan det har varit en lång och mycket plågsam process i HELA samhället för homosexuella att få erkänt samma värde, rättigheter och möjligheter som alla andra.

Detbörjar nu närma sig en nivå där man faktiskt kan vara öppen med sin läggning på arbetsplatser och överallt, men det är ganska nytt och definitivt inte fixat och klart.
    Än blir homosexuella nerslagna, hotade och förlöjligade.

Därför är jag extra glad att man i SVK tagit ställning och visar att man är välkommen oavsett vem man väljer att leva ihop med.

För egen del har jag både vuxit upp med att man i kristenheten talat om detta som fel, men samtidigt med att jag själv har homosexuella släktingar. Det har krävt en del tankeverksamhet och granskande av bibeln från mig själv, för att kunna avgöra vad jag egentligen tycker och tror själv.

Detsamma gäller många andra saker.

Duchess skrev 2009-11-03 21:14:46 följande:
    Jag är uppväxt och lärd med att homosexualitet är syndigt och att homosexuella inte ska få gifta sig. Ändå tycker jag annorlunda idag. Sen finns det naturligtvis också exempel på saker där det jag blivit uppväxt med har förstärkts och som jag tror på än idag. Att man är uppväxt med någon är en förklaring till varför man tror som man gör, men är det inte bättre att själv försöka undersöka och lista ut vad som är rätt/fel?
  • passionsblomman

Glöm inte "bajsnödiga feministiska fjantar" och "bakåtsträvande orättvisa häxjägare"

Duchess skrev 2009-11-03 21:27:55 följande:
    Jag tycker att det är både normalt och roligt att t ex brudöverlämning debatteras. Att vara emot (eller för) brudöverlämning betyder ju inte att man är emot personen som önskar att överlämnas. Det gäller att skilja på sak och person. För mig är det intressant att vi som är emot brudöverlämning ska tycka att det är OK när det påstås att vi är diktatorer, att vi hoppar på personer (inte sakfrågor), att vi är trångsynta osv.
  • passionsblomman
    JT2010 skrev 2009-11-03 22:09:52 följande:
    Många drar upp sitt medlemskap i SVK och påstår sig veta bäst om vad kyrkan och religionen står för vad gäller brudöverlämning. Samtidigt stöttar¨de andra saker och ting som strider mot religionen...
    Det är väl inte mer än rimligt att de som själva är med i SVK förklarar för dem sominte är det hur saker och ting fungerar inom det samfundet? Det är en ganska vanlig missuppfattning att brudöverlämning är tradition där. Mer än en gång har -även svenska -brudar förvånat sagt"men jag som trodde det var så det gick till att gifta sig"

Det är knappast för att vara överlägsen man om och om igen förklarar hur ritualet är upplagt sedan århundraden.

Vad gäller att "stött sådant som är fel enligt religionen" så förmodar jag att du menar frågan om homosexuellas rätt att gifta sig.
    Där är det alltså så att enligt SVK så är homosexuell kärlek likställd med heterosexuell. Det är den tolkning som gjorts av bibeln inom SVK. Det är ingalunda konstaterat som ett allmänt faktum att det skulle vara fel enligt kristen tro att vara homosexuell eller att man inte skulle få vigas.

Det är enskilda samfunds tolkningar och ställningstaganden.

Det ryms många olika riktningar inom det som kallas kristendom och ännu fler tolkningar.
  • passionsblomman

Nej för Guds skull! jag har tyckt exakt likadant i allt sedan jag föddes.

Duchess skrev 2009-11-03 22:36:47 följande:
    Va? Du menar väl inte att vi i 40-trakten skulle tycka lite annorlunda?
  • passionsblomman

Chris, jag tycker nog att du pasade på att säga en hel del mer än bara din personliga mening. Egentligen skulle man kunna sammanfatta hela ditt inlägg med ett mångordigt "håll käften på dig för du ska inte komma här och komma"

Det är också efter den typen av inlägg som jag anser att det kanske kan passa med ordet "ursäkta" i början av sitt nästa inlägg. Dessutom är det kanske mig du sak försöka övertyga om att du inte är arg, inte Aleta i första hand. För som du skriver och uttrycker dig i detn här texten, så är jag inte alldeles säker på att du inte helst skulle lappa till mig.

Läs vad du skrev egentligen:

"Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?
    Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.
    Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.

Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.

Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.
    Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.

Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.

Alla andra, ha en trevlig kväll!"

Jag tycker du låter både skitförbannad och upprörd.

• passionsblomman

Att man homosexuella inte haft rätt att vigas är inte en tradition. Inte att man vigt heterosexuella heller. Det är en fråga om hur samhället sett på vad ett äktenskap är och vilka som kan igå det. Det är ju faktiskt så att tills alldelse nyss, så fanns inget "rikigt" äktenskap alls för samkönade par, utan det hette partnerskap även i borgerliga sammanhanget. Att man som kyrka tar lagstiftningen på allvar och strkt visar sitt stöd för den är ite heller införandet av någon ny tradition.
    Man har utökat vigselrätten till att omfatta även de homosexuella och jämställer öppet deras kärlek med alla andras.

Det innebär inte att vigselordningen borde göras om och ändras så den förutom brudparet ska innefatta någonderas far. han har sin plats på första bänk och är så välkommen i gudstjänten. Som gäst. Inte som överlämnare.

Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...