• soffi73

Hur gör ni med ekonomin?

Vet inte om det här hamnar under rätt rubrik men i alla fall....
    Jag undrar hur ni gör med ekonomin efter ni gift er? Om ni har delad ekonomi och hur ni i sa fall delar upp den?
    Jag tjänar helt ok men min man tjänar ända nästan 50% mer än mig, brutto.Han betalar underhall at sin dotter pa 10 ar sa i slutändan när det är betalt och skatten är dragen har han inte riktigt 50% mer netto än mig, men han kanske ända mellan 8000-9.000 kr mer än mig i manaden, netto.Att ha helt delad ekonomi där allt hamnar i en pott sa att säga vill inte direkt nagon av oss ha, utan bada vill ocksa kunna ha egna pengar som vi kan köpa vad vi vill till oss själva för sa att säga. Som vi har det nu har vi delat upp det procentuellt efter hur mkt mer han tjänar sa att han betalar mer till hyra och alla andra utgifter. Men det känns sa himla krangligt nu ända tycker jag och jag är nyfiken och höra hur andra har gjort.

• Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?
  • missfröken1

Eller så flyttar man till ett varmare och billigare land på ålderns höst..

Tausen skrev 2009-11-05 11:12:43 följande:
    Ja och man glömmer lätt attt det blir mindre pensionspengar när man inte jobbar (eftersom det sätts över en del direkt från arbetsplatsen). Kan vara bra att sätta över extra själva till den personen..för tänk om något skulle hända. Lever man tillsammans när man är gamla (ingen är borta i förtid)så är det ju inga problem då delar man ju på dessa pengar, men annars...
  • didis

Men om familjen har pengar vad är det som gör prylen onödig? Om prylen gör maken glad så var den väl NÖDIG?

Visst har maken köpt musikinstrument som jag inte har någon glädje av men blir han glad av det så blir jag glad. Och så länge vi inte måste äta makaroner för att han köpt saxofon så vad spelar det för roll?

Nästa gång är det kankse min tur att köpa något "onödigt".

missfröken1 skrev 2009-11-05 13:34:33 följande:
    Men jag förstår inte dem som blandar alla pengar. Då kanske mannen springer och köper en i mina ögon önödig pryl till sin bil som han bara måste ha. Det är ju svårt att stoppa sådana inköp. Jag som är en kontrollmänniska skulle aldrig kunna ha ett gemensamt konto oavsett hur mycket jag älskade personen.
  • nano86
    didis skrev 2009-11-05 13:39:04 följande:
    Men om familjen har pengar vad är det som gör prylen onödig? Om prylen gör maken glad så var den väl NÖDIG? Visst har maken köpt musikinstrument som jag inte har någon glädje av men blir han glad av det så blir jag glad. Och så länge vi inte måste äta makaroner för att han köpt saxofon så vad spelar det för roll?Nästa gång är det kankse min tur att köpa något "onödigt".
    Så resonerar vi också. Köper jag nåt dyrare den här månaden så är det hans tur nästa gång men vi har också som "regel" att vi inte går och köper nåt som kostar mer än max några hundra utan att först ringa och kolla med den andra.
  • anne på grönkulla

Näe för par utan barn finns det kanske inte anledning rent konkret att dela utgifter så, mer än att det i vårt fall skulle kännas väldigt konstigt att ha väldigt olika möjlighet till fritidskostnader och i förlängningen levnadstandard.

Men har man bildat familj och äger gemensamt boende så är ju både valen man gör av boende och valen man kan göra av hur mycket tid man lägger på jobb/karriär bundna till inkomst och inkomstutveckling. Så om man t ex bestämmer att den ena ska ha lägre inkomst under en tid för att ta hand om gemensamma barn men på kuppen får lägre inkomst, kanske inte bara just då utan under en följd av år, så tycker jag det är fullt rimligt att den andras inkomst ska betala familjens gemensamma beslut (boende, semester, sparande och pension påverkas ju för båda i paret och för barnen).

Svanboet skrev 2009-11-05 13:15:38 följande:
    Nu kommer jag kanske verka en aning plump men jag har aldrig fattat varför man ska behöva betala procentuellt mer för saker bara för att man tjänar mer. Hos oss fungerar det så här...Huslån, gemensamma försäkringar, el o vatten och andra gemensamma utgifter t.ex. mat som handlar hem betalas 50/50 - vi bor ju lika mycket i huset och äter "lika mycket" mat och försäkringen täcker ju bådas grejor. Dessa kostnader dras från ett gemensamt servicekonto dit vi överför pengar på ett förbestämt datum varje månad. De pengar som blir kvar på mitt eget konto använder jag för att betala mina egna försäkringar, fritidsintressen och nöjen. Det behöver inte vara svårare än så.
  • Lyckliga013bruden

vi har ett gemensamt konto där vi för över en viss summa var varje månad till hyra, mat, och sånt. Sen är lön och studiebidrag våra egna att göra vad vi vill för.
    Vill inte leva på min m2b´s pengar bara för han tjänar mer eller så, skulle jag nog inte kunna handla saker utan dåligt samvete och känna att jag måste motivera mina nya skor

• junibrud2010

Här kör vi allt ditt är mitt och det som är mitt ska du skita i

• Malla och Mojje

Vi delar på allt. Det finns inga "dina" och "mina" pengar. Det funkar jättebra och ingen av oss upplever att vi inte har "egna" pengar eller inte kan köpa grejer till oss själva. Vi tjänar inte lika mycket men det spelar ingen roll, det kommer att jämna ut sig ändå. Under en period tjänade han mer pengar än mig och nu har vi "bytt". Jag tror att det funkar just pga att ingen av oss är shopping-tokig utan väldigt ekonomiska. Måste vara svårare om en är spara och en slösa...

• Jojjo82

Vi är båda två Slösa så vi har delad ekonomi på det sättet att någon av oss betalar alla våra gemensamma räkningar och sedan flyttar den andre över hälften av den summan till den som betalade. De pengar som finns kvar på respektive konto tillfaller "kontoägaren" Detta känner vi att vi måste göra då vi tenderar att köpa mycket "onödiga" prylar på varsitt håll.

• Rufsas
    Svanboet skrev 2009-11-05 13:15:38 följande:
    Nu kommer jag kanske verka en aning plump men jag har aldrig fattat varför man ska behöva betala procentuellt mer för saker bara för att man tjänar mer. Hos oss fungerar det så här...Huslån, gemensamma försäkringar, el o vatten och andra gemensamma utgifter t.ex. mat som handlar hem betalas 50/50 - vi bor ju lika mycket i huset och äter "lika mycket" mat och försäkringen täcker ju bådas grejor. Dessa kostnader dras från ett gemensamt servicekonto dit vi överför pengar på ett förbestämt datum varje månad. De pengar som blir kvar på mitt eget konto använder jag för att betala mina egna försäkringar, fritidsintressen och nöjen. Det behöver inte vara svårare än så.
    Vi betalar inte in lika mycket på vårt konto för gemensamma utgifter utan vi kör på att vi båda ska ha en viss summa efter inbetalningen, till "privata" nöjen.

Anledningen till detta är att det är ganska stor skillnad på våra löner just nu och då skulle det bli så att en utav oss vill göra massa dyra aktiviteter hela tiden och då har den andra inte råd att följa med på det. Dessutom skulle vi behöva flytta då vår lägenhet är ganska dyr. Samma gäller för semestrar och annat. Denna lösning passar utmärkt för oss så vi är nöjda.
Svar på tråden Hur gör ni med ekonomin?