• TheQofLnB

Är ni överens om efternamn???

Vi ska gifta oss nu till försommaren och har börjat prata om det här med namnfrågan. Jag ahr tagit upp frågan ganska många gånger men nu måste vi prata om det.
    Jag har ingen jäääättevanligt namn men inte heller ovanligt och det låter hur som helst ganska ordinärt, det är fint men just ordinärt. Min Fästman har ungefär samma namn. Eller ett namn i precis samma kategori.

Jag har liksom sett fram emot att byta namn men inte till hans. Eller gärna till min fästmans namn om det hade varit ett annat.

Hur gör ni? Är alla bara sådär romatniskt överens eller?
    Jag är ganska flexibel, tycker jag själv och kan fundera på flera olika alternativ och jag ber inte honom att byta till mitt nuvarande namn men han vill prompt ha kvar sitt eget och jag vill inte byta för att byta till ett likadant som jag redan har...

Snälla säg att det finns nåååågon som sitter i samma dilemma...

• Svar på tråden Är ni överens om efternamn???
  • KatjaB

Det låter fint, lite isländskt
    Att heta pappas namn + dotter i efternamn var mitt förslag då när vi i familjen skulle byta efternamn men blev nedröstad av mina systrar

Aleta skrev 2010-01-21 08:15:30 följande:
    Vi löste det så att barnen har mitt namn (de får ju alltid mammans automatiskt) och sedan heter de som sista förnamn sin pappas förnamn och dotter, typ Joakimsdotter.Vi har inga problem alls med att heta olika och det känns inte konstigt heller.
  • Lelay

Men värst är väl ände de som hittar på egna nya namn. Som låter adelsaktiga. Får rysningar när jag hör folk som plötsligt heter Månepil, Af Ängelsöga och Löfengrip. Gaaaahhhh, det är så vidrigt. Det känns om folk leker att de är någon annan, någon lite finare.

Nä, jag behåller mitt namn, han behåller sitt. Det gör oss inte mindre gifta, inte mindre samhörighet eller något annat tjafs.

mrsJR skrev 2010-01-20 13:20:02 följande:
    Nu skrev jag ju det med viss ironi, självklart kommer de inte att bli ovanliga. Jag tänker mer att när alla vill heta något ovanligt blir det ovanliga till slut vanligt om du förstår hur jag menar. Jag tycker att det är intressant att svenskar är så benägna att byta efternamn, faktum är att vi är det folk i världen som gör det mest. Kanske är det för att vi är individualister som vill utmärka oss och inte har så starka band till vår familj och släkt. Intressant är också att det mest populära är att byta från vanliga -sson namn till adelsklingande efternamn. Var denna nykonservativa trend kommer ifrån vet jag inte? Samtidigt som vi vill vara moderna och predikar jämlikhet och jämställdhet så blir det allt mer populärt att byta till namn som förknippas med en institution som står för allt annat än dessa ideal. Sen förstår jag inte de som tycker att kvinnan ska ta mannens namn, det är ju bara gammalt och förlegat.
  • Optimia
    Dejli skrev 2010-01-20 23:29:30 följande:
    Han å andra sidan vill ha sitt för att det dels är tradition att man tar mannens, sen att det är färre som har hans...
    Det är faktiskt inte något speciellt gammalt påfund att kvinnan ska ta mannens namn, det var först på 1800-talet folk började med det. Förr hade vanligt folk inte ens efternamn (på det sätt som vi har efternamn idag), utan man hade ett gårdsnamn/ätt-namn som visade var man "hörde hemma".

Magdalena Ribbing har skrivit ett utmärkt svar på en fråga om efternamn och traditioner:

"Att kvinnan får mannens namn vid äktenskapets ingående är inte någon gammal sed, inte förrän 1920 infördes i giftermålsbalken att kvinnan skulle ha mannens efternamn.
    Tvärtemot detta kom 1982 en ny namnlag som stadgade att mannen fick ta kvinnans namn lika väl som hon hans. Däremot har det mycket länge varit vanligt att barnet fått faderns familjenamn, eftersom barn födda inom äktenskapet ansågs höra till hans släkt. Barn födda utom äktenskapet har fått moderns namn om inte annat anmälts inom tre månader.

Seden att kvinnan skulle ha mannens efternamn utvecklades på 1800-talet. Till dess var patronymikon vanligast, att son eller dotter fick som familjenamn faders förnamn med tillägget -son respektive -dotter. Inte heller adliga familjenamn var speciella, man hette sin fars förnamn med tillägget -son eller -dotter och preciseringen "Vasa" eller "Bonde" eller vad det var, alltså namnet på den ätt man tillhörde, på samma sätt som ofrälse kunde ha sin fädernegårds namn som bestämning."
    www.dn.se/blogg/etikettfragan/2009/06/22/vilket-antal-efternamn-3915
  • Linadesign

Innan vi gifte oss var vi överens om att vi båda ville heta samma namn. Och ingen vill ha dubbla namn.

Båda hette son-namn; jag ett väldigt vanligt och han ett lite mindre vanligt. Så jag sa först att jag skulle byta till hans. Det kändes helt OK. Men så började vi samtidigt kolla upp reglerna kring släktnamn. Då såg vi att vi kunde ta ett gammalt släktnamn på min sida som jag alltid tyckt är så fint. Jag lät min make bestämma vilket vi skulle ta, för jag kände att det inte spelade någon roll för mig. Men han gillade släktnamnet så mycket så han valde det. Så båda är nöjda med det.

• Eftertioår

Nu har jag inte läst igenom tråden så detta kanske har kommit upp tidigare. Men jag har flera vänner som behållt sina respektive efternamn även efter de gft sig. Deras barn har bådas efternamn. Det är ju också en lösning.

• Svanboet

Jag tror inte det var anledningen till att jag fastande för ett av våra alternativ när namnbyte kom på tal... Runelius. Väldigt fint tycker jag men ett "nytt och påhittat" namn som antaligen klingar mer "adligt" än Johnsson. Nu vill ju inte gubben heta det så vi kommer välja något annat men jag hade mer i åtanke vad jag ville heta, vart mitt namn kan komma att förknippas med mig och mitt arbete och framförallt ville jag byta och det är inte så himla lätt att hitta på nya namn nu för tiden.

Lelay skrev 2010-01-21 09:43:46 följande:
    Men värst är väl ände de som hittar på egna nya namn. Som låter adelsaktiga. Får rysningar när jag hör folk som plötsligt heter Månepil, Af Ängelsöga och Löfengrip. Gaaaahhhh, det är så vidrigt. Det känns om folk leker att de är någon annan, någon lite finare.
  • SophiaM

Vi kommer ha mitt namn som efternamn och ta ett släktnamn från hans sida som mellannamn.
    Jag är inte alls villig att byta efternamn då mitt är relativt ovanligt och det är de namnet som jag känner mig mest "hemma" i.
    Dessutom heter mina barn samma som jag och jag vill heller inte byta namn på dom båda... :)

• Sebastiána

Jag vill INTE ha min BM:s efternamn, ett av de vanligaste son-namnen i Sverige. Jag hade inte velat byta annars heller eftersom mitt namn är en del av min identitet. Min BM vill helst att jag ska ha hans och vill inte byta till mitt (han tror att det är toffelaktigt). Vi kommer inte att skaffa några gemensamma barn eftersom han redan har två tonårssöner och inte vill ha fler barn. Alltså kommer vi att behålla våra respektive efternamn. Det gör ju inget att jag inte har samma namn som hans barn eller vice versa.

• Sebastiána
    Lelay skrev 2010-01-21 09:43:46 följande:
    Men värst är väl ände de som hittar på egna nya namn. Som låter adelsaktiga. Får rysningar när jag hör folk som plötsligt heter Månepil, Af Ängelsöga och Löfengrip. Gaaaahhhh, det är så vidrigt. Det känns om folk leker att de är någon annan, någon lite finare.Nä, jag behåller mitt namn, han behåller sitt. Det gör oss inte mindre gifta, inte mindre samhörighet eller något annat tjafs.
    Håller med!
  • tågjäntan

Vi hade båda -ssonnamn. För mannen hade det nog inte spelat så stor roll, men jag har alltd varit ltie trött på mitt -ssonnamn . Då visar det sig att hans mammas flicknamn, som en syster tll honom tagit, var ett inte jätteovanligt namn, men ändå inte -ssonnamn, så valet blev inte så svårt för oss.

Ett par jag kände, där hade hon inte ett -ssonnamn medan han hade det. Därför ville hon inte ta det. Då kom hennes mamma på att de skulle kunna ta hanns tredjenamn som efternamn och patent och registreringsverket gick med på.

Svar på tråden Är ni överens om efternamn???