• AnnaS82

Jag vill att pappa leder mig till altaret...

Hej på er!

Ringde o bokade kyrka idag! Nu känns det så verkligt!
    Det var bara det att jag fick höra att kyrkan (som jag tycker är så vacker, o som jag verkligen vill gifta mig i) vill följa de svenska "policyn" att man går in i kyrkan som ett par. (Man ska inte vara ett bihang till de andra.)
    Men jag vill gå in med min pappa. Det har alltid varit så i mina tankar... Jag vill att dörrarna ska öppnas, jag vill se min blivande make stå där framme, o jag vill bli överlämnad av min pappa.
    Jag vill gå in med "mitt gamla liv" och gå ut med det nya...
    Hur ska jag göra? Någon som har tips?

• Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...
  • anne på grönkulla

En värdegrundad organisation som kyrkan måste ju få möjlighet att utforma sina ritualer efter den tro man har. Man är ju inte en serviceinrättning utan en värdegrundad medlemsorganisation. Jag anser det modigt av kyrkan både att ta ställning för kvinnans jämställdhet i äktenskapet och för allas lika rätt att gifta sig - ingetdera är nog riktigt självklart för alla. Men om man inte gillar värderingar i en organisation så kan man ju välja att påverka den genom de mekanismer som finns (som just i svenska Kyrkan är demokratiskt valda) eller gå ur den och gå med i nån annan som stämmer bättre med ens egna värden.

• Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:07:06 följande:
    Varför vill du bara att man ska gifta sig borgligt? har du tänkt på att visa är mer religiösa än andra? jag skulle aldrig vilja gifta mig borgligt du jag anser att jag är religiös och vill bli välsignad inför Gud.Vad vill du ha kyrkan till? endast dop?
    För att äktenskapet är ett juridiskt bindande kontrakt. Det är därför en statlig angelägenhet, inte en kyrklig. Jag tror däremot att Gud gärna vill att människor ska leva i trogna och nära relationer, och gläds när två människor vill dela livet med varandra.

Det har ingenting att göra med hur religiös man är. Jag vill ha kyrkan till lovsång, bön och gudstjänstfirande. Vad vill du ha den till?
  • JustMeAndMyLove

Du kan ju fortfarande få din välsignelse i en kyrka, ceremonin finns kvar. Vad blir skillnaden?

ario skrev 2009-11-03 19:09:16 följande:
    inte utanför Kyrkan, inte enligt vår tro.
  • ario

Det låter bra, det finns många andra samfund som kan passa bättre om man inte delar samma värderingar som svenska kyrkan
    anne på grönkulla skrev 2009-11-03 19:09:33 följande:

En värdegrundad organisation som kyrkan måste ju få möjlighet att utforma sina ritualer efter den tro man har. Man är ju inte en serviceinrättning utan en värdegrundad medlemsorganisation. Jag anser det modigt av kyrkan både att ta ställning för kvinnans jämställdhet i äktenskapet och för allas lika rätt att gifta sig - ingetdera är nog riktigt självklart för alla. Men om man inte gillar värderingar i en organisation så kan man ju välja att påverka den genom de mekanismer som finns (som just i svenska Kyrkan är demokratiskt valda) eller gå ur den och gå med i nån annan som stämmer bättre med ens egna värden.
  • ario

till bön, dop och vigsel och allt annat

Duchess skrev 2009-11-03 19:10:40 följande:
    För att äktenskapet är ett juridiskt bindande kontrakt. Det är därför en statlig angelägenhet, inte en kyrklig. Jag tror däremot att Gud gärna vill att människor ska leva i trogna och nära relationer, och gläds när två människor vill dela livet med varandra. Det har ingenting att göra med hur religiös man är. Jag vill ha kyrkan till lovsång, bön och gudstjänstfirande. Vad vill du ha den till?
  • nikitakatt

Nej och det får enligt mig katolskakyrkan skämmas för alldeles själva tills de kommer på bättre tankar, jag är glad att svenska kyrkan valt att göra rätt.

ario skrev 2009-11-03 19:08:27 följande:
    Men inte i alla samfund! fortfarande kan man inte gifta sig i katoliska kyrkor
  • Duchess
    ario skrev 2009-11-03 19:12:10 följande:
    till bön, dop och vigsel och allt annat
    Menar du att du jämställer en juridisk överenskommelse med bön och dop? Det låter lite underligt i mina öron...
  • JuliaAmalia

Chris24 skrev 2009-11-03 18:59:06 följande:

O att säga det inte är brudparets dag den dagen man gifter sig är väl ändå inte sant eller?För man längtar, planerar o planerar,sätter datum o längtar, betalar massa o planerar mer, ser fram emot det o då ska väl inte något som tex överlämning förstöra det för någon för det förbjuds i kyrkan? Eller?
    Och eftersom du inte verkar ha läst alla tidigare inlägg så citerar jag Burre präst här:

"Naturligtvis får du ha i stort sett vilka påhitt som helst i dina egna privata angelägenheter. Det som försvårar en smula är att en vigsel i Svenska Kyrkan inte är en privat angelägenhet utan en offentlig gudstjänst.

Och eftersom vigseln är en gudstjänst så är den dels omgärdad av ett internt regelverk dels den enskilde prästens ansvar. Den är inte i något läge privat.

Eftersom Svenska Kyrkan arbetar med bland annat symboler så är vi också mycket medvetna om vad dessa bär inom sig, både av historia och nytolkningar. Men så länge det är en vigselgudstjänst så är det jag som tjänstgörande präst, med stöd av min kyrkoherde och biskop, som avgör vilka symboler som är tillåtna eller ej, alldeles oavsett den enskilde brudens tolkning av densamma.

Vill man fylla en ceremoni med egna symboler så finns alternativet borgerlig vigsel, även om jag tycker det är pinsamt med brudöverlämning även i dessa sammanhang, men det är bara min egen såikt och inget jag förväntar mig att andra ska hålla med om."

Alltså, bara för att du anser att din bröllopsdag är "din dag" så får du inte göra vad som helst. Det spelar liksom ingen roll hur mycket du har planerat och betalat, DU måste fortfarande rätta DIG efter kyrkan. Så enkelt är det!
  • ario

Svenska kyrkan har inte gjort rätt enligt mig, Bara enligt dig.
    Så det är ingen som ska behöva skämmas här, utan man följer kyrkans värderingar och riktlinje,

Vad du anser betyder det inte att det är rätt, jag personligen tycker tvärtom.

nikitakatt skrev 2009-11-03 19:12:19 följande:
    Nej och det får enligt mig katolskakyrkan skämmas för alldeles själva tills de kommer på bättre tankar, jag är glad att svenska kyrkan valt att göra rätt.
  • Chris24
    Duchess skrev 2009-11-03 19:04:45 följande:
    Man kan tycka att flera saker är viktiga samtidigt. Jag stöder t ex både djuskyddet och Läkare utan gränser. Det betyder inte att jag tycker att djur och människor har samma värde, men både två är viktiga för mig. Flera av mina närmaste vänner är homosexuella, och frågan om huruvida de ska få gifta sig eller inte har engagerat mig i många år och på olika sätt. Tro inget annat. Visst har man rätt att drömma och längta efter bröllopsdagen. Men väljer man en kyrklig vigsel får man också rätta sig efter kyrkans riktlinjer. Det är bra om de riktlinjerna blir tydligare. För övrigt tycker jag rent principiellt att alla kyrkor ska avsäga sig vigselrätten. Vigslar bör vara borgerliga, med möjlighet till kyrklig
    välsignelse av äktenskapet. Men det är väl kanske en annan fråga.
    Är du för läkare utan gränser? Hela vägen?

Nja,jag skulle nog inte vilja att man tog bort vigselrätten i kyrkan, jag själv kommer ju ifrån en uppväxt att man gifter sig i kyrkan,inför gud o alla helt enkelt så jag o min familj skulle väl känna oss svikna där.
Svar på tråden Jag vill att pappa leder mig till altaret...