Heeeej! Steppar in här nu när alla säkert gjort helg...
jaja. Så är det ju.
MEN vad ser jag+ Ligger trollet och visar rumpan Vickan??
jag har inte hunnit läsa mer än denna sista sidan så jag bara gissar..
Vill isåfall säga två saker:
1) håller med AM. Jag förstår inte att folk völjer att föda barnet i säte? Visst KAN det ju gå bra och det är säkert helt annorlunda nu idag att föda på ett modernt sjukhus, men själv kände jaga tt "varför ens riskra om det så bra var en pytterisk?? Hur ska man kunna leva med den vetksapen att det kanske var ens eget fel att barnet är skkadat. Alltså OM det tar skada p g a sätesförlossningen. Jaja, det är MIN uppfattning. Jag ville gärna haft en vanlig förlossning men eftersom min dotter inte hunnit vända sig innan hon kom så kändes det heeeelt naturligt med kejsarsnitt. Det var tillräckligt mycket ändå att oroa sig för....
2) jag fick veta av en kompis att hennes f d kollega varit inne för att vända sitt barn. Detta är ju något jag hört många göra och jag har inte tänkt på det alls som en "risk". Självfallet är det säkert så att risken är minimal att ngt går fel, men i min kompis kollegas fall visade det sig bli katastrof. De kunde vända barnet MEN i och med denna procedur måste ngt ha gått snett. För under det kommande dygnet efter vändningen kände hon mindre och mindre av barnet och började sedan blöda rejält. Hon åkte då in till akuten och det visade sig att barnet dött. Troligen p g a skador efter vändningsproceduren. och DÅ fick hon veta av Bm att detta är en liten, men DOCK risk!!!!!!!!!!
JAG hade blivit GALEN!
Det är väl en sak om man informeras om sådant INNAN och sedan ändå fattar beslutet att ta risken. Ungeför som med sötesförlossningar. Man VET att det finns en liten risk. Men man väljer att ta den ändå. Men i den här mammans fall hade ingen sagt något om att det ens FANNS en sådan förhöjd risk med vändning! Och när jag frågat andra jag känner som fått sina barn vända (med gott resultat och lyckliga slut!) så är det ingen av dem som säger att man pratade om en förhöjd risk för attt barnet skulle kunna skadas av proceduren.
Det allra hemskaste med detta specifika fallet tycker jag var att det handlade om ett par som förskt i åratal att få barn. De hade 4 misslyckade IVF:er bakom sig och sedan hade hon äntligen blivit gravid. MEN så händer detta. någon månad innan förlossningen. Helt makabert! Hur kan man ens hämta sig efteråt?!
jag är mycket medveten omatt allt man gör medför en risk för att något dåligt ska hända. MEN jag tycekr att man i de fall där det faktiskt finns mätbara ökningar av riskfaktoere bör INFORMERA om detta. Sedan kan ju personen eller personerna det gäller göra ett val utifrån de siffror som finns samt hur man själv känner. Även en minimal risk KAN ju vara ngt EN person inte vill utsätta sig för, medan en annan kanske inte tycker det är så farligt. Med tanke på detta parets historia så kan man ju tänka sig attt de valt bort att vända sitt barn OM de känt till att det fanns en förhöjd risk för att barnet skulle skadas eller dö. Vilket ju hände.
Ibland tycker jag att fokl fokuserar på så konstiga saker. Många svenska barnmorskor/läkare verkar ofta vilja poängtera hur farligt det är att dricka alkojhol under graviditeten. Att det faktiskt FINNS en förhöjd risk för skador på fostret. Den är ju knappt mätbar, men det FINNS ändå där. Alltså big no no och viftande pekfinger. MEN ä andra sidan så är det sååååååå viktigt med NATURLIG VAGINAL FÖDSEL för kejsarsnitt är minsann BAR till för medicinska orsaker. Så till den grad att man propsar så för vaginal födsel att man mer än gärna vänder barnen i magen för att försöka få de på rätt håll. Men den visserligen minimala men DOCK risk som finns att orsaka enorm skada genom denna process talas det inte alls om!!!!!!
Sådant får mig skitförbannad!
I ena fallet är promillespromilles ökade risker enormt viktigt att undvika. Men i andra fallet nämns det inte ens,
Nu ville jag inte skrämma upp dig med detta Vickan, MEN jag tycker det är viktigt att känna till ATT det faktikst finns en riks med just vändningar!
Sedan måste man ju själv känna efter och väga för och emot i SITT EGET FALL.
Men som sagt har man flera år av slit för att få barn. 4 IVF:r bakom sig som paret det handlade om, så kasnke man valt annorlunda om man informerats om den risk som fanns, Man kasnke inte hade tyckt att just kejsarsnitt vore världens undergång mot att ens barn överlevde....?!