• Chocladmonstret

    Suitopia

    Fick precis ett nyhetsbrev ifrån www.suitopia.se

    Nu kan man beställa smokings, Frack, Frpckcoat etc ifrån dem, ca 2000kr. (beställer kostym som vanligt och sen mailar dem att man vill ha ngt annat, typ Jaquett)

    Min Man köpte sin bröllopskostym därifrån förra året och vi var väldigt nöjda.

    Mvh
    Sofia

  • Svar på tråden Suitopia
  • Sara1976

    Bommul vore ju spännande, kanske får bli det också, bestälde tygptover idag så att vi kan välja tyger i lugn och ro hemma.

  • Katarina Michael

    Var roligt att höra positivt om dem, var inne och kikade där, tänkte perfekt för mannen min, mått beställd som passar hans längd, vilket är problem annars...

    Ska bara få honom att beställa med, men han vill vänta till sommaren då han vill gå ner i vikt innan dess....

  • Sebastiána

    Bommul hihi... det var en intressant tygsort

  • Sara1976

    :) beställde tygprover, dvs de andra tygsortern som han skall ha till bröllopskläderna. Bommulskostym, det får bli till bröllopsresan det :)

  • BlackWIngedAngel

    En fråga till er som beställt från suitopia:

    Hur är skillnaderna mellan tygerna som är 100% bomull och de som är 55% kashmirull?
    Tänker mest på värmeskillnader och hur mkt de olika tygerna skrynklar sig.?

  • Sara1976

    Kostymer brukar väl inte skrynklas i värme? Luftfuktighet kan val kanske spela in, men tror inte det är särskillt synligt på kostymer.

    Tror tyvarr att vår män får acceptera att det kan bli varmt i solen med kostym, men de kan ju ta av sig kavajen om de skulle vilja.

  • BlackWIngedAngel

    Jag menade inte att kostymer skrynklar i värme, utan jag var intresserad av hur mkt de olika tygen skrynklar i jämförelse med varandra.

    Och visst, kostym är ingen sval klädsel, men än en gång är det skillnaden mellan tygen som jag söker. Är bomullen betydligt svalare eller är de ungefär lika varma?

  • Sebastiána

    Vad välja för att killen ska se smalare och längre ut? Jag misstänker att flugan och maggördeln till smokingen skulle få min BM att se lite rund ut (inte för att han är tjock, men ändå) och frockcoat och jaquette skulle göra att han såg kortare ut än annars, och han är inte så lång. Då återstår frack, som åtminstone är kort framtill, och vanlig kavaj. Frack blir för högtidligt och skulle inte matcka våra gäster alls (men snyggt är det). Kavaj känns lite för enkelt även om vi tänkt ha mörk kostym som klädkod.

    Puh!

    Jag tänkte så småningom dra iväg med honom till någon butik så att ha kan prova vad han passar i, men vi tänkte annars beställa från Suitopia.

  • Sara1976

    Precis vad vi gjorde, kollade i butik, valde jaqett, nu har vi bestalt tygprover och skall beställa på tisdag..


    Sebastiána skrev 2010-02-14 00:18:24 följande:
    Vad välja för att killen ska se smalare och längre ut? Jag misstänker att flugan och maggördeln till smokingen skulle få min BM att se lite rund ut (inte för att han är tjock, men ändå) och frockcoat och jaquette skulle göra att han såg kortare ut än annars, och han är inte så lång. Då återstår frack, som åtminstone är kort framtill, och vanlig kavaj. Frack blir för högtidligt och skulle inte matcka våra gäster alls (men snyggt är det). Kavaj känns lite för enkelt även om vi tänkt ha mörk kostym som klädkod.Puh!Jag tänkte så småningom dra iväg med honom till någon butik så att ha kan prova vad han passar i, men vi tänkte annars beställa från Suitopia.
  • Sebastiána

    Han skulle nog bli sååå stilig i frack! Och han skulle matcha mig eftersom jag har tänkt ha långa handskar, brudkrona och slöja. Problemet är bara att vi då skulle skilja oss mycket i stil jämfört med våra gäster (vi har tänkt ha klädsel Mörk kostym). Jag tänker ta av slöja och handskar till middagen så då blir jag lite mindre festfin, det är svårare att "klä ner" en frack.

  • Sebastiána

    ...och dessutom, om brudgummen har frack vad ska då marskalkarna ha? De måste väl också ha frack då? Att vi själva kostar på frack är ju en sak men att begära att marskalkarna ska skaffa frack känns lite ofint - och inte har vi råd att köpa det till dem heller.

  • BlackWIngedAngel

    Sebastiána: Nej frack är inget konstigt till en dress code med märk kostym. Bruden är ju så gott som alltid mer finklädd än kvinnorna i övrigt så det är inget konstigt om brudgummen matchar henne bättre än gästerna. Om du har hellång klänning kan han absolut ha frack!
    Och likadant gäller brudföljet, många tärnor har inte hellång klänning även om bruden har det, så varför skulle marskalkerna behöva vara lika uppklädda som brudgummen? Om dina tärnor inte har hellångt skulle jag alltså vilja hävda att det är helt ok att marskalkarna har kostym, även om brudgummen har frack.

  • BlackWIngedAngel

    Någon som har några svar på dessa frågor?


    BlackWIngedAngel skrev 2010-02-13 20:12:37 följande:
    Jag menade inte att kostymer skrynklar i värme, utan jag var intresserad av hur mkt de olika tygen skrynklar i jämförelse med varandra. Och visst, kostym är ingen sval klädsel, men än en gång är det skillnaden mellan tygen som jag söker. Är bomullen betydligt svalare eller är de ungefär lika varma?
  • Sara1976

    Bommul är ju ofta väldigt svalt, men brukar sällan se svart bommulsplagg.

    Om ni vill ha ljus kostym så blir nog bommul perfekt.

    Vad är det ni letar efter, vart skall ni gifta er?

  • BlackWIngedAngel

    Vi ska ha sommarbröllop och kyrkbröllop.

    Tänkte mer hur just de två tygerna som jag nämnde är, egenskapsmässigt. Har du/ni beställt en kostym i någotdera?


    Sara1976 skrev 2010-02-15 14:03:16 följande:
    Bommul är ju ofta väldigt svalt, men brukar sällan se svart bommulsplagg.Om ni vill ha ljus kostym så blir nog bommul perfekt.Vad är det ni letar efter, vart skall ni gifta er?
Svar på tråden Suitopia