• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • Duchess
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
    Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.
    Förutom att Burre är en han och inte en hon, så håller jag med om det Burre skriver.

Om du inte tycker att prästen ska vara med och bestämma hur vigseln ser ut så går det ju utmärkt att välja borgerlig vigsel.
  • ario

jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen.

Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.

Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!

• anne på grönkulla

Nu har ju Svenska Kyrkan aktivt valt att behålla vigselrätten när lagen om samkönade äktenskap infördes. Många samfund som inte delar den uppfattningen som lagen ger uttryck för kanske inte har en juridisk vigselrätt, så att par där ändå måste viga sig borgerligt förutom sin kyrkliga vigsel, för att inte ses som sambos i lagens mening? Jag vet flera som missat det, vilket ju blir ett bekymmer senare, om det inträffar nåt som gör t ex arvsrätten eller nån annan juridisk aspekt av äktenskapet viktig. Men isåfall gör ju inte lagen nån skillnad - och som sagt, man kan komma undan att viga homosexuella genom att avsäga sig vigselrätt som samfund.

• JustMeAndMyLove

Du svara inte på en enda av mina frågor.
    Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.

ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    jag tycker inte man ska tvinga religiösa samfund att agera mot sin tro. Ungefär samma som att man ska tvinga muslimer äta griskött, Det måste vara upp till varje enskilt trossamfund. Jag förstår heller inte varför man vill viga sig i ett trossamfund som inte delar den egna trosuppfattningen. Det gäller dock inte bara homosexuella, utan även icke-kristna som insisterar på att gifta sig i kyrkan när de inte köper kyrkans koncept.Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
  • Chris24
    Duchess skrev 2009-11-03 19:19:54 följande:
    Jag tycker att både Läkare utan gränser och Djurskyddet gör bra saker, på olika sätt. Vet inte riktigt vad du menar med "hela vägen"? Det känns i alla fall viktigt för mig att ge både tid och pengar till organisationer som jag tycker göra bra saker. Det hoppas jag att alla gör, även om det är andra saker man brinner för. Du kan ju få en kyrklig välsignelse av ditt äktenskap i kyrkan även om vigselrätten tas bort. Varför skulle du känna dig sviken om kyrkan avsade sig vigselrätten?
    Som i att,hur pass långt får dem gå, läkare utan gränser enligt dig? Hör inte hit men jag finner det intressant bara.

Nja, vet inte vilket land du tänker på men nu är jag från Libanon och där ska man gifta sig i kyrkan,punkt slut, som katolik, för att bli välsignad,frälst o inför guds ögon.
    Samma sak med dop,det ska ske i kyrkan inför guds ögon, vi är ju uppfostrade på detta sättet och därför tror vi på det också.

I vår kyrka där jag är ifrån tex är homosexuella förbjudna in i kyrkan o det är ju inte något som är rättvist i mångas ögon,framför allt inte homosexuella som vill gifta sig i kyrkan, orättvist helt enkelt o det jag försöker säga är att det skulle kännas likadant om man förbjöd överlämning i kyrkan för oss som är för det tror jag.
  • nikitakatt
    ario skrev 2009-11-03 19:27:44 följande:
    Fel att försöka ändra på något som har levt med oss i flera hundra år!
    Fast då är det ju också fel att använda sig av brudöverlämning i Sverige då vi INTE har använt det i flera hundra år utan enligt tradition går in tillsammans.
  • Duchess
    JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:29:25 följande:
    Du svara inte på en enda av mina frågor.Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.
    Nej, jag tror att dina frågor är lite för obekväma för vissa skribenter....
  • Ore
    Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
    Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.Jag anser inte överlämning är fel,fult eller nedvärderande, jag förknippar det inte alls med nedtryckande av kvinnor och tror inte det förknippas så längre heller.Precis som katolska kyrkan förbjuder homosexuella fortfarande o det upprör många,skulle det uppröra många om överlämning skulle förbjudas.
    Du "tror inte" att brudöverlämning förknippas med nedtryckande av kvinnor.

Jag tycker att hela symboliken skriker "jag är underställd männen i mitt liv". Jag har flera vänner som tycker likadant, och som var rejält förvånade när en kompis till oss blev överlämnad vid sitt bröllop. Det finns många här i tråden som utrycker att de tar illa vid sig av brudöverlämning. Så det är ett faktum att brudöverlämning förknippas med att kvinnan är underställd mannen, det behöver du inte tro något om. Det är bevisat att det finns flera som anser att det är så (bl.a. svenska kyrkan som organisation också...)

Det finns otroligt mycket i sitt bröllop som man kan påverka, välja och styra upp. Men har man gjort valet att ha ett bröllop i svenska kyrkan, så får man faktiskt inse att det inte går att styra och ställa hur mycket som helst där. Kyrkan har vissa krav på hur ceremonin ser ut, och det tycker jag är helt rätt. De ska inte behöva låta bli att prata om Gud, hoppa över psalmer eller ersätta dem med poplåtar, eller annat som de inte anser ligger i linje med deras värderingar. Detta gäller även brudöverlämning.

Jag önskar en större tydlighet i frågan, att kyrkan helt enkelt bestämmer att brudöverlämning inte får förekomma där.

Vill man då ha möjlighet att ha brudöverlämning, finns ju fortfarande alternativet att ha en borgerlig vigsel.
  • ario

Men Sötaste skribent, endast svenska kyrkan ändrar sig efter mode, inte andra samfund

Inte ser du att andra samfund har ändrat sig? tack o lov!!!!

Halleluja!!!!:)

JustMeAndMyLove skrev 2009-11-03 19:29:25 följande:
    Du svara inte på en enda av mina frågor.Absurdt att kyrkan skulle behöva leva efter ditt sätt att se på kristendommen. Kyrkan ändras varje år, och tack och lov för det.
  • JustMeAndMyLove

Verkar så... är inte så förvånad heller.
    Lätt att ha en åsikt där man slipper tänka själv.

Duchess skrev 2009-11-03 19:31:37 följande:
    Nej, jag tror att dina frågor är lite för obekväma för vissa skribenter....
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...