• Leksi

    I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan

    Men oj vad lugnt det var i tråden idag. Alla är ute och njuter av solen och våren kanske? Eller ligger & krystar fram en liten groda måntro?! *väntar ivrigt på rapport från Blommis*

    Jag tog mig till MVC idag, lugnt & metodiskt, fort gick det ju inte men jag kom fram. Min barnmorska trodde att det onda kunde bero på vätska som tryckte på en nerv också, eftersom det i princip är en punkt på vänster sida som gör svinont så fort jag har tyngd på det benet. Hon rekommenderade TENS-maskinen så vi ska testa den nu ikväll. Det "svåra" är ju att jag inte har ont alls när jag är still så jag vet inte riktigt hur man ska avgöra om det hjälper...? Gå omkring med den kanske? Ajaj, två smärtor samtidigt, mmm låter nice. Fast kanske bra övning inför förlossningen.

  • Leksi

    GRATTIS Fjällbruttan och hela familjen!! Äntligen kom er lilla groda (3,8 är väl inte så stort?)!!

  • Leksi

    Fasen också att jag missade dagens kramkalas. Kramar allihop så här några timmar senare.

  • Leksi
    Sonja68 skrev 2010-04-20 13:09:05 följande:
    Igår skulle jag vara så hurtig och forstätta min nya bana "smyga in motion i vardagen". Ja, yes. Hmmm...Kom på att istället för att köra dottern till hennes dansklass för att sedan köra hem, för att sen köra tillbaka och hämta henne om 45 min, så skulle vi cykla. Vi cyklade dit, jag lämnade henne, jag cyklade som en dåre i 45 min. Vår lilla håla cyklar du 2 varv runt på 45 min konstaterade jag. Sen hämtade jag henne, vi började cykla hemåt. Jag tänkte just att "det här med att cykla är ju bra vardagsmotion"... pyyyysssssssssssss...."Mamma vad är det som låter?" Yes. Ni anar rätt, punka på däcket INte för att jag cyklade på nåt vasst, tror jag, utan för att däcken är så gamla och slitna sen tidigare (och dessutom är de ojämna och några ekror av) och gummit alldeles sprucket. Så nu måste jag köpa ett nytt hjul... Tror jag fortsätter vara bilburen, lat, soffpotatis istället!
    Nej Sonja, inte gå tillbaka till bilburen soffpotatis igen! *peppar & hejar* Du är ju jätteduktig!! I helgen ser ni till att köpa nya fina däck till cykeln, kanske t.o.m. lämna in den på service så den bli oljad och ompysslad? Sen vårstädar du den & så kommer du tycka det är jätteroligt att cykla när den går så mycket bättre och är så fin!! Det är ungefär som att köpa nya träningskläder för att peppa sig själv att börja jogga eller gå på aerobics, men det funkar faktiskt.
  • Leksi

    Vad roligt med alla de här nya funktionerna!! {#lang_emotions_laughing}

    Så bra att det kändes så lovande hos arkitekten Fru Sy! Är det samma som ni träffade första gången som nu äntligen förstått hur ni vill ha det? Skönt i så fall och kul att vara i gång. Hoppas allt på din hektiska agenda går bra i helgen, framför allt att få hem de dräktiga fåren!! Så spännande!

    Skönt att sluta tidigt Daa! Ska du göra något speciellt på din lediga eftermiddag?

    Trevligt med tjejkväll Fru Bygg! Vad såg ni för film?

    Kul med bilderna Blommis! Hur kom du på det? Är det bara att kopiera och klistra in typ?

    Välkommen hem Fjällbruttan! En stor blombukett till dig för väl utfört arbete!! {#lang_emotions_flower} När du orkar (och om du vill så klart) är jag jättenyfiken på att höra hur förlossningen gick när den väl kom igång. Här händer absolut ingenting och det känns overkligt att bebisen någonsin kommer att komma ut. Så det var ingen Elvira? Hur ser hon ut då? Så här? {#lang_emotions_baby} Hihi... Fast vi har ju redan tre små E´n i tråden så det kanske är bra med en annan begynnelsebokstav. {#lang_emotions_wink} Matilda, Amanda, Lovisa, Filippa, Astrid, Veronica, Linnea, Ida, Julia, Majken, Signe, Svea...

  • Leksi

    Hej alla! Här är jag och magen den är kvar håhåjaja. {#lang_emotions_gravid} Bebisen verkar trivas bra där inne för jag har inga förvärkar eller några andra tecken om att något skulle vara på gång. Tio dagar över BF idag och imorgon har jag koll hos MVC. Har inget hänt innan dess kommer hon boka tid för igångsättning på måndag. Så det kanske blir en maj-bebis trots allt, det trodde jag faktiskt inte!

    Åh Villemoa, då är du ju i "magiska" vecka 12 nu, så skönt! Hoppas du kikar in ibland med en kort uppdatering hur det går. Lycka till med jobbet & hoppas illamåendet ger med sig snart!

    Grattis till lammen Fru Sy! Kan du inte lägga in några bilder? *ber snällt & tindrar med ögonen* De är ju så söta! Min faster föder upp lamm och de har väl några hundra stycken nyfödingar just nu, men tydligen ska man inte besöka får som gravid (har aldrig hört förut men jag antar att de har koll) p.g.a. någon smitta man kunde råka ut för, så den här våren får vi hoppa över det annars obligatoriska besöket i ladugården.

    Daa och Ninnis, hoppas era träningspass gick bra! Och Fru E´s promenad. Eller blev det gymmet?

    Undrar hur det går för Bruttan och lilla grodan... Hoppas sollampan hjälper och att de får komma hem snart. Jobbigt att de har så himla långt till sjukhuset också, har för mig att det var 26 mil tur och retur? Då är det ju inte så lätt för de större barnen att komma och hälsa på heller.

    PB - var det idag dina släktingar skulle komma på besök? Hoppas du inte förtog dig med all städning, vädring av madrasser och vedstapling innan de kom.

    Idag fick vi en inbjudan till bröllop! Tyvärr är det redan den 19 juni (dessutom samma dag som Victoria & Daniel gifter sig! Jag som hade tänkt att sitta bänkad framför TV:n den dagen alternativt åka in till Stockholm om det funkat med bebisen) så det känns väldigt tajt inpå bebisens ankomst (om den nu tänker komma över huvud taget förstås). Fast det är makens bästa kompis som gifter sig så om inte jag känner mig redo så får han gå själv.

  • Leksi

     


    Fru Bygg skrev 2010-04-29 09:22:25 följande:
    Inget nytt Leksi?

    Nope... Bebisen buffar lite, men annars är det lugnt. =) Vi har tid kvart i tre hos MVC och det lutar väldigt starkt just nu åt att det blir till att åka dit... Annars får väl vattnet gå typ nu eller nåt! {#lang_emotions_tongue_out}

    Sitter och funderar på om vad man borde passa på att göra så här de sista dagarna innan man blir förälder. Jag menar, det är ju max fyra dagar kvar innan livet förändras för alltid oåterkallerligt. Kanske passa på att komma iväg och se Avatar i 3D? Gå på restaurang?

    Fru Bygg - håller tummarna allt jag kan för att visningen idag ska gå bra! Är det öppen visning ikväll som gäller eller? Usch så nervöst...

    Ninnis, kraaam! Några trevliga planer för helgen?

    Grattis Fru Sy till alla beställningarna! Snart kan du jobba halvtid med egna firman! Skönt att du får gå hem tidigt idag efter flera sena kvällar.

    Hihi, nu spelar de "PataPata" på radion och av någon anledning kommer jag då att tänka på Hvidis... {#lang_emotions_kiss}

    Daa, javisst blir det mycket tvätt när man tränar? Det gäller att ha lite olika uppsättningar. Fast det är ju en fördel med jogging (jämfört med att åka till gymmet menar jag) - att det inte är så många som ser vad man har på sig...

  • Leksi

    Ok då förstår jag Fru Bygg. Håller ni i dem själva eller har ni en mäklare som tar hand om dem? När vi sålde vår lägenhet för två år sedan höll vi i alla visningar själva & det var meckigt! I vilket fall som helst är det jobbigt att plocka undan alla personliga saker och hålla snyggt till varje visning. Man har aldrig så snyggt hemma som när man ska sälja...

    Så klart håller jag er uppdaterade! Om någon vill ha sms med snabbare besked är det bara att inboxa. {#lang_emotions_laughing}

    Jaa, kanske skulle se om det går någon bra film imorgon eftermiddag på bio. Maken är ledig & sitta still är inga problem för mig (till skillnad från att gå då vilket omöjliggör all form av shopping, museibesök eller liknande).

  • Leksi

    Åh fy, det har jag inte tänkt på att man kan bli illamående av 3D... Jag har jättelätt för att må illa/bli sjösjuk och hatar det! Hm.

  • Leksi

     


    Fru Bygg skrev 2010-04-29 12:19:50 följande:
     Jag inboxar mitt  nummer, så kan jag hålla tråden uppdaterad!

    Sparat! Hoppas kunna skicka glädjande nyheter snart...

  • Leksi

     


    Daa skrev 2010-04-29 12:23:47 följande:
    Det var ingen annan i sällskapet som blev illamående iaf, så det kan ju ha berott på mitt tillstånd. Svårt att veta innan. Bortsett från illamåendet var det riktigt häftigt med 3D.  

    Nej det är klart, och i värsta fall kan man ju alltid blunda! Jag har varit på Cosmonova & då får man ta till det knepet ibland när man blir helt åksjuk...

    Nu gick inte Avatar på eftermiddagen imorgon (och på kvällen vill jag hellre gå till brasan och sjunga in våren) så kanske ser vi Farsan istället. Får höra med mannen vad han tycker.

    Nu väntar lunch och sedan till barnmorskan.

    Ha det så bra alla! {#lang_emotions_heart}

  • Leksi

    Snabb rapport efter BM-besöket: Livmodertappen mer mogen nu, öppen ca 1 cm så hon gjorde en hinnsvepning och så hoppas vi att det sätter fart på saker och ting. Annars har vi tid för igångsättning på måndag morgon kl. 8.

  • Leksi

    Nu har jag också varit inne på din hemsida Fru Sy och tittat på lammen. Heelt underbara är de!!

    Och vilka fina andungar du fångat på bild Hvidis! Så ljuvligt söta!

    Det känns faktiskt lite speciellt att få barn så här på våren när allting vaknar till liv efter vintern.

    Bra spammat Daa! =)

    Välkommen hem Bruttan och lilla grodan! Har ni kommit något närmre i försöken att komma på namn?

    Hade ni en trevlig Valborg igår? Här regnade det på kvällen så vi struntade i att ta oss ned till brasan, kändes inte lika lockande då... Dessutom hade vi varit iväg på bio på eftermiddagen så jag var rätt trött. Vi såg "Farsan" men den var en besvikelse, inte alls lika kul som Josef Fares tidigare filmer. Visst skrattade man här och där men den var långtråkig bitvis och riktigt sorglig. Grät som 17 och det tror jag hade gjort även utan hormonpåslag...

    Idag molar det i magen, absolut inget som liknar värkar, men det känns som att något är på gång. *hoppas* Om inte annat är det ju bra om det börjat hända lite saker av sig själv när vi kommer in på måndag så blir ingångsättningsproceduren lite lättare. Har gått igenom bb-väskan en gång till men kan inte komma ifrån känslan av att det är något vi glömmer? Något vi borde tänka på att förbereda så här dagarna innan... Hm, moffar in en chokladboll till och funderar vidare...

  • Leksi

    Hej...  Tusen tack för alla gratulationer!

    Superstort grattis till Daa!!! {#lang_emotions_flower} En bebis kommer till världen och ett plus i tråden samtidigt, underbart ju! Jag lämnar så glatt över stafettpinnen till dig och håller tummarna för att det blir tredje gången gillt för er. *hoppashoppashoppas*

    Grattis i efterskott på födelsedagen Fru Bygg! Lät som en härlig dag trots att ni fick ändra planerna litegrann. Hoppas du mår ännu lite bättre idag.

    Vi kom hem från bb i fredags. Jag fick kateter efter förlossningen så vi valde att stanna tills dess den kunde tas bort efter tre dygn. Jag tyckte faktiskt det var underbart skönt att vara på patienthotellet. Vi hade eget rum, precis som på ett hotell, med dusch och WC på rummet, kylskåp och tv. Mat var bara att gå och hämta i restaurangen och barnmorskor tittade till oss tre gånger per dygn och hjälpte till med vad det än månne vara. Så tryggt och ombonat! Kände mig rätt mör efter förlossningen och allt kändes så meckigt med kateter, stygn och alles, så det var skönt att vara på det där ombonade rummet där allt fanns förberett.

    I fredags kände vi oss dock redo för det stora steget att åka hem så när jag klarat av att kissa på egen hand (hurra!) blev vi utskrivna. Så nu sitter vi här hemma med vår alldeles egna lilla guldklimp!! Han är världens mest underbare (så klart) och just nu ligger han och sover i mitt knä. Första natten hemma ammade han ungefär en gång i halvtimmen samtidigt som brösten gjorde så jä*la ont att jag trodde de skulle spricka så igår var jag rätt knäckt... Tredjedagsgråten kom i fredags eftermiddag och kulminerade igår (tror jag...) för jag grät över precis allt och ingenting.  Alla kändes så sorgligt, att jag inte är gravid längre och aldrig kommer få känna hans gulliga små buffar igen, att han aldrig kommer att vara fyra dagar gammal igen och jag njuter ju inte {#lang_emotions_cry} grät jag mot makens axel igår kväll, osv osv.  I natt ammade han lite mer lagom varannan, var tredje timme så där (och lät bli att kräkas också) så det känns som jag fått sova jättemycket! Kanske är det därför som jag känner mig mycket gladare och lättare till sinnes idag, men jag hoppas också de där hemska hormonerna har gjort sitt nu.

    Förlossningen var fruktansvärt jobbig men nu när jag fått smälta alltihop lite känns det som det gick väldigt bra egentligen. Men satan så ont det gjorde!! Just nu har jag svårt att tänka mig att göra detta igen. Får se hur länge lilleman låter mig skriva men jag börjar i alla fall...

    Vi hade tid för igångsättning i måndags 3 maj kl 8 och vid 9 de kopplade en CTG-kurva. Allt såg bra ut med barnet och vid 10 gjordes en gyn-undersökning. Det visade sig då att jag var öppen 3 cm (utan att jag känt någonting) vilket de tyckte var ett "gynnsamt läge" för då behövde vi egentligen inte bli igångsatta med gel eller liknande. Vi skulle bli flyttade direkt till förlossningen där de skulle ta hål på hinnorna. Tyvärr var det fullt där då så vi fick vänta ända till kl. 15 innan vi flyttats ned och hinnorna tagits. Efter att ha vankat i korridorerna ca 1½ h och ingenting hänt kopplade de på ett värkstimulerande dropp. Vid 18-tiden började jag få värkar som gjorde ont och vid 21 när nattskiftet gick på (vi fick världens gulligast BM och undersköterska!!) bad jag direkt om ryggbedövning. Dittills hade jag bara använt mig av TENS-maskinen. Den fungerade bra men bara till en viss gräns. Lustgasen provade jag två andetag innan jag kastade iväg den... Det kändes som jag skulle kvävas när jag satte något över ansiktet, hemskt! Innan ryggebedövningen sattes (kanske vid 22?) gjordes en gynkoll och då var jag öppen 10 cm så det var inte så konstigt att jag hade haft ont! Bedövningen var som himmelriket! Det gjorde fortfarande ont men den kapade de värsta topparna så jag kunde börja prata lite igen, så jag fick väl en paus där på ett par timmar där det återigen kändes hanterbart. Krystningen var värst tycker jag. Då hade jag ingen hjälp av bedövningen och det tog 55 minuter innan han kom ut. Det värsta var nog att jag inte kunde stå upp som jag ville (för då gick bebisens hjärtljud ned) utan jag var tvungen att krysta halvsittande och allra sista biten i gyn-ställning, något jag verkligen inte ville men tills slut gick det ju. Och det var helt underbart att få upp honom på magen!! Lite medtagen var han först men började strax skrika och skrek sedan i 40 min! En stark liten kille är det vi fått, men så har han ju också legat och växt på sig in i det sista... Några stygn blev det men jag fick hela tiden ha honom hos mig och sedan fick vi vara ensamma ända fram till halv sex på morgonen då de kom in för mätning och vägning. Vid det laget hade han redan hunnit amma två gånger så det känns som vi fick precis den start som jag önskat innan. Och det är ju det viktigaste! Så det är jag väldigt glad över.

    Han är född 02.25 den 4 maj och var 52 cm lång och vägde 3910 gram. Han har ganska mycket mörkbrunt hår och är helt ljuvligt söt! Vi hade ju så svårt med pojknamn men enades ganska snabbt (=efter två dagar...) om att han var en Alfred! {#lang_emotions_sunny}

    Hoppas någon orkade läsa ända hit...

  • Leksi

    Tack Aleta och välkommen till tråden! =)

    Kram Hvidis!

    Nu väntar soppa och pannkakor... Yummie!

  • Leksi

    Ja!! Ansluter mig tll ringen och håller hand. Grattis till alla de fina äggen Fru E och lycka till!!!

  • Leksi

    Stolt kan jag meddela att lilleman vägde 4420 gram idag, det är 540 gram mer än när vi åkte hem från bb för en vecka sedan! {#lang_emotions_smile} Men så äter han ju precis hela tiden också...

    Trevlig fredagskväll alliihopa!

  • Leksi

     


    Hvidbrud skrev 2010-05-14 21:52:59 följande:
    Leksi; härligt! Hur känns det att vara mamma då? Trivs du? Börjar du vänja sig vid rollen? Underbart att höra att han växer så bra! Puss från mig och e!

    Om jag ska vara ärlig så känns det faktiskt rätt kluvet... Jag älskar min lilla plutt över allt annat och han är helt underbar och ljuvlig, men jag har lite svårt att få tillvaron att gå ihop. De här hormonerna vill inte riktigt släppa taget om mig och jag gråter titt som tätt. Försöker njuta, jag har ju längtat efter barn hur länge som helst och älskar bebisar, förstår inte alls varför jag reagerar på det här viset. Men han är vaken i princip hela dagarna och ammar ofta, ofta så bara att hinna tvätta sig eller äta blir ett stressmoment. Det är man ju inte van vid, men jag visste ju att det skulle bli så. Har dåligt samvete för att jag inte tar tillvara på dagarna mer och så går allt runt i en dum cirkel. {#lang_emotions_cry} Och på onsdag börjar maken jobba igen, hur ska det bli då?

  • Leksi

     


    Fru sy skrev 2010-05-16 19:11:53 följande:
      Tack!! Allt bra med er Leksi?

    Nja, det är upp och ner. Starka känslor över hela registret från en timme till en annan. *försöker le*

Svar på tråden I regn och solsken, i vått och torrt, och allt däremellan