• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Aleta

Ja, tack och lov, annars skulle en hela massa frisörer bli arbetslösa och även modeindustrin om alla skulle ha fotsida kläder osv.
    Stenhuggarna skulle ha det bra förstås och utveckla kastvänliga stenar, kanske i olika färger för de modemedvetna?

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:29:25 följande:
    Du svara inte på en enda av mina frågor.Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.
  • JustMeAndMyLove

Håller helt med, därför ser jag det som trångsynt att vilja att SvK ska leva med samma principer som för flera hundra år sedan bara för att "så har det ju alltid varit".
    Skulle vi alla leva så hade vi haft slavhandel än idag, för... det var ju rätt att ha en afroamerikan som slav så länge!

Varför tänka själv?

Duchess skrev 2009-11-03 19:44:58 följande:
    Trångsynt är ett spännande ord. Själv menar jag att man är trångsynt om man inte vågar lyssna på vad andra säger, ta till sig ny kunskap och våga erkänna att man ibland haft fel. Det är svårt att ändra sig...
  • Duchess

Tack - jag kan bara instämma! Du är så klok

passionsblomman skrev 2009-11-03 19:44:11 följande:
    Det vore kanske på sin plats att förtydliga att det vi diskuterar är huruvida det ska vara en rättighet att lämnas över av sin far i SVENSKA KYRKAN. När vi säger Kyrkan är det alltså SVK vi pratar om.Ni är ju uppenbart felra som INTE är med i den, utan andra samfund, som exempelvis Katoska Kyrkan.Det blri väldigt förirrat iom man då bara talar om Kyrkan och så säger saker som "du ja, i DIN kyrka men inte jag i min" som om man hede egna personliga kyrkor.Jag tycker faktiskt inte att det är upp till dem som inte är delaktiga i SVK att anse sig ha rättigheter att styra och ställa efter eget tycke där. Om det nu finns ett samfund som stämmer med ens egna värderingar, så är det vär DÄR man ska vara och verka.Det finns ingen som helst logik i att för att SVK har beslutat om homosexuellas lika rätt att vigas och leva under Guds välsignelse, så ska brudar därmed ha rätt att ändra vigselritualen.Det är även för homosexuella par ordningen att de som gifter sig går in tillsammans som gäller.Ingen här har kallat överlämnin en synd.Däremot är det flera som tycker det är oförskämt att man inte respekterar den ordning vi har i SVK.Jag tvivlar starkt på att någon av er skulle begära att saker och ting skulle formas efter era privatrta önskemål om ni gifte er i en moské eller synagoga. Eller i den Katolska kyrkan heller för den delen.
  • Duchess

Jag tillhör de som tror att det som står i Bibeln är rätt och sant. För evigt, alltså. Det låter ju väldigt enkelt.. men så var det den här lilla detaljen med oss människor...

Människor är varken enkla eller kloka, och det är människor som tolkar Bibeln. Jag menar att Gud har gett oss både Bibeln och en hjärna. Att inte använda den, eller att ignorera kunskap som vi har idag men inte hade för 100 år sedan, det ser jag som en ren förolämpning mot Gud. "When you know better you do better", brukar Oprah säga. Jag önskar att det kunde vara sant även bland kristna.

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:47:04 följande:
    Håller helt med, därför ser jag det som trångsynt att vilja att SvK ska leva med samma principer som för flera hundra år sedan bara för att "så har det ju alltid varit".Skulle vi alla leva så hade vi haft slavhandel än idag, för... det var ju rätt att ha en afroamerikan som slav så länge!Varför tänka själv?
  • JustMeAndMyLove

Jag har läst bibeln och kan helt enkelt inte tro på den. Jag behåller min tro på Gud, men inte på de män som skrev om honom.

Lever man konkret efter varje ord i bibeln kan man inte leva i dagens samhälle.
    Men tolkar man den och lever efter dess moral och etiska "sanningar" måste man acceptera att andra kristna gör det samma. Som tex homosexuella som är kristna.

Duchess skrev 2009-11-03 19:55:25 följande:
    Jag tillhör de som tror att det som står i Bibeln är rätt och sant. För evigt, alltså. Det låter ju väldigt enkelt.. men så var det den här lilla detaljen med oss människor... Människor är varken enkla eller kloka, och det är människor som tolkar Bibeln. Jag menar att Gud har gett oss både Bibeln och en hjärna. Att inte använda den, eller att ignorera kunskap som vi har idag men inte hade för 100 år sedan, det ser jag som en ren förolämpning mot Gud. "When you know better you do better", brukar Oprah säga. Jag önskar att det kunde vara sant även bland kristna.
  • passionsblomman
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen. Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Det verkar du ju VISST tycka! Att SVK ska ändra sig och fixa till lite mer "rättvisa" i hur vigseln ska gå till.
    Och så är visst argumenten här BÅDE att SVK är gammaldags och bakåtsträvande och vägrar nytänkande, samtidigt som det visst är en modenyck att besluta om vigselrätt för homosexuella.

Nu kan det hända att jag blandar ihop dina och Chris inlägg lite här, men summan av kardemumman i era tyckanden blir ju så!

Förresten så tycker jag ni kan skippa sådana där nedlåtande "lilla du"-grejer som ni så gärna kör med.
    Jag tvivlar på att någon av er är gammal nog att "lillagumma" särskilt många här.
    Dessutom är det trevligare om ni låter bli.
  • Chris24
    passionsblomman skrev 2009-11-03 20:00:09 följande:
    Det verkar du ju VISST tycka! Att SVK ska ändra sig och fixa till lite mer "rättvisa" i hur vigseln ska gå till.Och så är visst argumenten här BÅDE att SVK är gammaldags och bakåtsträvande och vägrar nytänkande, samtidigt som det visst är en modenyck att besluta om vigselrätt för homosexuella.Nu kan det hända att jag blandar ihop dina och Chris inlägg lite här, men summan av kardemumman i era tyckanden blir ju så! Förresten så tycker jag ni kan skippa sådana där nedlåtande "lilla du"-grejer som ni så gärna kör med.Jag tvivlar på att någon av er är gammal nog att "lillagumma" särskilt många här.Dessutom är det trevligare om ni låter bli.
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?
    Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.
    Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.

Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.

Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.
    Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.

Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.

Alla andra, ha en trevlig kväll!
  • Duchess

Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt att du inte kan tro på Bibeln, men jag förstår dig. Jag tror inte heller att man bara kan bestämma sig för att tro, och sedan förstå och svälja allt.

Alla tolkar Bibeln. Den som säger något annat ljuger för sig själv. Det förklarar hur det finns många som ärligt och uppriktigt försöker leva efter vad Bibeln säger, men ändå kommer till olika slutsatser. Att vara kristen är inte att ha alla rätt på provet. Det handlar mer om att försöka lära sig och förstå mer av vad Bibeln faktiskt säger.

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:59:14 följande:
    Jag har läst bibeln och kan helt enkelt inte tro på den. Jag behåller min tro på Gud, men inte på de män som skrev om honom.Lever man konkret efter varje ord i bibeln kan man inte leva i dagens samhälle. Men tolkar man den och lever efter dess moral och etiska "sanningar" måste man acceptera att andra kristna gör det samma. Som tex homosexuella som är kristna.
  • ario

Har jag skrivit lilla du?

passionsblomman skrev 2009-11-03 20:00:09 följande:
    Det verkar du ju VISST tycka! Att SVK ska ändra sig och fixa till lite mer "rättvisa" i hur vigseln ska gå till.Och så är visst argumenten här BÅDE att SVK är gammaldags och bakåtsträvande och vägrar nytänkande, samtidigt som det visst är en modenyck att besluta om vigselrätt för homosexuella.Nu kan det hända att jag blandar ihop dina och Chris inlägg lite här, men summan av kardemumman i era tyckanden blir ju så! Förresten så tycker jag ni kan skippa sådana där nedlåtande "lilla du"-grejer som ni så gärna kör med.Jag tvivlar på att någon av er är gammal nog att "lillagumma" särskilt många här.Dessutom är det trevligare om ni låter bli.
  • passionsblomman

Som sagt, spar gärna ordet "Ursäkta" tills du menar det.

Och efter ett inlägg som det här, så har du nog för tid och evighet förverkat dina möjligheter att räkna med att någon ska ta dina inlägg om att någon annan skulle vara kaxig eller hetsa, på något som helst allvar.

Om det här är din definition av att uppföra sig, så tror jag du hamnar ganska långt under de flesta andra här anser.

Och vad gäller att sköta sig själv, så var det här ett öppet forum sist jag loggade in. Jag säger till om jag tycker saker går otrevligt till, både på forum och i verkligheten.
    Så obekväm är jag.

Att det skulle vara fult eller omoget håller jag inte ett dugg med om. Det har för min del mer med civilkurage att göra och att man bör reagera när någon är taskig även mot andra.

Chris24 skrev 2009-11-03 20:10:31 följande:
    Ursäkta men vem pratade med dig? Jag kan bete mig väldigt ordentligt och uppföra mig i diskussioner,debatter,trådar,forum o vad som så vem är DU o peka o försöka läxa upp mig?Sköt dig själv o ge din åsikt,ja. Precis som jag gjorde men bestäm inte över hur jag ska göra eller inte göra eller säga eller inte säga är du väldigt snäll.Kom inte här och spela överlägsen eller bättre, du har din åsikt och jag har min. Snacka om att komma in mitt i en tråd och bete sig både fult och omoget, jag snackade i allmänheten och det fick jag göra sist jag kollade reglerna på BT.Det jag skrev till "lilla du" var en gång till JuliaAmelia och det är för att hon alltid hetsar och ska bete sig illa i sina inlägg, ja, kaxigt, ENLIGT MIG. Och där reagerade jag.Och vill jag diskutera Svenska kyrkan eller RYSKA kyrkan så tro fan jag kommer o göra det också, så lägg ner själv.Jag diskuterade allt o allting som jag ville, sen vida jag betalar till sVK eller inte vet inte du så snacka inte innan du vet fakta.Att jag dessutom frågade en massa var för att jag var nyfiken på allas åsikter, jag högg inte och jag angrepp inte och jag blev då inte aggressiv förens du kom in just nu o skrev.Alla andra, ha en trevlig kväll!
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...