• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • sockersmulan
    KatjaB skrev 2010-01-21 22:17:59 följande:
    man kanske skulle försöka få igenom bernadotte fast med stavningen bärnadått, annars går det väl aldrig igenom
  • NiVi

Jag har ett inte jättevanligt men inte speciellt ovanligt efternamn och min sambos släkt är enda släkten i världen (vad vi vet) som heter det dom heter. Dessutom är det namnet så vackert och låter perfekt ihop med mitt förnamn så valet var lätt!

• MBLL

Jag kommer ta min sambos namn då det bara är hans föräldrar, samt bror med familj som heter det. Jag gillar dessutom namnet så därför blev det inget problem. Vi bestämde detta när vår son föddes så han fick "rätt" namn från början så nu när vi ska gifta oss behöver vi inte fundera på det.

• 1 Grevinnan

Vi har hållit på och funderat på det i typ ett och ett halvt år, att ta ett hammalt släktnamn, men nu när det började brinna i knutarna, så bestämde si g min ambo för att han inte ville ta ta det namnet, så nu tar vi hans efternamn. Inget son-namn, men hller inte ovanligt, det är OK. men släktnamnet hade varit mkt coolare! Som jag har förstått det kan inte båda ha två efternamn, men jag behåller mitt flicknamn så jag kommer att ha ett mellan man och ett efternamn, men min sambo kommer bara att ha ett efternamn, sitt nuvarande.
    Men det här är klurigt.
    Det traditionella är väl att man tar mannens efternamn, så kommer man inte överens får man väl göra så , ta ett helt nytt namn eller behålla sina efternamn.

• Besservvisser

Vi är överrens. Vi behåller var sitt efternamn!

• Twid

Ähh! same shit!!
    Vi kommer heta widing ivarsson! Det är det som står på posten, som står på brevlådan och det vi presenterar oss som!! Men Våran yngsta dotter fick "dubbel namnet" aoutomatiskt förtryckt på namn blanketten. För att våran äldsta redan hette det!

BlackWIngedAngel skrev 2010-02-22 15:34:41 följande:
    Inte dubbelnamn utan ett mellannamn och efternamn. ;)Nu har ju ni redan barn, men era skulle ni få fler barn så kommer dessa bara heta Ivarsson eftersom mellannamn inte går att ärva.
  • JustMeAndMyLove

vi vet inte alls hur vi ska göra. Jag vet bara att jag avskyr mitt efternamn för det ställde till så jäkla mycket problem när jag var yngre.

Men vi är lite rädda över att om min sambo skulle byta skulle hennes pappa och farfar bli sårade. De skulle aldrig säga något på så sätt eller försöka få oss att ändra oss men det syntes nått i hennes pappas blick när vi förde det på tal.
    Min sambo är den sista i deras familj som heter så då hon är enda barnet och hennes pappa var enda barnet etc.

• BlackWIngedAngel

Jo jag vet att skillnaden är hårfin, men det är i alla fall viktigt att folk veta att man inte kan ärva mellannamn. Om föräldrarna har olika namn kan ju barnen få det ena som mellannamn, men inte annars.

Vet du säkert hur det skulle bli om ni fick ett barn efter att ni bytt? Är du säker på att det barnet får samma mellannamn som sina syskon? För kvinnan som jag talade med på Skatteverket fick det inte att låta som att det fungerade så.

Twid skrev 2010-02-22 20:21:31 följande:
    Ähh! same shit!! Vi kommer heta widing ivarsson! Det är det som står på posten, som står på brevlådan och det vi presenterar oss som!! Men Våran yngsta dotter fick "dubbel namnet" aoutomatiskt förtryckt på namn blanketten. För att våran äldsta redan hette det!
  • anne på grönkulla

Förmodligen för att ni inte var gifta då? För mellannamn kan inte ärvas.

Twid skrev 2010-02-22 20:21:31 följande:
    Ähh! same shit!! Vi kommer heta widing ivarsson! Det är det som står på posten, som står på brevlådan och det vi presenterar oss som!! Men Våran yngsta dotter fick "dubbel namnet" aoutomatiskt förtryckt på namn blanketten. För att våran äldsta redan hette det!
  • trollsländebrud

Vi ska ta mitt efternamn. Vi har båda två ganska ovanliga efternamn men jag tycker att hans är så fult att jag verkligen inte ville heta det. Dessutom fanns det ingen släktanknytning i det namnet då det var ett namn hans pappa tagit/hittat på.( Jag förstår inte att han inte kunde ha hittat på ett finare namn om han ändå tog ett namn;P.) Jag har dessutom redan bytt efternamn en gång, när mina föräldrar gifte sig när jag var 14, innan hade jag mammas efternamn. För övrigt gillar jag vekrligen mitt efternamn. För min sambo var det mest en traditionsgrej, "man brukar ta killens efternamn", inte att han inte gillade mitt efternamn, det var mest en principsak så jag var ganska sur ett tag på att han var så envis pga av en sån sak.  Sen så gifte sig en av hans kompisar som han aldrig trodde skulle kunna ta tjejens efternamn men det var precis vad han gjorde så då var det helt plötsligt ok. Så nu ska vi heta mitt efternamn. Vår son fick mitt namn vid födseln, då jag tänkte att det var ännu en anledning till att ta mitt namn sen vid giftermål... Lite knäppt kanske men min kille sa inget mo det då...

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???