• gumzan

Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?

Min M2B säger att på alla bröllop han varit på så har han tagit med sig tex ris och kasta på brudparet, och att de andra gästerna oxå gjort så. Förutom på ett bröllop som vi var på då delades det ut ris & bubblor.

Hur är det egentligen med det där?

• Svar på tråden Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?
  • Kjell Präst

Jag har aldrig varit på något bröllop (som gäst)där det har delats ut ris eller liknande- det fick man allt vackert ha med sig hemifrån...

• KatjaB

men är inte det där lite av en modegrej, för bara några år sedan så hade det aldrig varit tal om att brudparet skulle ordna med bubblor, ris, roblad, konfetti eller vad man nu vill ha. Men i dagens väldigt planerade och färgmatchade bröllopsteman är det inte alls ovanligt att brudparet ordnar med nåt sånt.

Eller har jag fel?

• carpet 09

Håller med dig KatjaB. Snart planerar väl bruden sin egen möhippa också

Min syster var "värdinna" och delade ut vigselprogram och bubblor till alla gäster när de kom till kyrkan. Vi skulle fotograferas efter vigseln och jag ville inte ha håret fullt med ris

Har som gäst både varit med om att vi själva haft med oss ris och blivit tilldelade bubblor/ris. Oftast kommer väl någon eller några ihåg ris som gästerna kan kasta. Om man däremot blir tilldelad något annat tar jag det som en hint att brudparet kanske inte vill få ris kastat på sig, eller att man inte får för kyrkan/vaktmästaren osv.

• KatjaB

carpet: haha.. ja, möhippa lägger jag mig inte i men hade ju en tanke på att göra färdiga påsar/strutar med rosblad. Har någon ris med sig får de självklart kasta det men dels för snygga foton och för att slippa ris precis överallt så vill vi helst ha rosblad.
    Dock läste jag tidigare om någon brud som var skitförbannad för att någon hade med sig ris trots att hon varit tydlig med att de skulle ha bubblor.. kändes lite väl!

• pettan

Vi kommer fixa skålar med ris som vårt värdpar kommer gå runt med efter vigseln för den som inte tagit med!

• Avalon75

Märkligt att det är så olika.
    Vi har iallafall köpt svarta organzapåsar. Hoppas det blir bra.

• Oktoberbrud2010

vi kommer inte fixa det, utan vill någon kasta något så får de ordna det själva. Personligen ber jag en liten bön för att väldigt få kommer att komma ihåg det...

• Haiati

På vårat bröllop så kommer det att kastas massa godis

• Gnistra mera
    pettan skrev 2010-02-22 12:46:10 följande:
    Vi kommer fixa skålar med ris som vårt värdpar kommer gå runt med efter vigseln för den som inte tagit med!
    Vilken bra ide!
    Tror att jag skulle vilja ha skålar med ris och konfetti/rosblad blandat och stående utanför så kan de som vill ta utav det.
  • Svanboet

Jag har inte varit på många bröllop men alla de tre jag varit på har brudpart bistått med det som ska kastas... speciellt bra tror jag att det är om man plannerar för bubblor. Tror att vanliga bubblor gör fläckar på kläderna medan det finns sådana "bröllopsbubblor" som inte ska göra det.

Sen har jag också hört att vissa kyrkor inte tillåter rosblad då de ligger kvar och "skräpar" en lång stund efter eller blåser runt på kyrkbacken. De kan ju också göra fläckar på kläderna...

• 1 Grevinnan

Jag vet inte hur vi ska göra... förr hade ju folk med sig själva vad de ville kaste, oftast ris, men nu de senaste årens bröllop så har man fått det i kyrkan, små fina organzapåsar med låtsas ris eller hjärtan i att kasta och bröllopsbubblor, men det känns ju lite överdrivet. Men jag tror nog att de som gått på bröllop nu senaste tiden förväntar sig att man får nåt att kasta, men ju skönare för oss om ingen har med nåt, vem vill ha ris i håret egentligen??
    I etikettboken står det att Toastmastern ska hålla med ris och att det är bra om man sköljer av det först, så det inte blir vita prickar av mjölet/dammet i riset.
    Vi kanske köper nåt om vi hittar nåt billigt, men tänker inte lägga ner nån vidare energi på detta.

• Sörön10

Hmm.. Man skulle ju iofs kunna använda den där myten om fåglar för att slippa riset! =) "Undvik att kasta ris då forskning bevisat att det är skadligt för fåglar"! haha

Kommer aldrig glömma mammas bröllop för ett par år sedan! Satt och pratade med henne efteråt och höll på att flyga i taket när jag för en millisekund trodde att hon hade fluglarver i hårbotten!! innan jag förstod att det var riskorn! Den bilden har bitit sig fast vill jag lova!

• Haiati

man bruka väl ha ris? vi ska ha ris och godis:) haha

• say yes

vi skall ha blomblad, konfetti, ris och/eller lavendel.

Svar på tråden Köper ni ris & bröllopsbubblor eller "väntar" ni er att gästerna tar med sig?