• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • passionsblomman

Varifrån har du fått att någon sådan utnämning skulle ha skett?

Jag måste inte veta bäst för att få säga min mening. Ingen annan heller.

Men hur du kan få ordet urssäkta till att ha fler betydelser än att man de facto ursäktar sig för något, får du gärna förklara om du vill.

I de fall jag påpekat användningen här, så blir det precis som jag sa förut ganska fånigt, då det alldeles uppenbart bara används som en introduktion till efterföljande käftsmäll eller spya.

Precis som att "lilla du" "söta skribent" och annat i den stilen inte är annat än överlägsna klappar på huvudet.

Alltihop kvalar in under rubriken TRAMS och sänker nivån på diskussionerna, både i den här tråden och flera andra.

• Chris24
    Aleta skrev 2009-11-03 20:51:01 följande:
    Men är det någon som vänder sig till TS personligen?Hon fick ju svar på sina frågor i början av tråden, nu har diskussionen fortsatt helt enkelt. Ingen pratar väl ändå om någon specifik person?Gäster på bröllop är inte så elaka att de säger något till brudparet, men jag har själv blivit vittne till hur gamla tanter och släktingar ganska upprört diskuterade en vigsel de varit på med brudöverlämning. De manglade till och med prästen, som sa att han ahde upplyst om att det var kvinnoförnedrande. Han fick ändå skulden. "Du kan inte ha varit tillräckligt tydlig! X är en så trevlig och klok flicka så hon skulle aldrig gjort detta om hon hade vetat. Vi vet ju alla att hon står nära sin far ändå".De kom även överens om att aldrig nämna vad de tyckte om detta för X eftersom de inte ville förstöra hennes minnen av dagen, men deras minnen var definitivt förstörda.Och vad gäller prästen som egentligen inte ville ha överlämning från början så kan man ju bara konstatera att hur man än vänder sig så har man rumpan bak.
    Hahahaha men gud, tanter och deras äldre tänkandet, sånt får man ju uppleva hela tiden, på mitt jobb kan folk säga rätt ut vad dem tycker om dittan o dattan utan att tänka sig för, det är deras ärlighet som barn, dem är ärliga människor! Haha.

Jag var på ett bröllop där 2 tjejer gifte sig, dem äldre ansåg det ena med det tredje om detta o hur dem gick emot biblen osv osv o hur man kunde göra detta var helt oförlåtligt och gick också till angrepp mot prästen för hon gick med på detta och skulle min själ o dar inte va präst längre!
  • Aleta

Jag tror att ni helt enkelt missuppfattade varandra.

Det är nog bra om alla säger vilken kyrka man menar, Passionsblomman hade rätt där med din och min kyrka; jag har en egen kyrka, har inte du det?

Om du visste hur många inlägg jag har skrivit nere i svarsrutan som är allt annat än diplomatiska och trevliga. Jag skriver, läser och tänker: "Där fick de!". Sedan raderar jag alltihop och skriver något vettigt istället.

Chris24 skrev 2009-11-03 20:55:15 följande:
    Så som hon uppfatta vissa av mina meningar och ord onödiga och kanske omogna,uppfatta jag hennes detsamma och det vi la fram som är våra åsikter,mina åsikter helt enkelt.Sen att jag kan va fröken frågvisa är ju en annan sak, jag frågar för jag är nyfiken o intresserad av andras åsikter, sen precis som alla andra så håller jag kanske inte med om allt heller,därför det kallas diskussions forum Jag kan alltid uppföra mig o föra en mogen och lugn diskussion med folk (förutom min blivande man när han inte fattar alls o jag blir förbannad såklart men det är en annan femma) men jag upplevde vissa inlägg som onödiga och verkligen "herregud, du fattar ingetting o jag ska förklara för dig exakt hur det ligger till som jag tycker o skall va" ungefär. Vilket jag inte instämmer med då.Sen trodde jag man kunde diskutera lite olika kyrkor osv o inte bara en o samma men där kanske jag hade fel. "Lilla du" kom i stundens hetta inlägg av mig som var onödig men ibland blir man för på kanske man vill ju få fram så mycket men min dator sviker mig då den är så seg vilket leder till att jag hinner inte skriva med direkt som alla andra o blir efter, haha.
  • Aleta

Där måste jag ju hålla med om att du har en poäng så klart.

Men jag tycker att det är synd om tanterna som tycker att det är fel att viga homosexuella.
    I det andra fallet som jag tog upp så tycker jag synd om brudparet som det snackades en massa "skit" om pga överlämningen. Något de förmodligen inte hade räknat med.

Chris24 skrev 2009-11-03 21:00:15 följande:
    Hahahaha men gud, tanter och deras äldre tänkandet, sånt får man ju uppleva hela tiden, på mitt jobb kan folk säga rätt ut vad dem tycker om dittan o dattan utan att tänka sig för, det är deras ärlighet som barn, dem är ärliga människor! Haha.Jag var på ett bröllop där 2 tjejer gifte sig, dem äldre ansåg det ena med det tredje om detta o hur dem gick emot biblen osv osv o hur man kunde göra detta var helt oförlåtligt och gick också till angrepp mot prästen för hon gick med på detta och skulle min själ o dar inte va präst längre!
  • Chris24
    JT2010 skrev 2009-11-03 20:48:18 följande:
    Men hjälp vem utsåg dig till den som vet bäst?? Ursäkta kan användas i fler sammanhang än så, precis som brudöverlämning har fler betydelser har även ordet ursäka och i princip allt annat också fler sidor än en...
    Det jag också kände, blev rädd att jag var den enda som upplevde det så! Haha, fast jag tror Anna som startade tråden har helt försvunnit nu haha.
  • Chris24
    Aleta skrev 2009-11-03 21:00:33 följande:
    Jag tror att ni helt enkelt missuppfattade varandra. Det är nog bra om alla säger vilken kyrka man menar, Passionsblomman hade rätt där med din och min kyrka; jag har en egen kyrka, har inte du det? Om du visste hur många inlägg jag har skrivit nere i svarsrutan som är allt annat än diplomatiska och trevliga. Jag skriver, läser och tänker: "Där fick de!". Sedan raderar jag alltihop och skriver något vettigt istället.
    Hahaha, vet du hur många ggr jag också har gjort det?? I en annan tråd blev jag nästan förbannad o höll på att skriva något väldigt onödigt o kom på mig själv med "Fan va bra inlägg!" o sen raderade jag allt o skrev nåt lugnare o bättre

Ja,min kyrka är den katolska kyrkan, maronit egentligen men finns inte så många av dem här tyvärr,för mig då.
  • Chris24
    Aleta skrev 2009-11-03 21:04:00 följande:
    Där måste jag ju hålla med om att du har en poäng så klart.Men jag tycker att det är synd om tanterna som tycker att det är fel att viga homosexuella. I det andra fallet som jag tog upp så tycker jag synd om brudparet som det snackades en massa "skit" om pga överlämningen. Något de förmodligen inte hade räknat med.
    Men jag håller absolut med, jag tyckte det va onödigt men, som äldre invandrare så har man en helt annan syn på just homosexuella tyvärr, vi behöver inte sträcka oss så långt bak i åldern dock, handlar bara om hur man är uppväxt med och lärd angående ämnen som vad biblen säger, homosexuella, överlämning m.m
  • Aleta

Det är intressant det där med vad bibeln egentligen säger om homosexuella. Det verkar ju finnas en hel del tolkningar och översättningar som är emot. Tyvärr så är det väääldigt många som aldrig läser bibeln själva utan låter andra berätta vad de ska tro eller snarare HUR de ska tro. Det är sådant som gör religion farligt i mina ögon. Bättre när man kan och får ha ett personligt förhållande med vilken gudom man nu än vill tillbe.
    Lagar, moral, etik och jämställdhet bör fastställas gemensamt av samhället istället.

Chris24 skrev 2009-11-03 21:10:43 följande:
    Men jag håller absolut med, jag tyckte det va onödigt men, som äldre invandrare så har man en helt annan syn på just homosexuella tyvärr, vi behöver inte sträcka oss så långt bak i åldern dock, handlar bara om hur man är uppväxt med och lärd angående ämnen som vad biblen säger, homosexuella, överlämning m.m
  • Duchess

Jag är uppväxt och lärd med att homosexualitet är syndigt och att homosexuella inte ska få gifta sig. Ändå tycker jag annorlunda idag. Sen finns det naturligtvis också exempel på saker där det jag blivit uppväxt med har förstärkts och som jag tror på än idag.

Att man är uppväxt med någon är en förklaring till varför man tror som man gör, men är det inte bättre att själv försöka undersöka och lista ut vad som är rätt/fel?

Chris24 skrev 2009-11-03 21:10:43 följande:
  • JT2010
    Chris24 skrev 2009-11-03 21:04:10 följande:
    Det jag också kände, blev rädd att jag var den enda som upplevde det så! Haha, fast jag tror Anna som startade tråden har helt försvunnit nu haha.
    Jag som trodde jag var ensam om det hehe =) Ja tyvärr har ju denna tråd spårat ur totalt så förstår att hon inte vill va kvar..

Tycker hela tråden blivit pinsam...
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...