Chris24 skrev 2009-11-03 19:22:19 följande:
Enligt den svenska kyrkan kanske, du behöver inte citera hennes ord för mig tack, jag kan gå tillbaka o läsa om jag känner för det isf lilla du, tack.Jag tycker inte som burre präst för den delen, jag anser inte likadant o jag håller inte med, jag tycker visst det är brudparets dag o prästen kan ge sitt råd eller åsikt men ska inte va den som avslutar det hela eller bestämmer om det ska va så.Jag anser inte överlämning är fel,fult eller nedvärderande, jag förknippar det inte alls med nedtryckande av kvinnor och tror inte det förknippas så längre heller.Precis som katolska kyrkan förbjuder homosexuella fortfarande o det upprör många,skulle det uppröra många om överlämning skulle förbjudas.
Du "tror inte" att brudöverlämning förknippas med nedtryckande av kvinnor.
Jag tycker att hela symboliken skriker "jag är underställd männen i mitt liv". Jag har flera vänner som tycker likadant, och som var rejält förvånade när en kompis till oss blev överlämnad vid sitt bröllop. Det finns många här i tråden som utrycker att de tar illa vid sig av brudöverlämning. Så det är ett faktum att brudöverlämning förknippas med att kvinnan är underställd mannen, det behöver du inte tro något om. Det är bevisat att det finns flera som anser att det är så (bl.a. svenska kyrkan som organisation också...)
Det finns otroligt mycket i sitt bröllop som man kan påverka, välja och styra upp. Men har man gjort valet att ha ett bröllop i svenska kyrkan, så får man faktiskt inse att det inte går att styra och ställa hur mycket som helst där. Kyrkan har vissa krav på hur ceremonin ser ut, och det tycker jag är helt rätt. De ska inte behöva låta bli att prata om Gud, hoppa över psalmer eller ersätta dem med poplåtar, eller annat som de inte anser ligger i linje med deras värderingar. Detta gäller även brudöverlämning.
Jag önskar en större tydlighet i frågan, att kyrkan helt enkelt bestämmer att brudöverlämning inte får förekomma där.
Vill man då ha möjlighet att ha brudöverlämning, finns ju fortfarande alternativet att ha en borgerlig vigsel.